המפלגה הכלכלית של זליכה מציעה הוקוס-פוקוס שלא עובד במציאות

פרופ' ירון זליכה מפזר הבטחות ותוכניות כלכליות שנשמעות טוב אך במציאות אינן מגובות בהיגיון כלכלי

פרופ' ירון זליכה / צילום: שלומי יוסף
פרופ' ירון זליכה / צילום: שלומי יוסף

מאוד מפתה לשמוע את פרופ' ירון זליכה פורט את משנתו הכלכלית ומסביר כיצד, כשר האוצר, יתקן את כל העוולות ויצעיד את המדינה ואותנו לשגשוג כלכלי. לאוזן בלתי מקצועית המלים שהוא מפזר נשמעות כמו טיעונים כלכליים. בשורות הבאות אראה באופן פשוט ומובן גם ללא-כלכלנים מדוע מדובר בלא יותר מקשקשת. כדי לא להאריך אתמקד בנושא מרכזי אחד עליו הוא מדבר: הורדת מחירי הדירות.

"תוכניתו הכלכלית" של זליכה היא להביא להעלאת הריבית וכך להוריד את מחירי הדירות. דמיינו אם כך את עצמכם חושבים בעתיד לקנות דירה, וחושבים על רגע המפגש המרגש עם פקיד המשכנתאות בבנק.

אתם בטח שואלים את עצמכם איך יכול להיות שריבית גבוהה תוצרת זליכה תעזור לכם? ההיגיון הפשוט שלכם צודק: היא לא תעזור. העלאת ריבית לא מוזילה לכם את עלות הדירה. העלות האמיתית של דירה כוללת, בנוסף למחיר הישיר שתשלמו למוכר הדירה, גם את תשלומי הריבית לבנק.

העלאת הריבית פירושה תשלומי ריבית גבוהים לבנק ולכן מקשה על קניית דירות. נכון, כתוצאה מכך האנשים מוכנים לשלם פחות למוכר הדירה, ולכן מחיר הדירות בשוק יורד. אבל העלות האמיתית, כולל הריביות לבנק, לא יורדת. בשום אופן לא נהיה יותר קל לקנות דירה. לא צריך תואר בכלכלה כדי להבין זאת.

ומה לגבי הטענות של זליכה שחשוב יותר לטפל ב"צד הביקוש", על ידי העלאת הריבית, מאשר ב"צד ההיצע", על ידי בניית דירות? כדי לראות את האבסורד שבטיעון נמשיל את בעיית הדיור למשחק "כסאות מוסיקליים". אם יש עשרה אנשים ורק שמונה כיסאות, אז שניים לא יוכלו לשבת. וזה לא משנה באיזה צבע נצבע את הכיסאות ואיזה שיר ננגן. כל עוד לא יבנו מספיק דירות יהיו אנשים שיצטרכו לוותר על דיור הולם, והכלכלה מכירה רק דרך אחת לגרום לאותם אנשים לוותר על דירה - מחירים גבוהים שיהפכו אותה ללא מושגת. זה קומון-סנס ולא תיאוריה כלכלית מורכבת.

האם זליכה לא מבין את העקרונות הבסיסיים האלו? אם לא - הוא לא מתאים להוביל "מפלגה כלכלית". ואם הוא כן מבין ובכל זאת בוחר להטעות - עוד פחות.

אבל זליכה לא מסתפק בטיעון המופרך שהעלאת ריבית תעזור לרוכשי הדירות. יש לו גם תוכנית איך לעשות זאת - להעלות דרמטית את רמת הצמיחה במשק. זה מדהים. צמיחה גבוהה תהיה נפלאה לכולנו. משכורות גבוהות ועבודה לכולם, כסף לכל צרכי המדינה, שגשוג ופריחה. לזליכה יש שרביט קסמים שאין לאף כלכלן ולאף פוליטיקאי, שיכול להפוך את לכלוכית לשלגיה ואותנו לשוויץ, והוא רוצה להשתמש בו כדי... להוריד את מחירי הדירות. זה כמו שמישהו יציע לפתור את בעיית ההתחממות הגלובלית כדי שארטיקים ימסו יותר לאט.

לא אלאה אתכם בהסברים נוספים למה בכלל משק קטן כמו ישראל לא יכול להעלות ריבית כשבעולם היא אפסית. רק חשבו על עוד עקרון פשוט: למי ריבית גבוהה טובה? לבעל ההון שמלווה אותו ומקבל ריבית, או לחסר ההון שלווה כסף בבנק ומשלם ריבית? איך זליכה מצליח להמציא סיפור שריבית גבוהה היא חלק מ"מלחמתו" בטייקונים? מה עם בעלי עסקים קטנים שיאלצו לשלם המון על ריבית?

אי אפשר לפתור את בעיית הדיור בהוקוס-פוקוס כלכלי. צריך לדאוג לתכנון ולבניה של הרבה דירות וזה דורש הרבה עבודה ותהליכי תכנון מורכבים שפירותיהם מגיעים אחרי 10-15 שנה. הרבה מעבר לטווח שמעניין פוליטיקאים. אבל ה"המפלגה הכלכלית" שבאה לתקן את הפוליטיקה הקיימת, מאמינה בהוקוס-פוקוס קצר טווח והטעיית הבוחרים ולא בעבודה קשה.

נושא הדיור הוא רק דוגמה. כמעט כל הבטחותיו של זליכה מבוססות על טיעונים מופרכים או נתונים שגויים. וגם כאשר הוא אומר דבר נכון ומוסכם על כולם - כמו הצורך לפעול נגד כוחות מונופוליסטיים - הצעותיו שטחיות ולא נוגעות בשורש הבעיה. לא סתם זליכה לא צרף אף כלכלן למפלגתו הכלכלית. מצער שאנשים בעלי שיעור קומה אך חסרי ידע כלכלי "קנו" את סיפורי הקסמים שלו והצטרפו למפלגתו. קשה לי לראות את יורם יובל, המבריק והעמוק, עומד ליד זליכה ומסביר איך יתקן את מערכת הבריאות בעזרת כמויות הכסף שזליכה יביא בהוקוס-פוקוס. את יורם יובל שנשבה בקסמיו של זליכה אולי כבר מאוחר להציל, אבל אתכם הקוראים אולי כן.

הכותב הוא פרופסור לכלכלה בבית הספר לכלכלה באוניברסיטת תל אביב