לבד, על הפודיום: מה עובר בזמן הקורונה על הספורטאים האולימפיים של ישראל?

מה קורה כשהאולימפיאדה נדחית בשנה? איך שומרים על כושר שיא כשאין תחרויות בכלל? ומה עושה מי שזו הייתה אמורה להיות השנה שלו לעמוד על הפודיום? • הספורטאים האולימפיים הישראלים נאבקים להגיע לטוקיו אחרי שנה של ביטולים ובידודים

ניקול זליקמן. התעמלות אומנותית / צילום: Reuters, BEAUTIFUL SPORTS/U. Fassbender v
ניקול זליקמן. התעמלות אומנותית / צילום: Reuters, BEAUTIFUL SPORTS/U. Fassbender v

"זו הייתה אמורה להיות האולימפיאדה הרביעית שלי", אומר המתעמל האולימפי אלכס שטילוב, אחד הספורטאים הבולטים בישראל. "אני עוד חודש בן 34, וזה נחשב בין הוותיקים. אז אם מודיעים שמבטלים את המשחקים, אני מסיים את הקריירה לא כמו שקיוויתי".

אלכס שטילוב. התעמלות / צילום: Associated Press, Darko Bandic
 אלכס שטילוב. התעמלות / צילום: Associated Press, Darko Bandic

קללת הקורונה שסופה לא נראה באופק היא מכה קשה, יש האומרים אנושה, עבור הספורט התחרותי הבינלאומי, שגולת הכותרת החגיגית שלו מדי ארבע שנים היא האולימפיאדה. אולימפיאדת טוקיו הייתה אמורה להיפתח בטקס חגיגי ורב משתתפים ביולי 2020.

במרץ נחתה על הספורטאים, שכווננו את האימונים שלהם לאירוע הגדול, ההודעה כי היא תידחה בשנה, ליולי 2021. עכשיו גם התאריך הזה ניצב בסימן שאלה, הן בשל שמועות על ספקות בממשלת יפן אם לקיים את האירוע, והן בשל ענן אי הוודאות של המגיפה המתעתעת, שמפתיעה בגלים חדשים ובמוטציות חדשות.

דחייה בשנה של משחקים אולימפיים היא אירוע שלא קרה מעולם. עבור ספורטאים רבים, בעיקר הבוגרים יותר שרצו לחתום בגדול את הקריירה באולימפיאדה, הייתה הדחייה נקודת שבירה. בעיתונות העולמית אפשר למצוא סיפורים על פרישות בעקבות הדחייה. תוכנית אימונים לקראת אולימפיאדה מבוססת על תכנון מדויק, הגברת עומסים והגעה לשיאים, ונדרשת יכולת פיזית ומנטלית גבוהה כדי לעמוד בכל זה שנה נוספת, על אחת כמה וכמה תוך ספקות אם בכלל זה יקרה.

בנוסף, הדרך להתחדד ולהגיע בכושר שיא לאולימפיאדה עוברת דרך המון תחרויות בינלאומיות בדרך. הקופצת המשולשת חנה קנייזבה מיננקו מספרת כי בשנה שלפני אולימפיאדת ריו 2016 (שבה זכתה במקום חמישי) השתתפה ב-13 תחרויות בינלאומיות, אחת מהן הכתירה אותה כסגנית אלופת אירופה לאותה שנה.

חנה מיננקו. קפיצה / צילום: Reuters, Adam Davy
 חנה מיננקו. קפיצה / צילום: Reuters, Adam Davy

הקורונה העלימה בשלב הראשון את כל התחרויות הללו, שהתחדשו רק בחודשים האחרונים, בתנאים מחמירים, עם קפסולות ו"כפרי בועה". גם את האימונים הרגילים היה קשה מאוד לקיים, ויש להניח כי גם אם ייערכו המשחקים בטוקיו, הספורטאים יגיעו אליהם בכושר ירוד יחסית, ושיאים חדשים לא יישברו שם.

