מכה לרוסיה וגרמניה: צרפת דורשת לעצור את פרויקט צינור הגז "נורד-סטרים 2"

הסיבה: תגובה למעצר של מנהיג האופוזיציה ברוסיה אלכסיי נבלני ודיכוי ההפגנות לשחרורו • בכך מצטרפת צרפת לארה"ב שכבר תקופה ארוכה מאיימת בסנקציות על חברות פרטיות שמשתתפות בהנחת צינור

נשיא צרפת מקרון. דורש הקפאה / צילום: Associated Press, Michel Euler
נשיא צרפת מקרון. דורש הקפאה / צילום: Associated Press, Michel Euler

צינור הגז "נורד סטרים 2" בין רוסיה לגרמניה, העומד בשנה האחרונה בפני סנקציות אמריקאיות ובעיות טכניות משמעותיות להשלמת הנחתו על קרקעית הים הבלטי, ספג ביממה האחרונה מכה מתוך האיחוד האירופי.

ממשלת צרפת הודיעה כי ביקשה מברלין - ביחד עם חברות אחרות באיחוד - להקפיא את העבודות על השלמת הפרויקט, שבו הושקעו כבר כעשרה מיליארד אירו, כחלק מסנקציות אפשריות על רוסיה בתגובה למעצר וניסיון הרעלת מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני, ודיכוי ההפגנות לשחרורו בשבועיים האחרונים.

מנהיג האופוזיציה נבלני. שוב נעצר / צילום: Associated Press
 מנהיג האופוזיציה נבלני. שוב נעצר / צילום: Associated Press

ארה"ב איימה בסנקציות

צינור הגז ממומן במחציתו על ידי "גזפרום", והוא אמור להכפיל את כמות הגז הטבעי המובלת משדות בצפון רוסיה לאיחוד האירופי, דרך גרמניה, כשהוא עוקף את הצינורות הקיימים בפולין ובאוקראינה. עד כה, צרפת לא הביעה ביקורת חמורה על השלמת הצינור, וזו נשמרה באיחוד האירופי בעיקר לפולין, המנהלת מדיניות אנטי-רוסית. ממשלת גרמניה אמרה בתגובה להצהרות הצרפתיות, כי "אין שינוי בעמדתה" בנוגע לצינור. בעבר פסלה את הקשר בין השלמתו לבין סנקציות על רוסיה.

אחרי הפסקה בת שנה, העבודות להשלמת המקטע האחרון של הצינור חודשו בדצמבר האחרון על ידי צי של אוניות רוסיות שהובאו במיוחד לשם כך לים הבלטי. עד אז, הצליחה החברה השוויצרית שעסקה בכך להניח בהצלחה כ-93% מתוואי הפרויקט. בחודשיים שעברו מאז שחודשו העבודות מסרה "גזפרום" כי הושלם 1% נוסף (בערך 12 ק"מ).

הרוסים והגרמנים נאלצו לנקוט בצעד זה אחרי שארה"ב תחת הנשיא דונלד טראמפ העבירה שני סבבי סנקציות נגד כל חברה או נמל שישתפו פעולה עם הפרויקט, בנימוק שהוא "פוגע בעצמאות האנרגטית" של אירופה. גם הנשיא האמריקאי החדש ג'ו ביידן אמר באופן פומבי כי הצינור הוא "רעיון רע", והתמיכה בסנקציות הגיעה משתי המפלגות בקונגרס.

מגעים עם ממשל ביידן

עם זאת, לפי דיווחים בגרמניה, בימים האחרונים מתנהלים מגעים עם ממשל ביידן בנוגע לתנאים שבהם "יוסרו הסנקציות באופן זמני" והעבודות על הצינור יוכלו להתבצע במלוא הכוח.

מי שאחראי לפרויקט בחברת "גזפרום" הרוסית הוא הקאנצלר לשעבר של גרמניה, גרהארד שרדר, שביקר בימים האחרונים את "ההשתלחות ברוסיה" סביב דיכוי האופוזיציה. במקביל, מסייע שרדר למדינת מחוז בגרמניה להקים "קרן לא למטרות רווח" שמנהלת כעת את הפעילות סביב הבנייה, בניסיון לנצל פרצה בחוק האמריקאי.

ההתנגדות הצרפתית פוגעת, לפחות תדמיתית, בעמדת גרמניה בנוגע לצורך האירופי המשותף באנרגיה רוסית. גורמי ממשל מסרו לתקשורת הגרמנית כי גם אם גרמניה תחליט לסגת ברגע האחרון מהפרויקט, היא תמצא את עצמה בבור פיננסי בעקבות צורך להשיב מיליארדים לרוסיה.