ארה"ב חוזרת בה: הקפיאה את ההחלטה להסיג חיילים אמריקאים משטח גרמניה

אחד הצעדים המשמעותיים שביצע נשיא ארה"ב טראמפ כחלק ממגמת הבדלנות האמריקאית והטלת הספק בנחיצות הברית הטרנס-אטלנטית, הייתה החלטתו להסיג אלפי חיילים אמריקאים מגרמניה • כעת הודיע הממשל החדש בוושינגטון, תחת הנשיא ביידן, כי הנושא ייבחן מחדש

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן / צילום: Rogelio V. Solis, AP
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן / צילום: Rogelio V. Solis, AP

אחד הצעדים המשמעותיים ביותר שביצע נשיא ארה"ב הקודם דונלד טראמפ כחלק ממגמת הבדלנות האמריקאית והטלת הספק בנחיצות הברית הטרנס-אטלנטית, הייתה החלטתו להסיג אלפי חיילים אמריקאים מגרמניה. נוכחות הצבא האמריקאי במדינה נמשכה ברציפות מאז מלחמת העולם השנייה, דרך המלחמה הקרה שאיימה להפוך לחמה על אדמת גרמניה המחולקת, וגם בעשורים שאחרי נפילת הגוש הסובייטי. "הם מנצלים אותנו", אמר טראמפ וציין את הכסף שממשלת ארה"ב מוציאה על הנוכחות הצבאית במדינה - שהולך לכלכלה הגרמנית.

אולם כעת הודיע הממשל החדש בוושינגטון, תחת הנשיא ג'ו ביידן, כי יקפיא את ההחלטה, וכי הנושא "ייבחן מחדש". ההודעה משדרת סימני פיוס לגרמניה עם תחילת כהונתו של הנשיא הדמוקרטי, שנחשב לאחד מהתומכים הגדולים בוואשינגטון בברית שבין ארה"ב לאירופה. ההודעה מצטרפת לנכונות של וושינגטון, לפי דיווחים, לשאת ולתת עם גרמניה על התנאים שבהם תסיר או תשהה זמנית את הסנקציות שהוטלו על צינור הגז הרוסי-גרמני "נורד סטרים 2", ומציירת תמונה של "התחלה מחדש" של היחסים. 

גם החלטתו של טראמפ להעביר את המטה האירופי של הצבא האמריקאי משטוטגארט למונס שבבלגיה הוקפאה נכון לעכשיו ותיבחן מחדש. 

לפי הדיווחים בתקשורת הגרמנית, גנרל טוד וואלטרס, מפקד הכוחות האמריקאים המוצבים באירופה, הודיע אתמול (ד') כי הממשל האמריקאי הורה על "בחינה מחדש" של ההחלטה, וכי המצב כרגע לא ישתנה. לדבר יש השלכות על ערים ועיירות רבות בדרום ובמערב גרמניה, היכן שהחיילים האמריקאים והשירותים הנלווים אליהם התבססו במשך שנים רבות.

טראמפ הודיע על הסגת 12 אלף חיילים אמריקאים ובני משפחותיהם, יחד עם הצוותים הלוגיסטיים המלווים את הנוכחות האמריקאית הוותיקה בגרמניה, בקיץ שעבר. חלקם היו אמורים לחזור לארה"ב, וחלקם היו אמורים לעבור לבסיסים במדינות שהפגינו מדיניות פרו-אמריקאית הדוקה, כמו פולין.

"זאת אשמת גרמניה", אמר טראמפ בקיץ, "היא חייבת לנאט"ו מיליארדי דולרים". הוא ציין כי החיילים המוצבים בגרמניה נועדו להגן על המדינה במקרה של מלחמה, "אבל גרמניה לא משלמת על זה, אז למה שנשאיר אותם שם". הוא אמר כי הוא עשוי לחזור בו "אם גרמניה תתחיל לשלם את מה שהיא חייבת". ממשל טראמפ דרש מגרמניה להגדיל את ההוצאה שלה על ביטחון ל-2%, במקום 1.35% כיום, במטרה להגביר את עוצמת נאט"ו ולהשיג שוויון בין הזכויות לחובות של המדינות החברות בברית.

הנסיגה לא הייתה אמורה להפסיק לחלוטין את הנוכחות הצבאית, אלא לצמצם אותה מכ-35 אלף חיילים לכ-20 אלף חיילים, לפי ההערכות. לארה"ב יש כמה בסיסים במערב המדינה, ובכמה מהם מוחזקות פצצות גרעין לשימוש במקרה של מלחמה גרעינית.