האפליקציה שמבצעת בדיקות נוירולוגיות מרחוק

חברת Mon4t פיתחה אפליקציה הנותנת לנוירולוגים כלים מתקדמים למדידה ומעקב רציף אחרי מצבם של חולים

אפליקציית Mon4t / צילום: צילום מסך מסרטון הסברה של החברה
אפליקציית Mon4t / צילום: צילום מסך מסרטון הסברה של החברה

הרעיון שעומד בבסיס חברת Mon4t (מונפורט), המפתחת אפליקציה לניטור מרחוק של חולים במחלות נוירולוגיות, עלה במוחו של המייסד והמנכ"ל ד"ר זיו יקותיאלי כאילו מישהו הדליק לו במוח אור. בדיוק כפי שקורה לחולים שהאפליקציה מיועדת להם, המטופלים במערכות מתוחכמות לגירוי עצבי במוח. "זה מדהים", אומר יקותיאלי. "לייצר פולסים בתוך המוח של חולה באופן שפותר תסמינים בלי להרוס את הקיים, זו משימה מטורפת. אבל מה האבסורד? כדי להבין אם חל שיפור ומהי הדרך המתאימה ביותר להתקין את המוצר, רופא עדיין עושה בדיקות תצפית ורושם את התוצאות בעזרת דף ועט. שיטות המדידה והכיול בעולם הנוירולוגיה נמצאות עשרות שנים מאחורי שיטות המדידה בתחום הקרדיולוגיה, למשל. וכאן מונפורט נכנסת לתמונה".

האור במוח של יקותיאלי נדלק כאשר הוא הגיע לפרופ' חגי ברגמן מהאוניברסיטה העברית כדי להציע לו להיות שותף במוצר המקורי של החברה. הוא הראה לו שבב המאפשר לאנשים לתקשר ביניהם בלי להזיז שום שריר, אבל ברגמן לא התרשם. "הוא אמר לי, 'אתם מפתחי הטכנולוגיה כל הזמן מנסים למכור לי מוצרים חדשים ומדהימים, אבל תעזרו לי להשתמש במה שכבר יש לי!'

"שאלתי אותו, 'אוקיי, אז מה אתה צריך? הוא אמר, 'למשל, יש מכשירים מעולים של מדטרוניק שלא רק מגרים את המוח אלא גם מקליטים את הפעילות החשמלית. זה מידע חשוב, אבל הזיכרון למכשיר מוגבל. הייתי רוצה להקליט כל הזמן'. בעיניי לא היה קל מזה, אם כל הזמן משדרים את הנתונים לטלפון או לענן. ואז אמרתי, 'אם זה חולה פרקינסון, אז בוא כבר נקליט את הרעידות של הטלפון שלו שנמצא אולי באותו זמן בידיים שלו או בכיס שלו, ונראה איך פעילות המוח, פעילות המכשיר והרעידות קשורות'. נדלקו לו העיניים וזו הייתה ההתחלה של מונפורט כמו שהיא היום".

היום מונפורט מציעה אפליקציה המאפשרת לבצע בדיקות נוירולוגיות באופן רציף לאורך כל היום, ומרחוק. "החברים שלי מתחום הנדסת החומרה אומרים לי 'זה בסוף מה שפיתחת?' אבל האפליקציה הזאת כבר נמכרת היטב, בין היתר באמצעות שיתוף פעולה עם חברת מדטרוניק".

המודל העסקי הוא תשלום עבור שימוש. במסגרת שיתוף הפעולה עם מדטרוניק, המדידות משולבות בשיווק הטיפול ללקוח. "אנחנו בונים לחברה גם בדיקות לניטור והתאמה של הטיפול והתראות אם משהו השתבש. יכול להיות שעל בסיס המידע שמגיע מהאפליקציה, ניתן יהיה כבר לתכנן את הניתוח". בנוסף לחברה הסכם עם רשת בתי חולים גדולה בארה"ב ועם כמה קליניקות בברזיל, בין היתר לניטור תסמינים נוירולוגיים של חולי קורונה שלא הגיעו להחלמה מלאה. המוצר משווק גם במדינות נוספות.

התחלה באינטל

יקותיאלי, שלמד הנדסה וביולוגיה בטכניון, הקים את מונפורט יחד עם השותף שלו עוד מימי הלימודים, דימא גרשמן. תחילה הם ניסו לפתח את השבב המקורי במסגרת חברת אינטל שבה עבד יקותיאלי, אבל "בשלב מסוים החילו להגיד לי 'לא' לרעיונות והבנתי שלא אוכל להגשים את החלומות שלי שם", כדבריו. אחרי הפגישה עם ברגמן, הם החלו לגשש כיצד ניתן לתת לרופאים כלים כמותיים למדוד את תפקוד המטופלים בקליניקה ובבית.

"דבר נוסף שהבנתי הוא שעדיף לא להמציא את הבדיקות מחדש, כי כל אחת מהן תדרוש 30 בדיקות ולידציה לפני שרופאים באמת יתחילו להשתמש בהן. אנחנו מספקים אך ורק בדיקות קיימות שמופיעות בספרות, אבל נותנים לרופאים כלי לבצע אותן בפשטות ומרחוק".

הקורונה האיצה את התפתחות החברה. "במהלך הסגר באיטליה לפני כשנה, זו הייתה הפעם הראשונה שבה השתמשנו במוצר בלי שהצדדים נפגשו לפני כן בכלל". יקותיאלי מדגיש כי מדובר רק בבדיקות. "הרופא עדיין מקבל החלטות לגבי הטיפול, וצריך להביא בחשבון מה חשוב למטופל, אם הוא לבד, אם תוחלת החיים הצפויה שלו ארוכה. אבל היום הוא יודע בדיוק איך נראה התפקוד של המטופל לעומת ההיסטוריה שלו, לפני ואחרי נטילת תרופה, וביחס למטופלים דומים אחרים".

מעבדות הליכה ניסו לחסום אתכם מלהגיע לשוק?
"הייתה מעבדה אחת שהרגשנו ממנה אנטגוניזם, אבל זה התהפך בקורונה כי ממילא אנשים כבר לא רצו לבוא למעבדות, ואנחנו יכולנו לעזור להם בתקופה הזו. הנוירולוגים עצמם לא חוששים שניקח להם את העבודה כי על כל אדם שהם פוגשים בקליניקה יש 5-10 שרוצים לבוא ולא מגיעים כי הם פשוט לא מסוגלים, והם היו רוצים לראות אותם יותר מאחת לכמה חודשים".

Mon4t

הוקמה על ידי ד"ר זיו יקותיאלי (מנכ"ל) ודימה גרשמן (סמנכ"ל טכנולוגיה) ב-2016 ● פיתחה אפליקציה מאושרת FDA לניטור מרחוק של חולים במחלות נוירולוגיות, ומשתפת פעולה עם בתי חולים ויצרניות תרופות בעולם ● גייסה עד היום 1.5 מיליון דולר ומכרה רבע מיליון דולר ב-2020 ● מעסיקה 5 עובדים