עלתה על שרטון: יום לאחר ההנפקה שבוצעה מתחת למחיר המתוכנן איבדה מניית צים כמעט רבע מערכה

מניית צים צללה ביום המסחר הראשון שלאחר ההנפקה בכ-23% • שווי החברה צנח לכ-1.3 מיליארד דולר • צים, אשר כמעט פשטה רגל לפני שנים ספורות וביצעה שני הסדרי חוב ענקיים, הפכה כעת לחברה ציבורית, לאחר שהשלימה גיוס של 218 מיליון דולר לפי מחיר של 15 דולר למניה

מניית צים צללה אמש ביום המסחר הראשון שלאחר ההנפקה בכ-23% למחיר של 11.5 דולר. שווי החברה צנח לכ-1.3 מיליארד דולר. צים דיווחה אתמול כי השלימה את הנפקתה הראשונית בבורסת ניו יורק לפי שווי של כ-1.7 מיליארד דולר "אחרי הכסף" (ושווי של כ-1.5 מיליארד דולר לפניו).

צים, אשר כמעט פשטה רגל לפני שנים ספורות וביצעה שני הסדרי חוב ענקיים, הפכה כעת - על רקע שנת שיא בתוצאותיה העסקיות - לחברה ציבורית, לאחר שהשלימה גיוס של 218 מיליון דולר לפי מחיר של 15 דולר למניה. צים נאלצה להסתפק במחיר נמוך מעט מטווח המחירים אליו כיוונה (16-19 דולר) וגם הנפיקה פחות מניות מהתכנון המקורי. לחתמים בהנפקה - סיטיגרופ, גולדמן זאקס, ברקליס, ג'פריס ו-Clarckson Platou - ניתנה אפשרות לרכוש כ-2.2 מיליון מניות נוספות במחיר ההנפקה תוך 30 יום, כך שהיקף הגיוס עשוי לגדול ל-250 מיליון דולר. עם זאת, הצניחה במחיר המניה אמש מעמיד את מימוש האופצייה בספק.

"התהליך התחיל ביוני-יולי, אמצע משבר הקורונה. החלטתי לאור השיפור המשמעותי בתוצאות של צים החלטה אסטרטגית, להכין את החברה להנפקה", שיחזר מנכ"ל צים אלי גליקמן בראיון לגלובס, מיד לאחר השלמת המהלך. "מה שקרה עכשיו זה סיום תהליך של חצי שנה של עבודה סיזיפית, עם עשרות ואולי מאות אנשים מאחורי הקלעים. משנת 2015 לא הייתה הנפקה של חברת ספנות בעולם בכלל, אנחנו פורצי דרך בתחום הזה".

דווקא לרגע השיא של ההנפקה הגיעה צים ביום לא פשוט בוול סטריט, בו מדד S&P 500 צלל ומחק את העליות שרשם מתחילת 2021. לכך אפשר להוסיף את הירידה במניות הספנות הגדולות בבורסות אירופיות בשבועות האחרונים - לדוגמה מניית החברה הגדולה ביותר, Maersk, שאיבדה בדנמרק כ-17% מערכה בימים האחרונים, מה שהוסיף לחששות הפוטנציאליים של משקיעים בהנפקת צים.

גליקמן ציין כי "למרות זאת, קיבלנו אמון של המשקיעים והצלחנו, מחברה שלפני שנתיים קיבלה הערכת שווי חיצונית של מינוס 200 מיליון דולר, לחברה שהונפקה בשווי כזה. זה סיפור הצלחה שיילמד בבתי ספר למנהל עסקים". הוא מדגיש כי גם משקיעים ישראלים השתתפו בהנפקה: "אחרי כל הסדרי החוב, יש משקיעים בארץ שנתנו בצים אמון".

צים היא חברת ספנות העוסקת בהובלת מכולות ימית, אשר הוקמה בישראל ב-1945. הנפקת החברה בוול סטריט מגיעה על רקע גאות בתחום ההובלות הימי, שהניב שיפור עצום בתוצאות החברה בשנה החולפת. כאמור, צים הגיעה לוול סטריט מספר שנים לאחר שני הסדרי חוב עצומים שביצעה צים ולאחר שנים ארוכות שבהן רשמה הפסדים כבדים: ב-2009 היא פרסה מחדש חוב של כ-7 מיליארד דולר, וב-2014 ביצעה "תספורת" של כ-50% לחוב בסך 3.4 מיליארד דולר, מתוכו כ-1.4 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח שלה בת"א.