ענף הבנייה | בלעדי

שיבושים קשים בענף הבנייה: בגלל הנחיות סותרות, עשרות אלפי פועלים לא יכולים לחזור לישראל

מאז תחילת הסגר שהו העובדים בתחומי הקו הירוק, ולראשונה ביום שישי נמסרה הודעה כי יוכלו לצאת לסוף השבוע לבתיהם ולחזור ביום ראשון • אלא שבשישי בערב נשלחה הודעת תיקון, ולפיה הסגר בעינו • מדובר בהשבתה בפועל של ענף הבנייה - דבר שלא קרה מתחילת הקורונה

פועלים באתר בנייה / צילום: shutterstock
פועלים באתר בנייה / צילום: shutterstock

החל מהבוקר (א') מאות אתרי בנייה ברחבי הארץ, וחלקים גדולים בחקלאות, משותקים, וזאת בשל יציאתם הביתה של עשרות אלפי פועלים פלסטינים ביום שישי - ומניעת כניסת חזרה בשל הסגר.

כ-45 אלף פועלים הפלסטינים (מתוך קרוב ל-70 אלף בעלי היתר עבודה) שהו בתחומי הקו הירוק מאז החלת הסגר, כשהקבלנים והחקלאים מספקים להם מגורים ומזון. התנאי להכנסתם אז היה כי הם יישארו בשטח ישראל בזמן הסגר ולא יכנסו ויצאו אל בתיהם ברשות הפלסטינית. אלא שביום שישי לאחר ישיבת הממשלה לילית הסוערת, נמסרה הודעה לקבלנים ולחקלאים כי בעקבות דיון בלשכת שר הביטחון, הפועלים יכולים לצאת לסוף השבוע לבתיהם ולחזור בראשון. לפי גורם ממשלתי בכיר, ההודעה על כך נמסרה ממשרד מתאם הפעולות בשטחים. בעקבות ההודעה יצאו אלפים רבים מבין הפלסטינים לבתיהם בשטחים, מתוך כוונה לשוב לעבודה ביום ראשון. אלא שבשישי בשעת ערב נשלחה הודעת תיקון, ולפיה הסגר בעינו. משמע: אין כניסה חזרה של פועלים לשטחי הקו הירוק, וענף הבנייה מושבת באופן כמעט מלא  - דבר שלא קרה מתחילת הקורונה.

מהתאחדות הקבלנים בוני הארץ נמסר: "אתמול (שישי) נתבשרנו על ידי נציגי הממשלה כי שר הביטחון, בני גנץ החליט לפתוח את המעברים לשטחים לכניסה יומיומית של עובדים מכל הסוגים. כתוצאה מכך, רוב העובדים הפלסטינים יצאו לביתם ביהודה ושומרון אחרי שלושה שבועות של עבודה ולינה בקפסולות קבועות בענף בתוך שטח הקו הירוק. הערב גנץ החליט החלטה הפוכה - כך שכוונת מערכת הביטחון היא שלא לפתוח מחר את המעברים לעובדים. התוצאה כרגע היא שחסרים פה כמעט כל 65 אלף העובדים הפלשתינים בבניין ותשתיות וחלק גדול מאוד מהענף ייעצר אם גנץ לא ישנה דעתו".

בדיקה עם משרד הביטחון ועם לשכת השר גנץ הניבה תשובה חד משמעית כי אין כל שינוי בהנחיות מאז כניסת הסגר לפני ארבעה שבועות. אלא שלא סיפקו שם הסבר להודעות שנמסרו למשרד השיכון.

תגובת משרד הבינוי והשיכון: "ביום שישי בצהריים התקבלה הודעה רשמית ממערכת הביטחון, לפיה החל מיום א' הפועלים יחזרו לכניסות יומיות לעבודה בישראל. על פי הנהלים, וכפי הנדרש נציגי המשרד הודיעו על החלטה זו למעסיקים על מנת לאפשר היערכות בהתאם.

"באותו הערב בשעה 21:00, לאחר כניסת השבת, התקבלה הודעה רשמית נוספת ממערכת הביטחון לפיה בוטלה ההחלטה לאפשר פתיחת המעברים ביום ראשון לכניסה יומית של פועלים. שר הבינוי והשיכון, יעקב ליצמן, יפעל למול שרי הביטחון והאוצר לפתיחת המעברים בהקדם, וזאת לצורך הבטחת המשך עבודה סדירה בענף הבנייה, שהינה צורך חיוני קריטי".