גולדמן זאקס: עדויות ליעילות החיסון בישראל, בארה"ב ובבריטניה

לפי דוח של גולדמן זאקס, ישנה ירדה בהיקף התחלואה אצל מבוגרים שהתחסנו לעומת יתר האוכלוסייה

ישראלים מתחסנים לקורונה / צילום: Associated Press, Oded Balilt
ישראלים מתחסנים לקורונה / צילום: Associated Press, Oded Balilt

דוח חדש של מחלקת המחקר הכלכלי של גולדמן זאקס, מרמז על יעילות של החיסונים לקורונה של החברות פייזר ומודרנה. הדוח מאגד נתוני עולם-אמיתי (שלא מניסוי) מישראל, מבריטניה ומארה"ב.

לדוח המלא של גולדמן זאקס לחצו כאן

על פי כותבי הדוח, בעקבות תוצאות טובות בניסויים של החברות, עבר השוק לבחון את התוצאות בעולם האמיתי, במדינות שמיהרו להתחיל לחסן את האזרחים בחיסונים של פייזר ומודרנה. על פי הדוח, בשלוש המדינות יש ירידה מסויימת בתחלואה הקשה, אך קשה לדעת אם ההשפעה היא של החיסונים או של צעדי הסגר, ולכן הוחלט לבחון את התחלואה בקרב המבוגרים, שרבים מהם כבר קיבלו אתה חיסון, לעומת צעירים שרבים מהם עוד לא קיבלו את החיסון.

בארה"ב, שם החיסונים ניתנו תחילה במוסדות של דיור מוגן, נראית ירידה מהירה יותר בתחלואה במתחמים הללו לעומת יתר האוכלוסייה. הכותבים מציינים כי הירידה בתחלואה במוסדות אלו 'נפרדה' מהגרף של התחלואה ביתר המגזרים, עוד לפני שחלף שבוע ממנת החיסון השנייה, ולכן ייתכן שישנה השפעה מגינה כבר למנה הראשונה.

בישראל מציגים הכותבים מידע על שיעור בני ה-60 מתוך כלל המאומתים החדשים, ומראים ירידה בשיעור המבוגרים מתוך כלל החולים, במקביל לעלייה בתחלואה הכוללת, עוד לפני שחלף שבוע מהמנה השנייה עבור רוב המבוגרים. עוד מציגים הכותבים נתונים שכבר הוצגו על ידי קופת החולים מכבי, אשר משווים בין בני 60 פלוס שהתחסנו לעומת אחרים שלא התחסנו, ומראים ירידה בתחלואה הקשה בקרב אלה שהתחסנו.

בבריטניה התקרב גרף המאומתים של בני 70 ומעלה לגרף בני ה-50-70, ונצמד אליו לרגע, אולם כשבועיים לאחר תחילת מתן החיסונים, החלו הגרפים להיפרד. כך הגרף של המאומתים בני 70 ומעלה (שתועדפו לחיסונים) ירד בחדות רבה יותר לעומת גרף בני ה-50-70 (שטרם התחסנו), למרות ששתי הקבוצות היו תחת אותו הסגר. מספר החולים קשה נמצא בעלייה בכל קבוצות הגיל, כנראה בגלל המוטציה הבריטית, אולם נראה כי בקרב בני 45-65 הייתה העלייה חדה יותר מאשר בקרב בני 85 ומעלה, למרות שהם יותר מועדים לתחלואה קשה, אך אולי החיסונים הגנו עליהם.

הנתונים הללו מעידים על תועלת של החיסונים, אם כי בשל המשתנים המתערבים הרבים, קשה מאוד לכמת האם התועלת דומה לזו שנצפתה בניסויים של פייזר ומודרנה. בנוסף, מכלול הנתונים הללו רומז גם על הפחתת מספר המאומתים, ולא רק על הפחתת מספר התסמיניים, נתון משמח שלא נמדד בניסויים של חברות החיסונים.