גיימסטופ | פיצ'ר

מלחמת מעמדות גם בשוק המקומי? לא בקרוב

בעקבות השקעות שביצעו משקיעים קטנים, בימים האחרונים ראינו זינוקים אדירים במניות של חברות קטנות בארה"ב ללא שום קשר לפעילותן • מומחים סבורים כי ההבדלים בין השווקים מצביעים על סבירות נמוכה להתרחשויות דומות בישראל

בניין הבורסה בתל אביב / צילום: שלומי יוסף
בניין הבורסה בתל אביב / צילום: שלומי יוסף

כבר מזה כמה ימים לא עוזבות את הכותרות הזינוק האדיר במניית חברת גיימסטופ בארה"ב, כמו גם קפיצות ערך דו-ספרתיות ואף מעבר לכך שרשמו שם כמה מניות של חברות נוספות ללא שום קשר לפעילותן, בעקבות השקעות שביצעו שלל משקיעים קטנים, הפועלים בעיקר באמצעות אפליקציות ועוקבים אחר המלצות ברשת.

 
  

תופעה זו שמה זרקור גם על עליית פעילות הציבור במסחר בבורסה בתל-אביב, שלפי נתוניה, באה לידי ביטוי במספר שיא של חשבונות ני"ע חדשים בסיכומה של 2020, ועל השאלה האם אירועים שכאלה יכולים להתרחש גם בשוק ההון המקומי.

לדברי יניב פגוט, סמנכ"ל בכיר ומנהל מחלקת מסחר, נגזרים ומדדים בבורסה, "יש הבדלים גדולים בין השוק המקומי לזה האמריקאי, לכן אנחנו לא רואים אפשרות של מהלך שיתרחש בבורסה בתל-אביב כפי שהיה בארה"ב. אבל אי אפשר להגיד שזה בלתי אפשרי, לכן אנחנו צריכים ללמוד מה קרה שם ולבצע את ההתאמות הנדרשות, במידת הצורך, מרמת הרגולציה, ועד הלקוח.

לדבריו, "אופי הפעילות פה שמרני ומפוקח יותר מזה האמריקאי, לכן ההסתברות לאירוע מהסוג הזה שכזו קטנה יותר, אבל כמערכת, אנחנו צריכים להתאים את עצמנו מחדש לתופעות החדשות האלה".

פגוט מסביר, כי "אצלנו רשות ני"ע יותר מפקחת על מה שמתרחש בפורומים באינטרנט, ולא כל מי שרוצה יכול לכתוב כל דבר שהוא רוצה, כמו בארה"ב. אבל אחד הלקחים מהאירוע הזה הוא שיש מקום להכניס לתוך השיח בנושא מנהלי השקעות ויועצי השקעות, שכיום מוגבלים רגולטורית ביכולת להתבטא לגבי מניות".

פיזור המניות בקרב הציבור הרחב נמוך משמעותית

מבנה שוק ההון האמריקאי שונה מזה הישראלי, וכך גם אופי הפעילות בו, כך שניתן להעריך בסבירות גבוהה יחסית, כי סיטואציה דומה לא צפויה להתרחש בבורסה בתל-אביב.

העובדה כי בבורסה המקומית יש לא מעט בעלי שליטה, ופיזור המניות בקרב הציבור הרחב נמוך משמעותית מאשר בזה האמריקאי, מקשה על מהלכים קיצוניים כפי שהתרחשו בשוק בארה"ב.

נוסף לכך, שוק המימון המקומי מתאפיין בשמרנות גדולה יותר, כך שהוא אינו מאפשר הזרמת אשראי בצורה קלה כמו בשוק האמריקאי.

בעוד בארה"ב חלק מהפעילות המדוברת מתודלקת באשראי בהיקפים גדולים, אצלנו הבנקים והגופים המממנים יותר שמרנים, ולא נלהבים להעניק אשראי לרכישת ני"ע, כך שלמשקיע יהיה מאוד קשה להתמנף כדי להתחיל לסחור ולכן אנחנו גם לא צפויים לראות פה פעילות שכזו במימון מאסיבי.

עוד יש לציין, כי בארה"ב פעילות הציבור והמשקיעים הפרטיים במסחר נחשבת לגבוהה כבר שנים ארוכות, בעוד אצלנו פעילות זו נעשית בהיקפים נמוכים, גם בהשוואה לשווקים אחרים בחו"ל, וגם לאחר הצמיחה שנרשמה בה בשנה החולפת - מגמה שאפיינה גם שווקים אחרים מחוץ לישראל.

