סבא"א: איראן החלה להפיק מתכת אורניום, תוך הפרה של הסכם הגרעין מ־2015

ניתן להשתמש בחומר ליצירת הליבה של כלי נשק גרעיניים • איראן אומרת שהפיקה אותו לצורכי מחקר

חסן רוחאני נשיא איראן / צילום: רויטרס
חסן רוחאני נשיא איראן / צילום: רויטרס

איראן הפיקה עוד מהמתכת שנאסר עליה להפיק על פי הסכם הגרעין מ־2015, ותוכל להשתמש בה לבניית ליבה לנשק גרעיני. זאת כחלק ממהלך שנועד להגביר את הלחץ על הנשיא האמריקאי החדש ג'ו ביידן להסיר סנקציות המוטלות עליה.

דוח חשאי של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), שנצפה בידי הוול סטריט ג'ורנל, הודיע שאיראן החלה להפיק מתכת אורניום ב־6 בפברואר במתקן גרעיני באיספהאן הנתון לביקורת הסוכנות.

החומר שהופק היה כמות קטנה של מתכת אורניום טבעית, כך נכתב בדוח של סבא"א, כלומר אורניום בלתי מועשר. על מנת להשתמש במתכת אורניום, איראן צריכה כחצי קילו של אורניום מועשר לדרגה גבוהה.

הממשלה האיראנית הזהירה בדצמבר שתוכל להתחיל להפיק אורניום בתוך חמישה חודשים, לאחר שעבר בפרלמנט של איראן חוק בנושא זה ב־1 בדצמבר, איום שטורד את מנוחתם של דיפלומטים מערביים.

לאחרונה עשתה איראן סדרת צעדים תוך הפרה של הסכם הגרעין שלה. המדינה הגבירה את ייצור הדלק הגרעיני שלה, ביצעה העשרה באתרים חדשים ומוקדם יותר השנה הפיקה אורניום המועשר לרמה של 20% - השיעור הגבוה ביותר אליו הגיעה איראן מאז 2013.

רוב הצעדים הכלולים בהפרות ההסכם היו קשורים להעשרת האורניום, פעילות שיש לה פוטנציאל לשימוש אזרחי כגון דלק לכורים המייצרים אנרגיה או לאיזוטופים רפואיים. עם זאת, הפקת מתכת האורניום קשורה באופן ברור הרבה יותר לעבודה על כלי נשק גרעיניים מפני שיש לה מעט שימושים אזרחיים. על פי ההסכם משנת 2015, נאסר על איראן לייצר אורניום ל־15 שנים לפחות.

ההפרה האחרונה מצד איראן תלבה את המתחים לגבי פעילותה הגרעינית אפילו יותר. בתוך כך, שממשל ביידן מבקש להתחיל מחדש במאמצים הדיפלומטיים המיועדים לגרום לה לחזור להסכם.

הסרת ההגבלות או הגבלת הפיקוח של סבא"א

איראן הזהירה שתתחיל להגביל את גישת פקחי סבא"א למדינה ב־21 בפברואר, אלא אם ארה"ב תנוע לכיוון הסרת הסנקציות הגורפות שהטילה עליה לאחר שהנשיא הקודם דונלד טראמפ הוציא את ארה"ב מהסכם הגרעין במאי 2018. זה יהפוך באופן חלקי את אחת המגבלות החשובות ביותר על פעילות איראן הכלולה בהסכם הגרעין.

בכירים באיחוד האירופי ניסו למצוא דרכים לשכנע את איראן לעכב את הצעד הזה ומבקשים מוושינגטון מחווה שתוכל לשכנע את איראן לסגת, כך אמרו דיפלומטים. עם זאת, אנשים שתודרכו לגבי השיחות אומרים שזה נראה בלתי סביר יותר ויותר שוושינגטון תעשה צעד מהיר שישכנע את איראן לסגת מההעשרה.

בימים האחרונים, אמר הנשיא ביידן שארה"ב לא תעשה את הצעד הראשון לשכנע את איראן להפוך את ההפרות הגרעיניות שלה על ידי הסרת הסנקציות עוד לפני שאיראן פועלת.

"ההצעה שהייתה על השולחן כבר כמה חדשים היא די ברורה: אנו נמשיך לעודד את איראן לחזור לציות מלא להסכם הגרעין", כך אמר דובר מחלקת המדינה נד פרייס ביום רביעי שעבר בתגובה לדיווח על מתכת האורניום.

"להפקת מתכת אורניום עשויות להיות השלכות צבאיות חמורות", נאמר בהודעה משותפת של שרי החוץ של בריטניה, צרפת וגרמניה בחודש שעבר.