אוטונומו מסבירה קפיצה של פי שלושה בשווייה בתוך שנה: "אנחנו צומחים מהר, מפסידים כרגע מבחירה"

סטארט-אפ האוטוטק הישראלי יתמזג עם חברת SPAC אמריקאית ויחל להיסחר בנאסד"ק לפי שווי של 1.4 מיליארד דולר • המייסד בן וולקוב: "הייתה לנו שנה פנומנלית. התחילו להגיע אלינו הצעות מ-SPAC בסביבות ספטמבר. עד אז לא תכננתי להפוך את אוטונומו לחברה ציבורית"

בן וולקוב, מייסד אוטונומו / צילום: אוטונומו
בן וולקוב, מייסד אוטונומו / צילום: אוטונומו

חברת סטארט-אפ נוספת מתעשיית האוטוטק הישראלית בדרך לנאסד"ק: אוטונומו (Otonomo) תתמזג עם חברת ה-SPAC האמריקאית Software Acquisition Group INC II ותחל להיסחר בנאסד"ק לפי שווי של 1.4 מיליארד דולר, תחת הסימול OTMO. העסקה תושלם ברבעון השני של השנה, והיא כוללת הזרמה של 280 מיליון דולר נטו לאוטונומו.

הסכום ברוטו יהיה כ-345 מיליון דולר - כמחציתם מחברת ה-SPAC ומחציתם בהנפקת מניות שבה משתתפים גופים פיננסיים גדולים כמו פידליטי, BNP Paribas ו-Senvest, וכן משקיעים אסטרטגיים ובהם Dell Technologies Capital ו-Hearst Ventures.
במקביל, בעלי מניות קיימים (כולל עובדים והנהלה) ימכרו מניות בשווי 30 מיליון דולר, ועם השלמת העסקה הם צפויים להחזיק ב-72% מהון המניות של החברה. סיטי שימש כיועץ לאוטונומו בעסקה.

אוטונומו מצטרפת בכך למספר חברות ישראליות שהודיעו לאחרונה על הפיכה לחברות ציבוריות בוול סטריט באמצעות מיזוג לחברות SPAC - חברות "בלנק צ'ק" ללא פעילות, שמגייסות כסף מהציבור במטרה לבצע מיזוג עם חברה קיימת תוך זמן מוגדר.

בין היתר, חברת האוטוטק אינוויז מתמזגת לחברת SPAC בשווי דומה, 1.4 מיליארד דולר, וחברת המלצות התוכן טאבולה מתמזגת ל-SPAC הישראלי ION Acquisition בשווי 2.6 מיליארד דולר.

לפי מצגת שפרסמה החברה לקראת המיזוג, ב-2020 היא צפויה לדווח על הכנסות של 0.4 מיליון דולר, ואלה יצמחו ב-2021 ל-3 מיליון דולר ועד 2025 כבר יטפסו ל-574 מיליון דולר. החברה מצפה לעבור לרווח גולמי ב-2022. ה- EBITDA ב-2020 היה שלילי בגובה 11 מיליון דולר, ויהיה שלילי בגובה 22 מיליון דולר ב-2021. ב-2025 הצפי הוא לרשום EBITDA חיובי בסך 118 מיליון דולר.

החברה מספקת נתונים פיננסיים בהשוואה לחברות דומות מתחומי התוכנה, התשתיות וה- data marketplaces . לפי הנתונים, הצמיחה השנתית הממוצעת הצפויה שלה גבוהה בהרבה משל האחרות, אך הרווחיות הגולמית נמוכה יותר. מכפיל ההכנסות בעסקה הוא 1.9 ל-2025, נמוך בהשוואה לחברות האחרות.

דאטה שנאסף מכלי רכב מחוברים

אוטונומו הוקמה ב-2015 על-ידי בן וולקוב, ופיתחה פלטפורמה וזירת מסחר לדאטה שנאסף מכלי רכב מחוברים, באופן מאובטח. "אני יזם סדרתי, הקמתי מספר חברות ובאתי ב-2015 עם הראיון של אוטונומו למשקיעים. משקיעי הסיד בסמר ו-StageOne כבר השקיעו בחברות שלי בעבר", מספר וולקוב, מייסד ומנכ"ל החברה, לגלובס.

"אנחנו עושים פלטפורמה שמאפשרות לחברות הרכב לייצר ערך מהמידע שיוצא מהרכבים. 90% מהמכוניות שנמכרו ב-2020 כללו בתוכן סים והן מייצרות מידע שאפשר לעשות איתו דברים טובים לנהגים - ביטוח טוב יותר, זיהוי מצוקה, זיהוי מראש של תקלות ברכב. המידע מגיע לחברות ביטוח וערים חכמות למשל, גורמים שמשלמים תמורתו ואנו חולקים את הרווחים עם חברות הרכב".

