הצלילה של מניית צים עלולה לעלות לחברה בגיוס של 33 מיליון דולר

ירידה של כ-20% ביחס למחיר ההנפקה מרחיקה מחברת הספנות את מימוש אופציית החתמים

אלי גליקמן, מנכ"ל צים / צילום: סיון פרג'
אלי גליקמן, מנכ"ל צים / צילום: סיון פרג'

32 חברות הונפקו בשבוע שעבר בוול סטריט. רובן - כמקובל בתקופה האחרונה - הציגו תשואות חיוביות ביום המסחר הראשון שלהן, אולם חברת הספנות הישראלית צים, שהונפקה גם היא, בלטה לשלילה עם נפילה של 23% ביום המסחר הראשון שלה. למחרת, המניה התאוששה חלקית ועלתה ב-4.8%, כך שכעת מחיר המניה עומד על 12.05 דולר, נמוך בכ-20% ממחיר ההנפקה.

צים, הפועלת בתחום של הובלת מכולות בים, הונפקה במחיר של 15 דולר למניה, נמוך מעט מטווח המחירים שאליו כיוונה החברה, שעמד על 16-19 דולר. לאחר שני ימי המסחר הראשונים במניה, שווי השוק של החברה בבורסת ניו יורק עומד על כ-1.4 מיליארד דולר.

בראיון לגלובס לאחר ההנפקה סיפר מנכ"ל צים, אלי גליקמן, איך ההנפקה יצאה אל הפועל על רקע לא פשוט - מצד אחד, יום מסחר שלילי בוול סטריט, ומצד שני ירידות בשבועות האחרונים במניות הספנות באירופה. במקביל אמר גליקמן, כי משנת 2015 לא הייתה הנפקה ראשונית של מניית ספנות בעולם. ייתכן שגורמים אלה השפיעו על המגמה השלילית במניה לאחר ההנפקה. 

הנפקת צים, שבה גויסו 218 מיליון דולר, כללה אופציה שניתנה לחתמים לרכוש מניות נוספות במחיר ההנפקה תוך 30 יום. בהנחה שהמניה לא תתאושש מהרמות הנוכחיות, סביר להניח שהחתמים לא ירוצו לממש את האופציה. מדובר על רכישת מניות בתמורה כוללת של 33 מיליון דולר, בעוד שבמחיר הנוכחי של מניית צים, שווי חבילת מניות כזאת הוא כ-26 מיליון דולר בלבד.

לפי נתונים שמציגה חברת המחקר Renaissance Capital, העוסקת בתחום ה-IPO (הנפקות ראשוניות), בממוצע עלתה מניה של חברה שהונפקה בשבוע שעבר בכ-5%. הרוב הגדול של הגיוסים בשבוע שעבר היה של חברות SPAC (חברות ללא פעילות שמגייסות כסף מהציבור במטרה למצוא פעילות לרכישה). צים הייתה בעלת התשואה השלילית הגרועה ביותר, בעוד שחברת Qualtrics מתחום הטכנולוגיה זינקה ב-52% מיד לאחר ההנפקה, והניבה את התשואה החיובית הגבוהה ביותר. 

כאמור, רוב המניות המונפקות נסחרות בעליות ביום המסחר הראשון שלהן, ובמילים אחרות - ההנפקה מתבצעת במחיר נמוך יותר ממה שבשוק עצמו מוכנים לשלם על המניה, כך שהגופים הגדולים שמשתתפים בהנפקה מצפים להרוויח מעליית המניה. נתונים שפורסמו בשנים האחרונות מצביעים על עלייה ממוצעת בשיעור דו-ספרתי במחירי מניה ביום המסחר הראשון, ובשנת 2020, שהייתה שנה חזקה מאוד בתחום ההנפקות הראשוניות, הממוצע היה כמעט 35%.

במקרים מסוימים העלייה ביום הראשון הייתה כה חדה, שעלתה השאלה האם מישהו שגה בתמחור ההנפקה, והמשקיעים שהחזיקו במניה לפני ההנפקה "השאירו כסף על השולחן". מקרים בולטים מהשנה שעברה היו Airbnb, שהכפילה את שווייה ביום המסחר הראשון, וכמוה חברת הטכנולוגיה Snowflake. חברת Seer מתחום הבריאות אפילו זינקה ביום הראשון ב-197%. בין ההנפקות הישראליות הגדולות של שנת 2020, מניית למונייד זינקה ביום המסחר הראשון שלה ב-139% ומניית JFrog הציגה תשואה של 47%.