החיסון של ג'ונסון אנד ג'ונסון לקורונה: יעיל אבל פחות מהחיסונים הקיימים

בתוצאות הניסויים שערכה החברה הייתה שונות בין מדינות, עדות להשפעת מוטציות שונות • חברת Novavax הודיעה על יעילות של 89% בחיסון שלה לקורונה

ג'ונסון אנד ג'ונסון./  צילום: רויטרס
ג'ונסון אנד ג'ונסון./ צילום: רויטרס

חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון הודיעה היום (ו') על תוצאות הניסוי שערכה בחיסון שלה נגד קורונה (Covid-19). החברה דיווחה על יעילות של 85% במניעת תחלואה קשה בקורונה. זאת, בהשוואה לחיסונים של החברות פייזר ומודרנה, אשר הראו יעילות של 94%-95% במניעת תחלואה ותסמינים כלשהם בקורונה - הן קשה והן קלה. כלומר, מדובר בחיסון פחות יעיל משני החיסונים הניתנים בישראל.

היעילות של החיסון של ג'ונסון אנד ג'ונסון הייתה שונה בין מדינות. בארה"ב הוא היה יעיל ב-72% במניעת תחלואה בינונית וקשה, באמריקה הלטינית, הוא היה יעיל ב-66% ובדרום אפריקה ב-57%.

בדרום אמריקה ובדרום אפריקה התפתחו וריאנטים של קורונה שונים מווירוס הקורונה הקלסי, נגדו פותח החיסון. הדבר יכול להסביר את ההבדל בהשפעה של החיסונים במדינות השונות, אך ייתכנו גם הבדלים אחרים הנובעים מהדינמיקה של התחלואה ושל התנהגות הציבור במדינות השונות וכן משינויים קטנים באופן שבו נערך הניסוי, גם בתוך פרוטוקול הניסוי האחיד.

זהו החיסון הראשון אשר נבחן בפועל נגד המוטציה הדרום אפריקאית הנחשבת היום לבעייתית ביותר עבור החיסונים נגד הקורונה (וכבר נמצאת בארץ ומדבקת בתוך הקהילה).

החברות פייזר ומודרנה בדקו את היעילות של החיסונים שלהן נגד המוטציות במעבדה, ונראה כי החיסון שלהן יהיה יעיל כלפי הווריאנט הדרום אפריקאי, אבל פחות מאשר נגד הווריאנט המקורי. התוצאות של ג'ונסון אנד ג'ונסון מאששות את החשש הזה.

החיסון של ג'ונסון אנד ג'ונסון פותח בטכנולוגיה דומה לזו של החיסון של חברת אסטרהזנקה, אשר גם התוצאות לגביו היו מעורבות, אך הוא נמכר היום בהרחבה באירופה. שני החיסונים נראים בעלי יעילות מסוימת במניעת המחלה או הפחתת חומרתה, גם אם פחות יעילים מחיסוני ה-RNA של פייזר ומודרנה.

ד"ר מת'אי מאמן, ראש תחום מחקר ופיתוח תרופות בג'ונסון אנד ג'ונסון, אמר כי אף לא אחד מאלה שחלו ארבעה שבועות אחרי קבלת החיסון, הגיעו לאשפוז בבית החולים. לכן, אמר, "אני מאמין שהחיסון יפסיק את המגיפה".

לחיסון של ג'ונסון אנד ג'ונסון יתרונות לוגיסטיים. הוא אינו דורש שינוע בהקפאה, הוא ניתן במנה אחת בלבד, והחברה יודעת לייצר ממנו כמויות גדולות, שיעזרו לספק את המחסור העולמי בחיסונים, עד שניתן יהיה לייצר עבור כולם את החיסונים הטובים ביותר.

לחיסון לא היו תועפות לוואי משמעותיות, אף לא תגובות אלרגיות משמעותיות כמו אלה שנצפו לעיתים נדירות בחיסונים של פייזר ומודרנה, לא בניסוי אך במתן החיסון בעולם האמיתי.

יעילות גבוהה לחיסון נוסף

חברת נובהווקס (NovaVax) הודיעה אתמול כי החיסון שלה יעיל ב-89% בניסוי שערכה בבריטניה. מדובר בחיסון על בסיס חלבון רקומביננטי. גם נובהווקס ערכה ניסוי בדרום אפריקה, וגם בניסוי שלה החיסון היה פחות יעיל במדינה זו.

החיסון היה יעיל ב-95.6% נגד וירוס הקורונה המקורי נגדו פותחו כל החיסונים, ויעיל ב-85% נגד הווריאנט הבריטי, שהוא היום הווריאנט הדומיננטי בישראל. מדובר עדיין בניסוי קטן יחסית, ב-56 חולים בלבד, בשני הווריאנטים בקבוצת הניסוי ובקבוצת הביקורת.

בדרום אפריקה החיסון נמצא יעיל רק ב-60%, ובחולים עם HIV הוא היה יעיל רק ב-50%. זה עדיין אומר מניעה של מחצית מן המקרים, אך לא קרוב לתוצאות שראינו מן הניסויים הראשונים בחיסוני ה-RNA מול הווריאנט המקורי.

עבור בריטניה, תוספת של מנות חיסון עם יעילות גבוהה מוכחת כלפי המוטציה הדומיננטית במדינה היא משמעותית מאוד. ייתכן שבריטניה תאשר את המוצר באישור חירום כבר על בסיס התוצאות הללו.

כרגע אין לבריטניה מספיק מנות חיסון של פייזר ומודרנה כדי לחסן את רוב האוכלוסייה, והיא הזמינה מנות של החיסון של אסטרהזנקה, שנראה מעט פחות יעיל. כעת יש לה קלף נוסף במלחמה במגיפה.

ישראל שריינה חיסוני פייזר ומודרנה, ושתי החברות הודיעו כי יש להן תוכנית גיבוי לפיתוח זריקות דחף נגד הווריאט הדרום אפריקאי אם הוא יהפוך להיות דומיננטי וניכר יהיה שהחיסון אינו יעיל נגדו. נובהווקס אמרה כי תפתח חיסון חדש ייעודי עבור הווריאנט הדרום אפריקאי.