עסק ביום | פיצ'ר

"הקורונה כלאה אותנו בבית, פיניתי חדר והקמתי סדנה לייצור אופניים"

דן סרוסי, בן 29, בעלים של מותג אופניים בייצור עצמי • עובד לבד ומחפש כעת עובד נוסף • "בכל העולם תעשיית האופניים נמצאת בנסיקה מטורפת" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

דן סרוסי, הבעלים של מותג האופניים "סרוסי" / צילום: תמונה פרטית
דן סרוסי, הבעלים של מותג האופניים "סרוסי" / צילום: תמונה פרטית

דן סרוסי בן 29 מתל אביב הוא מעצב תעשייתי שבשנה האחרונה התחיל לייצר ולעצב אופניים במלאכת יד. הוא בוגר תואר ראשון בעיצוב תעשייתי מהמכון הטכנולוגי בחולון.

לאחר לימודיו בחר להתמקד בייצור אופניים ואף טס ללמוד את המלאכה הייחודית הזו במפעל רוברטס באנגליה, "שמייצר אופניים גם לנבחרת של הטור דה פראנס. חזרתי לארץ דקה לפני הקורונה שנעלה אותנו בבית. עבורי זה היה התזמון המושלם להתחיל ליישם את הרעיון. פיניתי חדר שהפך לסטודיו, הזמנתי המון חלקים מיצרנים ומספקים מובילים בעולם והתחלתי בייצור אופניים עם תבניות מיוחדות ושיטת ריתוך מיוחדת. בניתי זוג עבורי, עבור בת הזוג שלי ועבור חברים ואז התחילו להגיע הזמנות".

הקורונה הובילה לסגירת המפעל היחיד שהיה בארץ לייצור אופניים, מפעל 'חרש אופן' שפעל יותר מ-80 שנה. "ביקרתי שם כמה פעמים עוד לפני שלמדתי מה זה אופניים. הם סגרו בסגר הראשון וסוג של העבירו לי את השרביט לייצור אופניים 'כחול לבן', זה היה תמריץ עבורי להמשיך את יצרן האופניים הראשון שפגשתי.

"מעבר לזה, היה נראה לי אבסורד שבתל אביב שמתגאה בהמון דברים ובונה עוד ועוד שבילי אופניים אין יצור אופניים מקומי ורוב האופניים מגיעים מסין. העברנו את הסטודיו למקום מרווח יותר ככל שהגיעו עוד הזמנות גם מאנשים שאני לא מכיר. הקורונה נתנה תמריץ דרך הארות על העניין האקולוגי והחשיבות שלו והביקוש לאופניים גדל. עם כל לקוח אני יושב על כל חלק ועל העיצוב. תהליך היצור נמשך כחודש ויש רשימת המתנה. המחיר מתחיל ב-3,500 שקל".

על הסוגיה הכואבת של גניבות אופניים שגם היא מנת חלקה של תל אביב הוא אומר, "אלו אופניים שלא קושרים בחוץ והם יפים אז הם חלק מהעיצוב לבית. כשאני בונה את השלדה אני יכול להשתיל שבב ג'י פי אס שמאפשר מעקב למשך שנתיים".

עד כה ייצר סרוסי 15 זוגות אופניים ובימים אלה קיבל ארבע הזמנות מחו"ל, "אנשים שראו את האופניים באינסטגרם מספרד, ארה"ב ובריטניה. עשינו את כל התהליך בזום ואשלח להם את האופניים שזה מוצר פטור ממכס כשהם יהיו מוכנים. לאחרונה פנה אליי בחור שיש לו מוגבלות פיזית שמקשה עליו למצוא אופניים שמותאמות לצרכיו. הוא רצה אופני כביש וביחד הגשמנו לו חלום. זה פרויקט שריגש אותי מאוד".

ואיך מתמודדים מול ריבוי הכלים החשמליים?
"אני דווקא רואה נהירה חזרה לאופנים המכניים ולא החשמליים שקיבלו סטטוס לא מאוד חיובי מהרבה סיבות. אנשים גם מודעים לעניין הבריאותי. גרתי שנה בברלין והאופניים היו כלי התחבורה שלי, גם כשנסעתי למקומות רחוקים ברכבת זה היה עם האופניים, זו מגמה שחלחלה גם פה. ובכלל בסגר רכיבה על אופנים הייתה גם תירוץ לצאת מהבית שזה עזר.

"בכל העולם תעשיית האופניים נמצאת בנסיקה מטורפת. הייצור במפעלים בסין הואט והייתה עלייה של מאות אחוזים בשימוש באופניים מכאניים. זה מחזק גם אותי כשאני רואה שאנשים שמחפשים משהו איכותי ואישי".

מענקים מהמדינה הוא לא קיבל, המכון הטכנולוגי בחולון העמיד לרשותו סדנה לעיצוב תעשייתי למשך שנה.

סרוסי לא נעצר רק באופניים והוא הקים מיזם נוסף בתקופה זו, המותג Soon שכולל מכירת פרחים וכלים שמיוצרים בהדפסת תלת ממד. "ליד הסטודיו של האופנים יש לי חווה ובה 20 מדפסות שמייצרות מוצרים לפי הזמנה כמו ואזות או פמוטים. הכול מיוצר מחומרים שזה הגלגול השני שלהם בעולם, הם היו בקבוקים, רשתות דיג או צלחות חד פעמיות שהפכו להיות ואזות. אנחנו מוכרים באונליין ובחנות שחידשה את פעילותה לאחרונה. הקורונה נתנה לנו תמריץ לעשייה וגם פה הזווית האקולוגית שקיבלה חיזוק בתקופה הזו באה לטובתנו".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il