מניות "אופנתיות" נוסקות לזמן קצר בלבד

עוד ישנה שונות בין שני השווקים בעולם קרנות הגידור, המבצעות פעולות פיננסיות מתוחכמות על מניות, כשבזה המקומי, חלקן של הקרנות בפעילות שורטים היא קטנה יחסית, ונעשית בעיקר במניות גדולות.

לדברי פגוט, "הפעילות בארץ היא הרבה פחות ממונפת, והיקפי השורטים בארץ נמוכים יותר משמעותית ביחס לאלה שיש בשוק האמריקאי. הגופים בארץ מאוד שמרנים בנכונות שלהם להשאלת סחורה. גם פעילות תעשיית קרנות הגידור המקומית בשורטים היא קטנה יחסית, ומתבצעת בעיקר במניות גדולות".

בכל הנוגע לעיוותים בשוויים של מניות, בשוק ההון המקומי המשקיעים נתקלים בתופעה של מניות "טרנדים" הנוסקות למשך תקופה קצרה, לעיתים רק בעקבות איזכור שמה של חברה בקשר לכניסה אפשרית לפעילות באותו תחום 'חם' לאותה תקופה, ובמקרים רבים לאחר מכן קורסות.

כך היה בשנים קודמות, בין היתר, עם פעילויות קנאביס, מטבעות דיגיטליים ועוד, וזאת כשבדרך כלל המניה המדוברת מתאפיינת במחזורי מסחר קטנים - מה שמקל על היכולת להשפיע על כיוון המסחר בה בהשקעה קטנה יחסית.

לגבי השקעה במניות "אופנתיות" אומר פגוט, כי "חינוך פיננסי הוא חלק מרכזי מהפתרון לאירועים אלה, וההבנה כל עוד רכישה או מכירה של מניה מתבצעת על בסיס אנליזה של פעילות החברה, אז זה בסדר, אבל לא השקעה המגיעה מעולם של שמועות והנחות לא מבוססות".

מהנתונים שאספה הבורסה ממערכת המידע שלה, עולה כי בסיכום שנתי נהנו חברי הבורסה - הבנקים ובתי ההשקעות, מצמיחה של 44% במספר החשבונות החדשים לעומת שנת 2019, לכ-141 אלף חשבונות חדשים, לעומת כ-98 אלף חשבונות חדשים שנפתחו ב-2019.

זאת כשלפי הבורסה, "קצב פתיחת חשבונות חדשים אצל חברי הבורסה וחברי הבורסה שאינם בנקים בפרט, עדיין מתגבר".

עוד לפי הנתונים, 2020 הסתיימה בשיא, כשחודש דצמבר "היה החודש עם כמות החשבונות החדשים הגבוהה ביותר" בסיכום שנתי, עם קרוב ל-22 אלף חשבונות חדשים.

עיקר הקפיצה נרשמה בחשבונות אצל חברי בורסה שאינם בנקים, שמספרם קפץ בכ-170% במהלך השנה החולפת, בעוד העלייה במספר החשבונות החדשים שנפתחו בבנקים עמדה על כ-36%.

מלבד מספר החשבונות החדשים, עוד עולה מבדיקת הבורסה, כי משקיע פרטי קטן ובינוני חדש - המוגדר כמי שמחזור הפעילות שלו במניות קטן מ-1 מיליון שקל בחודש, ביצע בשנת 2020 " כ-5 עסקאות בחודש, בדומה לשנים 2018-2019 והמחזור הממוצע החודשי שלו נאמד על כ-55 אלף שקל, גבוה בכ-4% לעומת 2019".

עוד לפי נתוני הבורסה, היקף המחזור של החשבונות החדשים במניות ממחזור המסחר הכללי נאמד בפחות מ-1.5% - נתון דומה לשנים קודמות.

גורמים בולטים שימנעו התרחשות במניות כפי שקרה בשוק האמריקאי

  • היקף אשראי מוגבל מצד הגופים המממנים
  • פעילות השקעה משמעותית המתבצעת באמצעות יועצי השקעות
  • היצע סחורה מוגבל
  • היקף פעילות מוגבל של קרנות גידור