פרופ' אש קורא לכם להתחסן: "מקרי הדבקה ותחלואה בקורונה אחרי חיסון הם מועטים"

פרויקטור הקורונה: "למה להתחסן? כדי למנוע מעצמך להיות חולה במחלה שיכולה להיות מאוד קשה. החיסון מונע גם את הצורך לשהות בבידוד לאחר מגע עם מאומת, ויקנה בהמשך את האפשרות להיכנס לפעילויות שונות תחת התו הירוק" • "יכול להיות שבעתיד נצטרך לקבל מנה נוספת של חיסון נגד המוטציות"

פרופ' נחמן אש / צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן
פרופ' נחמן אש / צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן

"אנחנו לא בוחנים כרגע ביטול של חובת בידוד למחוסן אחרי מגע עם חולה קורונה מאומת" - כך אמר היום (ב') פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, בתדרוך שקיים לכלי התקשורת, בהתייחס להקלות הניתנות לאחר השלמת שתי מנות החיסון. לדבריו, "אנחנו כן בודקים את האפשרות של מדיניות בידוד לחוזרים מחוסנים מחו"ל בגלל המוטציות, ואת חובת ביטוח הבדיקות, אך אנחנו לא משנים את המדיניות לגבי המבודדים בארץ".

פרופ' אש קרא לאוכלוסייה לגשת להתחסן, ואמר כי "החיסון מגן מפני תחלואה, ובוודאי מפני תחלואה קשה. למה להתחסן? כדי למנוע מעצמך להיות חולה במחלה שיכולה להיות מאוד קשה. החיסון מונע גם את הצורך לשהות בבידוד לאחר מגע עם מאומת, ויקנה בהמשך את האפשרות להיכנס לפעילויות שונות תחת התו הירוק. מקרים של הדבקה ותחלואה אחרי התחסנות הם מועטים, ובוודאי פחותים במידה רבה מאלה המתגלים אצל אוכלוסיות שלא התחסנו".

האם יידרשו בהמשך חיסוני השלמה במהלך החודשים הבאים בשל התפתחות המוטציות השונות? על כך אמר אש כי "זו אפשרות קיימת. היתרון בחיסון של מודרנה ופייזר הוא האפשרות לייצר חיסונים מעודכנים באופן מהיר. יכול להיות שבעתיד נצטרך לקבל מנה נוספת של חיסון נגד התפשטות המוטציות".

עד כמה מפושטות המוטציות? לפי פרופ' אש, "המוטציה הבריטית, להערכתנו, נמצאת בעד 70% ממספר הבדיקות החיוביות מדי יום. המוטציה הדרום אפריקאית, להערכתנו, מונה 80 מקרים כרגע. אנחנו פועלים לאתר מקרים ומבצעים ריצוף גנטי. התחלנו בתהליך מיפוי של מדגם סטטיסטי של הבדיקות בארץ, ואני מקווה שנשלים אותו במהלך השבוע הבא. המיפוי יצביע על שכיחות המוטציות בישראל בצורה מדויקת יותר".

האם מוצה מערך החיסונים בקרב בני ה-60 ומעלה? בימים האחרונים התורים בנקודות החיסון דלילים, אך בשלב זה אוכלוסייה שגילה נמוך מ-35 אינה מקבלת גישה לחיסונים. על כך אומר פרופ' אש כי "אנחנו עדיין רוצים להמשיך ולעשות מאמצים כדי לחסן את האוכלוסייה בסיכון. יש לנו יותר מ-450 אלף מיועדים לחיסון מעל גיל 50. לא מיצינו את המאמצים. עדיין צריך לדבוק ולהתאמץ לחסן את האוכלוסייה הזו. אנחנו נוכל לפתוח את החיסונים לכלל האוכלוסייה, כשנמצה את הניסיונות האלה, ויהיו לנו מספיק חיסונים כדי לאפשר חיסונים של גילאים אחרים".