מזכיר הממשלה סירב לאפשר את פרסום פרוטוקולים מישיבות הקורונה

צחי ברוורמן דחה את בקשתו של בני גנץ לפרסם פרוטוקולים של ישיבות הממשלה בעניין הקורונה • גנץ ביקש זאת לאחר שדלפו הקלטות מישיבה שהתקיימה בשבוע שעבר

צחי ברוורמן / צילום: דוברות הכנסת עדינה ולמן
צחי ברוורמן / צילום: דוברות הכנסת עדינה ולמן

מזכיר הממשלה צחי ברוורמן דוחה את פנייתו של שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ לפרסם לאלתר את הפרוטוקולים של ישיבות הממשלה בעניין הקורונה. גנץ דרש זאת במכתב לאחר שהקלטות מהישיבה, שהתקיימה באמצעות וידאו, פורסמו בערוצי החדשות בתחילת השבוע. תמלילי דברי השרים בישיבה פורסמו יש לומר במהלך הישיבה הסוערת שהתקיימה בחמישי בלילה בכמה כלי תקשורת, לרבות בגלובס, והקלטות הוסיפו את הקולות עצמם. בין השאר, נשמעו האשמותיו של נתניהו כלפי גנץ שדם המתים מהקורונה בשל פתיחת המשק יהיה על ידיו. ברוורמן גילה במכתב כי פנה ליועץ המשפטי אביחי מנדלבליט לחקור את תופעת ההדלפות.

בעקבות הפניה הגיב ברוורמן כי על הפרוטוקולים נתון חיסיון ל-30 שנה לא מעט בגלל מה שמכונה האפקט המצנן, קרי אי רצונם של שרים לבטא את עמדותיהם באורח חופשי בשל הידיעה כי הפרוטוקולים יתפרסמו. עמדה מוכרת ובעלת בסיס, אם כי כאמור רבים מדברי השרים פורסמו כבר.

לדברי ברוורמן, האינטרס הציבורי של קיום דיון איכותי נוקב ומשוחרר גובר במקרה זה על השקיפות וזכות הציבור לדעת. הוא הסתמך גם על קביעות בתי משפט שהגנו על חסיון הפרוטוקולים וציין עוד כי גם בממשלות דמוקרטיות אחרות קיים חיסיון דומה.

הוא התייחס גם לסוגיית ההדלפות ואמר כי הן קורות בין השאר בשל קיום הישיבות בזום, מה שמאפשר לגורמים שונים להקליט ולהדליף מהן לגורמים לא מורשים. הוא הזכיר כי השרים חתמו על מחויבות להימנע מהדלפות אך הודה כי המערכת נכשלה במניעת ההדלפות.