הפרשה האוסטרלית של דיסקונט: השופטת גרסטל תבחן החזרת בונוסים שהוענקו לבכירים בעבר

דיסקונט חתם על פשרה בהיקף 343 מיליון שקל, ובמסגרתה תסתיים מעורבותו בפרשת  העלמת מס באוסטרליה • התשלום כבר הופרש במלואו בדוחות הבנק • הביטוח יחזיר לבנק כ-45% מהתשלום • בעקבות דרישת הפיקוח: הבנק ממנה ועדת בדיקה "מיוחדת ובלתי תלויה" בראשות השופטת בדימוס הילה גרסטל

בנק דיסקונט / צילום: תמר מצפי
בנק דיסקונט / צילום: תמר מצפי

בנק דיסקונט מסיים את הפרשה המשפטית שלו באוסטרליה, עם תשלום בגובה 343 מיליון שקל, שכבר הופרש במלואו בדוחות הבנק בעבר ושחלק מהותי ממנו יושב לו על ידי הביטוח. הבנק, שבניהולו של אורי לוין, הודיע היום כי הוא והחברה הבת מרכנתיל חתמו על פשרה "לסילוק כל תביעה וטענה של התובעים כנגד קבוצת דיסקונט לרבות בקשר להליכים, בני המשפחה והחברות הקשורות, וזאת מבלי להודות באחריות", וזאת "בקשר להליכים שונים שמתנהלים באוסטרליה ובישראל נגד הבנק בקשר לחשבונות של מספר חברות שניהלו או היו קשורות לבני משפחה אוסטרלית מסוימת".

כפי שעלה מהתחקיר שפורסם ב"גלובס" בספטמבר האחרון, הפרשה האוסטרלית היא ספיח להסתבכות הפיננסית של משפחת בינטר - משפחה יהודית עשירה מאוסטרליה, ולרשת סבוכה של העלמות מס שבו כביכול הסתבכה, ושלכאורה קשורה גם לבנק הישראלי ולבנק מרכנתיל שבבעלותו, ושעל פי החשד לקחו חלק בפעולות שנועדו להסתרת כספים ולהורדת חבויות מס. הנושא נדון לאורך שנים בבתי משפט באוסטרליה כשספיחים שלה הגיעו גם לכתלי ביהמ"ש בישראל.

עתה מגיעה הפרשה לכדי סופה, מבחינת הבנק הישראלי, שכמו מתחריו הפועלים, לאומי ומזרחי טפחות - הסתבך בפרשה משפטית בחו"ל, שגרעה מתוצאות מאות מיליוני שקלים. עם זאת, הגם שהמסגרת הכספית של ההליך נקבעה, דיסקונט עדיין לא סיים את כל ההליכים הקשורים לפרשה שבה הסתבך ביבשת הרחוקה, כשהוא "מקים ועדה מיוחדת ובלתי תלויה" לבדיקת ההתנהלות של שני הבנקים "על פי דרישת המפקח על הבנקים", ושבראשה תעמוד השופטת בדימוס הילה גרסטל.

על פי הודעת הבנק, "הוועדה תבחן את התהליכים הניהוליים ותהליכי הבקרה, שאפשרו את התנהלות הבנקים, שהביאה להליכים שבגינם נחתמו הסכמי הפשרה, תוך התייחסות בין השאר להיבטי ממשל תאגידי והתנהלות הדירקטוריון וההנהלה הבכירה ובכלל זה תקבע מסקנות והמלצות כלליות ואישיות כלפי נושאי משרה ועובדים, ככל שנדרש, לרבות בהתייחס להטבות שכר שניתנו לנושאי המשרה בתקופה הרלוונטית". כלומר, ייתכן ויהיו מסקנות אישיות והשבת בונוסים על ידי מי מאנשי הבנק בהווה, וגם בעבר. בהקשר זה נציין כי ככל הידוע ה"פרשה האוסטרלית" קרתה לפני שנים ושמנהלי הבנק כיום לא לקחו בה חלק.

הביטוח ישיב לבנק 45% מסכום הפשרה

כך או כך, מבחינת ההשלכות הכספיות נראה שהפרשה מאחורי דיסקונט. על פי הסכם הפשרה, בהליכים אשר התנהלו נגד דיסקונט באוסטרליה מצד מפרקי החברות של המשפחה שבמרכז הפרשה, ושלא היו פליליים, נקבע כי קבוצת דיסקונט תשלם למפרקים סך כולל של כ-343 מיליון שקל, שכ-94% מהם ישולמו על ידי בנק דיסקונט והיתרה על ידי מרכנתיל דיסקונט שבבעלותו המלאה. היקף התשלום בפשרה עומד על כ-138 מיליון דולר אוסטרלי, וזאת לעומת סכום תביעה של 200 מיליון דולר אוסטרלי, כאשר מלוא התשלום כבר הופרש על ידי הבנק כך שלא תהיה הפרשה נוספת.

מבחינת דיסקונט מדובר על סיום פרשה שהעיבה על דוחותיו הכספיים, ושקורה בהתאם לציפיות. כך, לאחר שברבעון השלישי של 2020 ביצע דיסקונט הגדלת ההפרשה "בגין תביעה משפטית" בהיקף של כ-168 מיליון שקל לפני מס ו-109 מיליון שקל לאחר מס, שהביאה להפרשה כוללת של כ-239 מיליון שקל לפני מס ו-155 מיליון שק לאחר שנעשתה בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של השנה שעברה, הפשרה החדשה נמצאת בתוך סכום ההפרשות שכבר נעשו, "ולא יידרשו הפרשות נוספות", כדברי גורם מעורה.

אך לא רק זאת, בדיסקונט מפרטים כי לאחר התשלום באוסטרליה, הבנק יהיה זכאי לשיפוי בגובה 55 מיליון דולר, "שבגינו תירשם הכנסה של 47.5 מיליון דולר (כ-156 מיליון שקל, ר"ש)". כלומר, הביטוח יחזיר לדיסקונט כ-45% מסכום הפשרה שישלם, נכון לשערי המט"ח כיום.

"לראשונה - הכרה במפרק זר בישראל"

לדברי עו"ד עפר פירט, ממשרד פירט וילנסקי מזרחי, כנעני, שדרכו פעלו המפרקים האוסרטלים ג'ון שיאן ואיאן לוק, אומר כי "שנים על שנים, מפרקי החברות של ה'בינטרים' ניסו להתנהל מול הבנק ומול המשפחה באוסטרליה, ללא הצלחה. אבל ברגע שיכלו להעביר את המחלוקות לזירה הקרובה לבית, ישראל, התוצאות נשאו פרי מיידי, בדמות הסכם פשרה שפיצה את המפרקים במאות מיליוני שקלים

עוד לדבריו, "ההכרה שניתנה, לראשונה, במפרק זר בישראל ונתנה לו אפשרות לפעול כאן, הוא כלי חדש שיהפוך את בתי המשפט בישראל לזירה מרכזית לטיפול בשחקנים שגרמו נזק לחברות בעולם וברחו לישראל. אנחנו והמפרקים ממשיכים לנהל הליכים מול משפחת בינטר, כי עדיין נותר נזק בהיקפים משמעותיים שגרמו בני המשפחה לחברות שהיו בבעלותם".