"לא מגולם בשווקים": ישראל עלולה להידרדר לגל תחלואה קשה יותר

לדברי אלכס ז'בזינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, נוכח הסרת את המגבלות, "מבחינה כלכלית ומבחינת השווקים המצב שנותר מהווה סיכון שהיה נתפס כזניח רק לפני שבועיים-שלושה"

ישראלים מתחסנים נגד קורונה במתחם של קופת חולים מכבי בגבעתיים / צילום: Associated Press, Oded Balilty
ישראלים מתחסנים נגד קורונה במתחם של קופת חולים מכבי בגבעתיים / צילום: Associated Press, Oded Balilty

"למרות הסגר והחיסונים לא חלה הפחתה משמעותית בתחלואה בישראל, לעומת ירידה במספר החולים כמעט בכל המדינות העיקריות בעולם. אפילו בבריטניה, 'ארץ מולדתה' של המוטציה הבריטית, יש ירידה משמעותית במספר החולים. בשבועיים האחרונים ישראל תופסת מקום שני בעולם במספר החולים החדשים לאוכלוסייה", כך כתב אלכס ז'בזינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש בסקירתו השבועית.

לדבריו נוכח הסרת חלק מהמגבלות, "מבחינה כלכלית ומבחינת השווקים המצב שנותר מהווה סיכון שהיה נתפס כזניח רק לפני שבועיים-שלושה. ישראל עלולה להידרדר לגל תחלואה עוד יותר קשה ולסגר נוסף, מה שיגרור השלכות כלכליות משמעותיות וישפיע על השווקים הפיננסים", כתב ז'בזינסקי. לדבריו, "תסריט זה אינו מגולם בשווקים".

לגבי ההשפעה של הסגרים על שוק העבודה כותב ז'בזינסקי כי שיעור האבטלה הרחב עלה במחצית הראשונה של חודש ינואר בגלל עלייה בחל"תים, אך השפעת הסגרים על שוק העבודה הולכת ופוחתת מסגר לסגר. "בסגר השני היו פחות מובטלים מאשר באפריל וביונאר פחות מאשר באוקטובר", כתב ז'בזינסקי. לדבריו, מתחילת המגיפה ירד שיעור ההשתתפות בכוח העבודה בכ-2.5%, זאת בהמשך למגמה מטרידה שהתחילה בקבוצות אוכלוסייה מסוימות כבר לפני מספר שנים.

נציין כי הידוק מגבלות הסגר השלישי הוביל בינואר לירידה חדה בהיקף הרכישות בכרטיסי אשראי בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד (טרום משבר הקורונה), ולעלייה נוספת ב'שיעור האבטלה המורחב לרמה גבוהה מאד של 7% (13.7% במחצית השנייה של דצמבר).