פייסבוק מקשיחה את צעדיה נגד פייק ניוז בנושא הקורונה

הרשת החברתית תקשיח את צעדיה נגד עמודים, קבוצות ומשתמשים שיבטאו אמירות שהווירוס הוא מעשה ידי אדם, אמירות נגד לבישת מסכה, טענות לפיהן יותר בטוח להידבק בווירוס מאשר להתחסן או טענות על כך שהחיסון נגד קורונה רעיל, מסוכן או גורם לאוטיזם

חיסון לקורונה של חברת פייזר / צילום: שרון מרוז
חיסון לקורונה של חברת פייזר / צילום: שרון מרוז

פייסבוק מקשיחה את צעדיה נגד חופש הביטוי בנושאים הקשורים לבריאות הציבור ומגפת הקורונה, ובמיוחד בסוגיית החיסונים. הערב (ב') הודיעה הרשת החברתית כי "עם ציון שנה לפרוץ מגפת הקורונה, פייסבוק יוצאת בקמפיין רחב שנועד לעודד את הציבור הרחב להתחסן נגד הנגיף ולסייע לארגוני הבריאות הציבוריים לשתף מידע מהימן אודות החיסונים".

במסגרת המהלך הכריזה פייסבוק כי תפעל לקידום מידע מהימן על החיסונים על גבי הפלטפורמות. החברה הודיעה כי במטרה לעודד אנשים לצאת ולהתחסן, היא תחלק לרשויות הבריאות, לעמותות ולארגונים מטעם האו"ם שוברי פרסום בפלטפורמות שלה בשווי של למעלה מ-120 מיליון דולר.

במקביל הודיעה החברה על "הרחבת המאבק במידע כוזב אודות המגפה והחיסונים". פייסבוק הודיעה כי "מדיניות החברה נגד מידע כוזב על המגפה והחיסונים תחול מעתה על שורת טענות נוספות, שהופרכו והוכחו כשגויות". פייסבוק פירטה מהן אותן טענות שעל-פי המדיניות החדשה - קבוצות, עמודים ומשתמשים שיכללו אותן - יוסרו.

התוכן שיוסר כולל אמירות לפיהן וירוס הקורונה יוצר באופן מלאכותי בידי אדם, אמירות על כך שלבישת מסכה לא עוזרת למנוע את התפשטות הנגיף, טענות על כך שיותר בטוח להידבק בווירוס מאשר להתחסן או טענות על כך שהחיסון רעיל, מסוכן או עלול לגרום לאוטיזם.

החברה הודיעה עוד כי המדיניות תחול באופן מיידי, אך האכיפה תורחב במהלך השבועות הקרובים.

פייסבוק דיווחה כי עד כה, טרם החלת המדיניות החדשה, כבר הוסרו על-ידה "יותר מ-12 מיליוני תכנים שכללו טענות כוזבות על המגפה בפייסבוק ובאינסטגרם והיו עלולים לגרום לנזק פיזי".

במקביל פרסמה החברה נתונים עדכניים על מידת הנכונות להתחסן במדינות השונות. על-פי הנתונים, בדנמרק עומד שיעור המוכנים להתחסן על יותר מ-90%, לעומת פחות מ-35% ברוסיה. על-פי פייסבוק, "לפי הנתונים שעלו בסקרים, האחוז המשוער של ישראלים שמוכנים להתחסן נגד נגיף הקורונה עומד על כ-55%".