בתחום ספורט העלית, אי אפשר להגיד לא נורא, עוד שלוש שנים יש עוד אולימפיאדה (פריז 2024). קריירה טיפוסית של ספורטאי אולימפי לא אורכת יותר מעשר שנים, ומי שיחמיץ את טוקיו עלול לסיים את הקריירה בקול ענות חלושה. מפסידים נוספים יהיו כמובן יפן, שהשקיעה 15 מיליארד דולר בהכנות. גם אם תתקיים האולימפיאדה, היא תהיה ללא קהל או בנוכחות קהל מצומצם, והמדינה תאבד את ההכנסות הצפויות מהתיירות הנלווית.

אבל הנזק לעתיד יהיה רב יותר. "אחרי כל אולימפיאדה", אומר שטילוב, "רואים עלייה במספר הילדים שנרשמים לחוגי ספורט. אם לא תהיה אולימפיאדה, אולי יהיו לנו פחות ספורטאים בעתיד. ויש גם הרבה ספורטאים צעירים שהם בשיא הכושר בקריירה, ואי אפשר לדעת מה יהיה עוד שלוש שנים. כל האירוע גורם לשחיקה פיזית ומנטלית".

מעגל שלא נסגר

אפשר להגיד שהשחיין יעקב טומרקין חווה את התקופה הזאת כמערבולת לא צפויה במים השלווים בדרך כלל של בריכת האימונים. "ב-23 במרץ, באמצע אימון בווינגייט", הוא משחזר, "הוציאו אותנו מהמים ואמרו, כולם נכנסים לסגר, אף אחד לא מתאמן. יום אחרי זה הודיעו על ביטול המשחקים האולימפיים, ויום לאחר מכן נולדה הבת השנייה שלי.

יעקב טומרקין. שחייה / צילום: Associated Press, Gero Breloer
 יעקב טומרקין. שחייה / צילום: Associated Press, Gero Breloer

"עד סוף אפריל לא התאמנו, כי הבריכות היו סגורות. מאז גיל שש לא קרה שלא שחיתי חודש וחצי. מאוד קשה ללא תחרויות. באולימפיאדה מודדים אותי פעם בארבע שנים על 100 מטר או 200 מטר. אני מכין את עצמי לשיא מסוים, שלוקח בערך 50 שניות, והכול אמור להיות מדויק. כדי להגיע לזה אני מסתמך על התחרויות בחו"ל לעלות ברמה, וכל אלה בוטלו. הייתי אמור לטוס עכשיו לתחרות בצרפת, אבל ביטלו אותה, כי צרפת אוסרת על כניסת לא-אירופאים. אז אני אופטימי ומתאמן, אבל יש מהלומות בדרך".

גולש הרוח שחר צוברי עלול להיות אחד המפסידים הגדולים מדחיית האולימפיאדה. הוא היה אמור לייצג את ישראל בתחומו, אבל עם דחיית המשחקים בשנה, הוחלט לפתוח את התחרות על המקום לאולימפיאדה והמצב השתנה. הגולש הצעיר (21) יואב כהן זכה מאז באליפות אירופה ונושף בעורפו, ושתי התחרויות הבינלאומיות הבאות (אליפות אירופה ואליפות העולם) יקבעו מי מהשניים ייצג את ישראל. "אין צורך לפחד מתחרות" אומר צוברי, "זו העבודה שלי להתחרות".

שחר צוברי. גלישת רוח / צילום: איגוד השייט
 שחר צוברי. גלישת רוח / צילום: איגוד השייט

אתה בן 34 עכשיו. תהיה לך עוד הזדמנות כזאת?
"קשה לומר. אני מאוד מתרכז באולימפיאדה הקרובה. אבל אין ספק שלגבי הסבב הזה, אם לא אגיע לאולימפיאדה, ארגיש מעגל לא סגור. אני מרגיש בכושר מצוין, ורוצה שתהיה לי שוב הזכות לעמוד על פודיום אולימפי ולהשמיע את ההמנון".

