2020 האיומה? חברות ושכירים רבים עשו חיל

נתוני גביית המסים לחודש ינואר היו מהחזקים ביותר שנרשמו כאן זה שנים • ההכנסות ממס חברות זינקו ב-70% לעומת שנה שעברה, ויש עוד סקטורים שנהנו

בניין רשות המסים בירושלים / צילום: איל יצהר
בניין רשות המסים בירושלים / צילום: איל יצהר

משבר הקורונה לא מפסיק לספק הפתעות במישור הכלכלי והפיסקאלי. האבטלה והגירעון שוברים שיאים, הצמיחה שלילית, סקטורים שלמים במשק נמצאים על מכונת ההנשמה של תוכניות סיוע ממשלתיות - וקופת המדינה מוצפת בהכנסות ממסים.

האבסורד של המשק: ההכנסות ממסים בשיא, העסקים עדיין ממתינים למענקים

כן, קראתם נכון, נתוני גביית המסים לחודש ינואר היו מהחזקים ביותר שנרשמו כאן זה שנים. נכון שההכנסות ממסים עקיפים ירדו: הדלק, למשל, הכניס לקופת המדינה בינואר 20% פחות מההכנסות בינואר 2020, תוצאה ישירה של הסגר השלישי. גם בגביית המע"מ נרשמה ירידה של 5%, שעולה בקנה אחד עם ירידה בצריכה והתרחבות של העבודה בשחור. אבל מול הירידה הצפויה בגביית המסים העקיפים, נרשמה עלייה דו-ספרתית בהכנסות ממס הכנסה ומס חברות: שניהם הניבו לקופת המדינה בינואר 2021 סכום גדול יותר ב-13% לעומת ינואר 2020, כלומר לפני משבר הקורונה, מה שהופך את ההשיג למרשים עוד יותר.

הבולט ביותר מבין נתוני הגבייה הוא מס החברות. ההכנסות מהמס הזה זינקו בלא-פחות מ-70% לעומת ינואר אשתקד. במספרים מדובר על 5.6 מיליארד שקלים לעומת 3.3 מיליארד שהמדינה גבתה בינואר 2020. מדובר על שיא של שנים בהכנסות ממס חברות ובאגף הכלכלן הראשי באוצר שברו את הראש בניסיון להבין מה עומד מאחוריו.

כלכלנים שעימם שוחחנו העלו אפשרויות שונות אך התקשו להצביע על הסבר אחד משכנע. אפשר למשל להניח שממש כמו אזרחים רבים, גם החברות בישראל חסכו בשנת 2020 לא מעט הוצאות בגלל הסגרים. טיסות לחו"ל, למשל או הוצאות חשמל שנחסכו בגלל השבתת המשרדים והמעבר לעבודה מהבית. החיסכון הזה בהוצאות תורגם לגידול ברווח לצרכי מס ומכאן הגידול בהכנסות ממסים. ברשות המסים, למשל, העריכו שהזינוק בהכנסות נבע בין היתר מהשנה המוצלחת של חברות הפיננסים.

נתוני מס החברות הם אולי הכי בולטים, אך השיפור מורגש גם במקומות אחרים. גביית מס הכנסה משכירים גדלה ב-2.8% לעומת ינואר 2020 - למרות יציאתם לחל"ת של מאות אלפי עובדים בסגר השלישי. נכון ששכרם של עובדי המגזר הציבורי המשיך לזחול מעלה ב-2020 בקצת יותר מ-1% ועדיין, אי אפשר להסביר גידול של 2.8% בגבייה הכוללת ללא גידול בשכר במגזר העסקי.

הפתעה לא קטנה ציפתה לאוצר בנתוני ההכנסה ממס קנייה על יבוא. אחרי שבינואר הועלה המס על כלי רכב, ציפו באוצר לירידה בהכנסות (בגלל שרבים הקדימו את רכישת כלי הרכב לדצמבר). לכן כשהגיעו נתוני ינואר שפשפו באוצר עיניים: ההכנסות זינקו בלא פחות מ-25% (לעומת ינואר 2020). "אנחנו עדיין לא יודעים להסביר הכל אבל אין ספק שיש הרבה אינדיקציות חיוביות", אמרו באוצר.