נשיאת הנציבות מודה בטעויות מבצע החיסון האירופי: איחרנו והיינו אופטימיים מדי

נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר-לאיין, אמרה שהכישלון במבצע החיסון האירופי רשום על שמה בדעת הקהל הציבורית • "אנחנו צריכים לשאול את עצמנו למה זה קרה ומה הלקחים שעלינו להפיק"

נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר לאיין / צילום: Associated Press, Johanna Geron
נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר לאיין / צילום: Associated Press, Johanna Geron

אחרי הפתיחה הכושלת של מבצעי החיסון נגד הקורונה באיחוד האירופי, בעיקר בשל מחסור חריף במנות חיסון, הודתה היום (ד') נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר-לאיין בטעויות שבוצעו, והבטיחה לפעול לשיפור המצב. מדינות אירופה הפקידו בידי הנציבות את המשא ומתן הקיבוצי מול חברות התרופות על רכישת חיסונים, אולם הנציבות התמהמה, לא דרשה התחייבויות לגבי מועדי אספקה וגם פעלה בעצלתיים לאשר את החיסונים לשימוש בשטח האיחוד.

"איחרנו לאשר את החיסונים, היינו אופטימיים מדי לגבי אפשרויות ייצור המוני ואולי גם היינו בטוחים מדי שמה שהזמנו גם יסופק בזמן", אמרה פון דר-לאיין, הנציבה הגרמנית, שהכישלון רשום על שמה בדעת הקהל הציבורית. "אנחנו צריכים לשאול את עצמנו למה זה קרה ומה הלקחים שעלינו להפיק", אמרה. עם זאת, היא הצדיקה את גישת המשא ומתן ומשותף ואמרה כי "אינה יכולה אפילו לדמיין" מה היה קורה לו המדינות הגדולות באיחוד היו דואגות להשיג חיסונים לעצמן לפני מדינות קטנות אחרות. היא העריכה כי התנהלות כזו היתה סותמת את הגולל על האיחוד האירופי.

האיחוד אישר עד כה לשימוש שלושה חיסונים - אלה של ביונטק-פייזר, מודרנה ואסטרהזנקה (שחלק ממדינות היבשת החליטו לאשר לשימוש רק במי שמתחת לגיל 65. הליכי האישור התעכבו אחרי אישורים שהוענקו בבריטניה ואישורים חלקיים בארה"ב. למרות שהאיחוד הזמין יותר מפי שלושה מנות חיסון פר תושב מיצרנים שונים, הוא לא דאג לחייב את היצרניות ללוחות זמנים מוקדמים, והעדיף "לפזר את הסיכונים" על פני חברות שונות.

בגרמניה הסוגיה עמדה בראש סדר היום בשבועות האחרונים, והעיתונים דיווחו היום בהתלהבות כי חברת ביונטק, יצרנית חיסון הקורונה הראשון שקיבל אישור שימוש באיחוד, תתחיל כבר החודש לייצר מנות חיסון נוספות במפעל שהשמישה במהירות בעיר מארבורג. האיחוד חתם על הסכם נוסף עם השותפות ביונטק-פייזר לאספקת עוד 300 מיליון מנות חיסון במהלך 2021, בנוסף ל-300 מיליון שכבר הזמין.

לפי נתוני אוניברסיטת אוקספורד, עד כה ניתנו באיחוד האירופי כולו כ-17 מיליון מנות (4% מתוך 450 מיליון תושבי האיחוד), לעומת 43 מיליון מנות בארה"ב (13% מהאוכלוסייה שקיבלו לפחות מנה ראשונה), 13 מיליון מנות בבריטניה (20% מהאוכלוסייה שקיבלו לפחות מנה ראשונה) ו-5.8 מיליון מנות בישראל.