פרשת הצוללות: אבריאל בר-יוסף דורש את התצהירים שהוגשו במסגרת הבג"ץ

לטענת בר-יוסף, החשוד בעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים במסגרת פרשת הצוללות, התצהירים משפיעים על ההליך הפלילי, וחלקם סותרים הודעות שמסרו המצהירים במסגרת החקירה המשטרתית • עורכי דינו דורשים לקיים ישיבת שימוע נוספת על זו שהתקיימה לפני חודשיים, לאחר קבלת התצהירים לידיהם

אבריאל בר-יוסף / צילום: מוטי קמחי, ynet
אבריאל בר-יוסף / צילום: מוטי קמחי, ynet

תא"ל (במיל') אבריאל בר-יוסף, לשעבר המשנה לראש המועצה לביטחון לאומי, החשוד בעבירות שוחד ומרמה והפרת אמונים במסגרת פרשת הצוללות, טוען כי התצהירים שנגבו במסגרת עתירת התנועה לאיכות השלטון הם חלק מחומר החקירה, משפיעים על ההליך הפלילי, וחלקם סותרים הודעות שמסרו המצהירים במסגרת החקירה המשטרתית.

"לא יכול להיות ספק שהתצהירים מהווים חלק מליבת חומר החקירה הרלוונטי אשר צריך להימסר לעיוננו לצורך השלמת הליכי השימוע", נטען הערב בפנייה של בר-יוסף באמצעות עורכי דינו ז'ק חן, אורן פינטו גפסון ושרון ינוביץ ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, לממלא מקום פרקליט המדינה עמית איסמן ולפרקליט מחוז מיסוי וכלכלה יהונתן תדמור.

"עניינה של פנייה זו היא בראש ובראשונה לעמוד על משמעות הדברים בכל הנוגע לניהול ההליך הפלילי - קיומו של חומר חקירה מהותי שנדרש לצורך השלמת הליך השימוע והפגיעה הקשה שנגרמה להליך ולמרשנו כתוצאה מההתנהלות האמורה", נטען בפנייה.

עורכי דינו של בר-יוסף דורשים לקיים ישיבת שימוע נוספת על זו שהתקיימה לפני חודשיים, לאחר קבלת התצהירים לידיהם. פנייה זו עשויה להביא לעיכוב בהחלטת היועץ המשפטי בפרשת הצוללות.

"מסתבר שלצד החקירה שהתנהלה על ידי רשויות אכיפת החוק, התנהלה חקירה פרטית נוספת על ידי העותרת (התנועה לאיכות השלטון) ומטעמה", טוענים עורכי הדין. לטענתם, 11 מתוך 45 המצהירים מסרו עדויות במסגרת החקירה המשטרתית ו"השוואת גרסתם של המצהירים לגרסה במשטרה מעוררת סוגיות נכבדות ומהותיות".

עוד טוענים עורכי דינו של בר-יוסף כי נערך לו "משפט שדה מכוער בכיכר העיר. שמו הטוב נרמס בלא יכולת להגן על עצמו. שמועות, רכילויות וסברות מרושעות, הן התשתית שמחליפה ראיות. את תפקיד התובע ממלא הצדקן. את תפקיד השופטים - כל אוחז מקלדת ובעל עניין". הם מבקשים כי ראשי מערכת אכיפת החוק יזהירו את עצמם לא להפוך את בר-יוסף "לשעיר לעזאזל".

בפברואר 2020 הודיעה פרקליטות מיסוי וכלכלה לבר-יוסף כי נשקלת העמדתו לדין בפרשת הצוללות, וזאת בכפוף לשימוע. בר-יוסף כיהן בשנים 2015-2009 כמשנה לראש המל"ל וב-2016 מונה לראש המל"ל, אולם תוך זמן קצר מינויו הוקפא ולבסוף בוטל.

בר-יוסף נחשב לאחד החשודים המרכזיים בתיק הצוללות. על פי כתבי החשדות, בר-יוסף פעל החל משנת 2009 יחד עם אליעזר מרום (צ'ייני), מפקד חיל הים לשעבר, להביא למינויו של גנור לסוכן מספנת טיסנקרופ. זאת תוך שהתגבשה עם גנור הסכמה וציפייה לפיה מרום ובר-יוסף יקבלו גמול מגנור בעד פעולתם לטובת מינויו כסוכן התאגיד ובעד קידום עסקאות רכש כלי השייט במסגרת תפקידם. בעקבות מהלכי מרום ובר-יוסף, מונה גנור לסוכן התאגיד.

עוד מפרט כתב החשדות כי בתקופת כהונתו של בר-יוסף במל"ל, הוא הוביל את נושאי ספינות המגן והצוללות בזמן שפעל במקביל לקידום האינטרסים הכלכליים של גנור כסוכן התאגיד. מנקודת זמן מסוימת, דרש בר-יוסף לקבל את התמורה מגנור בגין פעילותו כאשר דרישות השוחד עמדו על מיליוני אירו, אותם גנור סירב בתחילה לשלם ובהמשך העביר מאות אלפי אירו לשי ברוש, איש עסקים ישראלי, ששירת בעבר כקצין בחיל הים בעד פעולותיו של בר-יוסף, וזאת במסווה של חוזה ייעוץ כוזב.

מפרקליטות מיסוי וכלכלה נמסר:  "פנייתו של מר בר-יוסף התקבלה והיא תיענה כמקובל".

*** חזקת החפות: ההליכים הפליליים נגד חשודי תיק פרשת הצוללות עודם בעיצומם. כל החשודים מכחישים את המיוחס להם, ועומדת לזכותם חזקת החפות.