לדבריו, 2020 הייתה שנה טובה מאוד לחברה, עם 16 חוזים עם חברות רכב ו-40 מיליון מכוניות שמחוברות לפלטפורמה. "התחילו להגיע אלינו הצעות מ-SPAC בסביבות ספטמבר. עד אז לא תכננתי להפוך את אוטונומו לחברה ציבורית", הוא מספר.

"עובדים עם גופי ענק מסורתיים"

החברה החליטה ללכת על זה משלוש סיבות: "ידענו שנצטרך עוד כסף, כי צריך כסף בשביל לגדול ויש פה הזדמנות ענקית, והמסלול הזה עונה על הצרכים שלנו לשנים הקרובות, כולל אפשרות לרכישות; אנחנו עובדים עם גופי ענק מסורתיים - חברות ביטוח, בנקים וחברות רכב, וזה יותר קל לעבוד איתם כחברה בנאסד"ק מאשר כסטארט-אפ קטן מישראל; וגם התמזל מזלנו וקיבלנו הרבה פניות, כך שיכולנו לבחור את השותפים הנכונים. זה SPAC של חבר'ה מנוסים, לא פיננסיירים שבאו לסיבוב, והם כבר עשו בעבר SPAC מאוד מצליח".

אוטונומו רווחית? צומחת?

"החברה לא רווחית, אך צפויה לעבור לרווחיות על בסיס EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) בסוף 2023-תחילת 2024. אנחנו צומחים מהר, מפסידים כרגע מבחירה לטובת מהלכים אסטרטגיים נכונים, ומשקיעים הרבה בפלטפורמה. יש לנו 70 עובדים שכ-80% מהם בישראל, ואנחנו מתכננים לגדול בצורה אגרסיבית ב-2021, עם גידול של 50% במספר העובדים".

עד היום גייסה אוטונומו 82 מיליון דולר בארבעה סבבי גיוס. הסבב האחרון בוצע באפריל 2020, ושווי החברה בו עמד על 465 מיליון דולר.

איך אתה מסביר עלייה של פי 3 בשווי תוך פחות משנה?

"מה שבעיקר מסביר את זה, זה שהייתה לנו שנה פנומנלית. יותר מהכפלנו את מספר המכוניות ומספר החוזים, פתחנו את זירת המסחר שלנו לעולם, ויש לחברה היום מעל 100 לקוחות.

"לחברות הרכב חיבוריות היא נורא יקרה: לשים מודם ברכב עולה מאות דולרים, ואז צריך לשלם ל-AT&T או וודאפון, ולשמור את המידע. הרווחיות שלהן גם ככה מאוד נמוכה, וכל הנושא של קישוריות חותך בשולי הרווח הרזים שלהן. הן רוצות לעשות ערך מהמידע, ואנחנו השותף שלהן.

"בחודש מרץ נכנסו לבונקר בגלל הקורונה, תעשיית הרכב מאוד נפגעה. אבל אחרי חודש-חודשיים ראינו שהעסק לא נפגע ואפילו צומח יותר מהר. מכירות הרכבים בעולם נפלו ב-20%, וחברות הרכב היו נואשות לכל דולר של הכנסות, והבינו שאפשר להמשיך בביזנס של חיבור ומידע - לכן הן רצו לעבוד איתנו יותר מאשר בעבר. זה כבר לא משחק של חדשנות - זה כבר חלק עיקרי בביזנס שלהן".

מה לגבי תחרות?

"כן, יש מתחרים, חברות מאירופה ומארה"ב, אבל אני חושב שכל האנליסטים מסכימים שאוטונומו מובילה את השוק הזה".

חשבתם לפנות להנפקה ראשונית (IPO) ולאו דווקא SPAC?

"בדקתי את הנושא, ואני לא חושב שאנחנו מוכנים לו מבחינת תנאי הסף. ב-SPAC אתה יכול להנפיק כעת לא על סמך ההכנסות היום, אלא אלה של עוד שנתיים-שלוש. שווי של חברות SPAC נגזר מהתחזית. העתיד שלנו די ברור ומאוד-מאוד ורוד, ובחרנו לא לנסות לגייס עוד כסף טיפין-טיפין ולהגיע להנפקה עוד כמה שנים, אלא להאיץ את התהליך".

אתה מרוצה מהשווי שנקבע?

"זה לא ממש מעניין. הדבר הכי חשוב לי זה שהחזון יתגשם והחברה תצליח. בסוף אני מחויב לעובדים שלי, למשקיעים שנתנו לי את כספם, אז אני מרוצה ושמח. אבל זו רק הדרך, ולא המטרה".