כלכלת ארה"ב צפויה לחזור לרמה שלפני המגפה עד אמצע 2021

משרד התקציב של הקונגרס צופה גידול בתל"ג של 3.7% השנה, אך חוזה כי התוצר הכלכלי יהיה נמוך מפוטנציאל המיצוי עד 2025

אנשים מחכים בתור לבדיקת קורונה בניו יורק / צילום: Reuters, Ron Adar / SOPA Images/Sipa USA
אנשים מחכים בתור לבדיקת קורונה בניו יורק / צילום: Reuters, Ron Adar / SOPA Images/Sipa USA

כלכלת ארה"ב צפויה להתרחב בשנת 2021 מהר מכפי שחזו בכירים בחודש יולי, אבל ייקח עוד כמה שנים עד שהתוצר הכלכלי ימצה את הפוטנציאל שלו ועד שמספר האזרחים העובדים יחזור לרמות שלפני המגפה, על פי תחזיות כלכליות שפורסמו אמש.

משרד התקציב של הקונגרס הודיע שהוא צופה שהתל"ג, המדד הנרחב ביותר לפעילות כלכלית, יחזור לרמות שלפני המגפה עד אמצע השנה, בין היתר הודות להוצאה ממשלתית נרחבת שהקונגרס אישר ב־2020, כולל סיוע ישיר למשקי בית ולעסקים.

התוצר הלאומי הגולמי צפוי לגדול ב־3.7% ברבעון הרביעי של 2021, לעומת השנה הקודמת, וב־2.4% בשנת 2022. הצמיחה צפויה להגיע לממוצע של 2.6% לשנה עד שנת 2025, כך נמסר ממשרד התקציב של הקונגרס. במשרד אמרו שחבילת סיוע בגובה 900 מיליארד דולר שהועברה בדצמבר תוסיף כ־1.5% לתל"ג השנה ובשנה הבאה.

התחזיות האחרונות זוכות לתשומת לב רבה מצד מחוקקים השואלים כמה תמיכה ממשלתית נוספת תצטרך לקבל הכלכלה האמריקאית בתהליך השיקום ממגפת הקורונה והשלכותיה הכלכליות.

רפובליקאים בסנאט פרסמו פרטים חדשים לגבי חבילת הסיוע בגובה 618 מיליארד דולר שהציעו אתמול, לקראת פגישה בהמשך היום עם הנשיא ביידן. ההצעה הרפובליקאית תעלה למדינה כשליש מההצעה של ממשל ביידן, שעלותה 1.9 טריליון דולר.

התחזיות החדשות ביותר צופות כלכלה חזקה יותר השנה ממה שחזה משרד התקציב של הקונגרס ביולי, "במידה רבה בגלל שהדעיכה לא הייתה חמורה כמו שצפינו ובגלל שהשלב הראשון של השיקום קרה מוקדם משצפינו והיה חזק משצפינו", נמסר מהמשרד.

אך במשרד עדיין צופים שרמת הפעילות הכלכלית תהיה נמוכה מהפוטנציאל - או מהתוצר המקסימלי האפשרי - עד שנת 2025, וזה מרמז על כך שפרץ הפעילות הצפוי השנה עשוי להיות הקדמה לשיקום ממושך ואיטי יותר.

במשרד העריכו גם שרמת האבטלה תרד ל־5.3% מ־6.8% בסוף שנת 2020. מספר המועסקים, עם זאת, לא יחזור לרמות שלפני המגפה עד שנת 2024, על פי התחזיות.

כמו כן, צופים במשרד גידול באינפלציה ובשיעורי הריבית בשנים הקרובות גבוה ממה שצפו בתחזיות מחודש יולי.

התוכנית של ביידן תאושש את התל"ג עד סוף השנה

מבקרים של תוכנית הסיוע של ביידן טענו שהתמיכה שלה ברבעונים הקרובים היא גדולה ממה שהכלכלה זקוקה לו.

ניתוח חדש של כלכלניות ממכון ברוקינגס מצא שתוכנית הנשיא תגדיל את התל"ג לרמות שלפני המגפה עד סוף השנה הנוכחית ובאופן זמני תוריד את האבטלה לרמה של 3.2% בסוף 2021, לעומת 6.7% בדצמבר 2020.

התל"ג יהיה גבוה מהתחזית ב־1% בתום הרבעון הרביעי של 2021, מה שעשוי להביא לאינפלציה מסוימת שהפדרל ריזרב יקבל בברכה, כך כתבו החוקרות הבכירות במכון ברוקינגס וונדי אדלברג ולואיז שיינר. התוצר אמור לרדת מעט ב־2022, אם כי הקיטון עשוי להיות חריף מהצפוי, כתבו.

אם תיושם התוכנית, התל"ג המצטבר בעשור הקרוב יהיה בערך כמו זה שצפו לפני המגפה, כתבו החוקרות. ללא חבילת סיוע נוספת, ייוותר התל"ג מתחת לרמות שלפני המגפה במשך כמה שנים.

"בטווח הקרוב, ללא משאבים פדרליים נוספים להכלת העלייה המחודשת של המגפה והפצת חיסונים, הכלכלה תתמודד עם רוחות פנים חזקות", כתבו אדלברג, ששירתה בעבר ככלכלנית ראשית במשרד התקציב של הקונגרס, ושיינר, שהייתה כלכלנית בפד.

בעוד התוצר עשוי לחזור לרמות שלפני המגפה השנה ללא סיוע נוסף, זה לא יחפה על הצמיחה שהפסידה הכלכלה ב־2020, כתבו החוקרות. תחזיות משרד התקציב של הקונגרס לגבי ההפסד המצטבר מגיעות לסך של כ־857 מיליארד דולר עד שנת 2024.

"אם אנו רוצים באמת להחלים מהמגפה, זה לא רק עניין של לחזור לאיפה שהיינו בפברואר [2020] ולהגיד שניצחנו", אמר ארני טדסקי, כלכלן בחברת Everscore ISI.