מי שמטבע הדברים מרוצה הוא יואב כהן. "לפני שנה בערך נסגרו המבחנים לטוקיו 2020. לא גלשתי מספיק טוב והפסדתי את המבחנים לשחר צוברי", הוא מספר, "וזה היה סוף החלום של טוקיו עבורי. ואז דחו את האולימפיאדה לעוד שנה וחצי, ופתחו מחדש את המבחנים. השתפרתי, דחפתי חזק, ועכשיו אני שוב מועמד לחלום".

ספורטאית צעירה נוספת שיצאה נשכרת מהדחייה היא המתעמלת האומנותית ניקול זליקמן, מספר 2 בישראל (אחרי לינוי אשרם), שהשבוע מלאו לה 20. "הייתה לי הזדמנות לשפר את עצמי שנה נוספת, לעבוד על התרגילים שלי", היא אומרת. "לקחתי את כל עניין הדחייה ואי הוודאות למקום טוב. אני עוד צעירה, יש לי לאן לשאוף".

לבד, על הפודיום

"61% מ-11 אלף הספורטאים שאמורים להגיע לאולימפיאדה", מסביר אלכס גלעדי, חבר הוועד האולימפי הבינלאומי, "כבר הבטיחו את מקומם באולימפיאדה, ולעוד 39% מתקיימות תחרויות קריטריון בתוך בועות במקומות שונים בעולם. אם לא כל התחרויות יוכלו להתקיים, או שיהיו ספורטאים שלא יוכלו להגיע אליהן, התאחדויות הספורט הבינלאומיות יקבעו מי שאר הספורטאים שיגיעו".

זה בהנחה שבכלל תהיה אולימפיאדה.
"לפני כשבועיים יצא הטיימס הלונדוני בידיעה שממשלת יפן דנה במחשכים בתוכנית לביטול המשחקים, ואף אחד לא צוטט בה. ראש ממשלת יפן יצא שעות אחדות לאחר מכן בהודעה שהמשחקים יתקיימו, נשיא הוועד האולימפי חזר על הדברים, ועדיין מסתובבים דיבורים על אי קיום המשחקים. ב-23 ביולי בשמונה בערב, יתקיים טקס הפתיחה של האולימפיאדה".

לפני שנה הצהרת באותו ביטחון שעל אף השמועות, טקס הפתיחה יתקיים ב־23 ביולי 2020.
"את הכובע שלי כבר אכלתי".

ומי מבטיח לך שלא תצטרך לאכול אותו שוב?
"אף אחד. אבל כל הידע שיש לנו היום על הנגיף, וההערכות מה עוזר לבלום אותו, לא היה קיים אז. טוקיו ואנחנו נערכים לאולימפיאדה תחת קורונה, ובין השאר נצמצם עד מאוד את השהות של כל ספורטאי בכפר האולימפי. יהיו בדיקות קפדניות באופן קבוע".

כך או כך, אנחנו מצפים לאולימפיאדה ברמה יותר נמוכה.
"אין דבר כזה יותר גבוה או יותר נמוך. האולימפיאדה לא נולדה לשבור שיאי עולם אלא להשיג מדליות זהב. גם אם לא יישבר אף שיא עולמי, ספורטאים יספרו תמיד את מדליות הזהב, שלהן יש ערך יותר גדול בנצח הספורטיבי".

על המאמצים המנטליים להתגבר על התקופה הספורטיבית המשונה אפשר ללמוד מהג'ודוקא פיטר פלצ'יק. דחיית האולימפיאדה תפסה אותו ברגע הכי פחות מתאים. "פתחתי את העונה עם שתי מדליות זהב, מדורג שני בעולם. כל מולקולה בגופי הייתה מוכנה להסתער על האולימפיאדה בטוקיו. כאשר יצאה ההודעה על הדחייה, נכנסתי ליום של דיכאון, אף אחד לא התקרב אלי. ראו שצריך לתת לי זמן לעכל.

