בחירות 2021 | פרשנות

האם חולדאי בדרך לפרישה ולמה מיכאלי תגיש את רשימתה רק מחר

קמפיין גיוס המונים שקידמו הישראלים הוסר בצעד העשוי להיות בדרך להודעת פרישה בסגנון דני יתום • לדבריהם, מדובר בעניין טכני שאינו קשור להחלטה על המשך הדרך • יתכן ומיכאלי שנישאת על גל העלייה בסקרים פחות נלהבת להכנסת חולדאי לעשיריה הראשונה לאחר שהדרדר בסקרים מתחת לאחוז החסימה

מרב מיכאלי / צילום: אלעד מלכה
מרב מיכאלי / צילום: אלעד מלכה

אחת מהאינדיקציות החשובות לקראת קבלת החלטות פוליטיות היא זו הכלכלית, כלומר כמה כסף יש או אין לאישיות או הגוף הפוליטי למימוש החלטותיו. וכך הודיע היום דני יתום יו"ר מפלגת הוותיקים על הפסקת המירוץ בשל היעדר תקציב מספיק.

ביממה שנותרה עד לתום מועד הגשת הרשימות, אחת מהשאלות החשובות היא גורלה של מפלגת הישראלים של רון חולדאי. בשיאה היא "גרפה" 8 מנדטים בסקרים, ומאז הידרדרה אל מתחת לאחוז החסימה. מס' 2 ניסנקורן עזב אותה, ומקורות התקציב הידלדלו. לפני כמה ימים הישראלים קידמו קמפיין גיוס המונים אמצעות אתר הדסטארט בחלק הפוליטי-משפטי שלו, "ביאקטיב" - BEACTIVE.

הגיוס נועד לממן הן את הכספים שכבר הוצאו, והן למימון המשך הקמפיין. אולי גם כדי להביא "נדוניה" לחיבור אפשרי עם מפלגת העבודה של מרב מיכאלי. אלא שמיכאלי נישאת על גל העלייה בסקרים (8 בממוצע) וכבר פחות מתלהבת, ובוודאי מהכנסה של יותר מאשר חולדאי לעשיריה הראשונה. המו"מ שם עדיין מתנהל, בין שניהם באופן ישיר, אבל סיכוייו דועכים. גם בגלל אי רצונו של חולדאי להיות עוד ח"כ מהשורה בכנסת. הוא הגיע כדי להנהיג מחנה, ואם לא, יש לו את עיריית תל אביב עד 2023 לפחות.

היום, כך נודע לגלובס, הישראלים וחולדאי כבר הסירו את קמפיין גיוס המונים מאתר BEACTIVE בצעד העשוי להיות בדרך להודעת פרישה בסגנון דני יתום. רשמית אומרים ב"ישראלים" כי מדובר בעניין טכני שאינו קשור להחלטה על המשך הדרך. ההכרעה תיפול שם ככל הנראה עד הערב. העבודה הודיעה כי תגיש את רשימתה רק מחר, משמע מיכאלי רוצה לשמור זמן וסיכוי למו"מ הזה.

היא עצמה הצליחה בגיוס ההמונים דרך BEACTIVE - כשהציגה יעד של 220 אלף שקל למימון המסע שלה לראשות העבודה. הציבור שלה, המתאפיין בתל אביביותו וגילו הצעיר יחסית, תרם לה 377 אלף, 171% מהיעד. חלק מהכספים הגיעו גם אחרי שמיכאלי כבר נבחרה, לרבות היום, שנועד להיות היום האחרון לגיוס התרומות.

העבודה פתחה קמפיין גיוס המונים משלה באותו אתר, עם יעד צנוע של 300 אלף שקל עד לבחירות. לתורמים מוצעות לפי גובה תרומתם הטבות שונות כמו חולצות של העבודה, סטיקרים, ברכות אישיות ואפילו שיחה אישית ממיכאלי לתורמים בסכום של מעל 2,000 שקל.

עוד שלוש מפלגות קטנות פתחו קמפיינים לגיוס המונים. מפלגת "זליכה" של ירון זליכה, שקבעה גם היא יעד של 300 אלף שקל, הגיעה עד כה לכמעט חצי מהסכום. מפלגת מען/מגע רשימה ערבית בראשות מוחמד דראושה שגייסה 10% מיעד של 300 אלף, וכן מפלגה של עצמאים וליברלים בשם "בוחרים בעצמנו" שגייסה 43 אלף שקל מ-80 אלף כיעד.

אופיר סמו, מנכ"ל ביאקטיב אמר לגלובס כי בתקופת הבחירות הנוכחית, כאשר מגיעות מפלגות לגייס אצלנו, זו סגירת מעגל דמוקרטית - ההמונים תומכים במי שלו הם יצביעו אח"כ בקלפי: "זו המהות של מימון המונים בכלל ושל מימון המונים למאבקים ציבוריים בפרט".