פיטר פלצ'יק. ג'ודו / צילום: Associated Press, Kamran Jebreili
 פיטר פלצ'יק. ג'ודו / צילום: Associated Press, Kamran Jebreili

"ואז קיבלתי כמה החלטות. זו הייתה תקופת הסגר הראשון, לא הייתה אפשרות להגיע לווינגייט, והפכתי את החצר שלי למכון קרוספיט. בנוסף, החלטתי לעשות דברים שימלאו אותי מוטיבציה. יזמתי פרויקט שנקרא Ask Peter, כל יום היו לי שלוש ארבע שעות של שיחות מוטיבציה עם ילדים ובני נוער. הצטרפתי לאתגר הנינג'ה VIP. למרות שזה מוזר שמישהו ששוקל מאה קילו קופץ על ברזלים.

"לקראת אליפות אירופה, שנערכה לקראת נובמבר, פתאום חזרו התחרויות. בלי קהל, בקפסולות. זכיתי במדליית זהב. ודווקא ברגע שבו הייתי אמור הכי להתרגש, בהשמעת התקווה, הייתי לבד. בלי קהל שישיר איתי, ועם מסיכה כך שלא יכולים לראות שאני שר. ברגע הזה הרשיתי לעצמי לעצום עיניים ולדמיין שרואים אותי בטלוויזיה ושרים איתי". 

וממה חיים בינתיים?

לצד המאמצים הפיזיים והמנטליים העומדים בפני הספורטאים האולימפיים, קיימת גם הסוגייה הכלכלית - בעיקר במציאות הישראלית העגומה, שבה התמיכה הממשלתית מועטה, והתמיכה המסחרית מופנית ברובה לכדורגל ולכדורסל הפופולריים, ופחות לענפי ספורט אחרים. קישוש התקציב והחסויות הופך בעייתי עוד יותר כאשר האולימפיאדה נדחית, ויש מעט תחרויות שבהן יבלוט סמלו המסחרי של נותן החסות.

הוועד האולימפי לא פגע במלגות, וגם רוב נותני החסות, יש לציין, האריכו את החסות שנתנו במקור לשנה אולימפית אחת, לשנה נוספת. אבל פלצ'יק מספר ששתיים מהחברות שליוו אותו כנותני חסות, בחרו להפסיק את התמיכה בגלל הקשיים בתקופת הקורונה. אחת מהן חזרה בינתיים לתמוך בו. נותני התמיכה שלו מתחום הבריכות והחנויות נפגעו והפסיקו את התמיכה.

גם עבור נותני תמיכה יציבים, כמו בנק הפועלים, דחיית המשחקים שינתה תוכניות. "במקור חשבנו לעשות תחרויות ופעילות שבין היתר יכללו הגרלה של כרטיס לטוקיו", אומר אסף אזולאי, סמנכ"ל השיווק של בנק הפועלים. "אבל עכשיו עד הרגע האחרון לא נדע אם יהיה שם קהל ובאיזה היקף".

בנק הפועלים תומך בתשעה ספורטאים אולימפיים, מהם שניים פראלימפיים, בכ-1.4 מיליון שקל ובנוסף הוא מעניק חסות כוללת לוועד האולימפי בכ-700 אלף שקל. נותני חסות נוספים של הוועד הם אל על, הרבלייף, הראל, בית החולים מאיר בכפר סבא, קסטרו, מיזונו ואיסתא ספורט.

יואב כהן. שייט / צילום: vilamora sailing
 יואב כהן. שייט / צילום: vilamora sailing

נותני החסויות לספורטאים: אלכס שטילוב: יעקב שחר, בנק הפועלים, דנונה פרו של שטראוס; יעקב טומרקין: ספידו, יעקב שחר, בנק הפועלים, הפניקס; חנה קנייזבה מיננקו: יעקב שחר, אלטשולר שחם, בנק הפועלים; יואב כהן: בנק הפועלים; ניקול זליקמן: בנייני העיר הלבנה; שחר צוברי: גורם ששומר על אנונימיות; פיטר פלצ'יק: צבי צרפתי ובניו,
אדידס ישראל, אופטיקל סנטר, ישראל היום, פספורטקארד.