ועדת החריגים לא אישרה, ומשלחת התעשיות הביטחוניות לא תצא לתערוכה באמירויות

משלחת מ-40 חברות ביטחוניות ישראליות הייתה אמורה לטוס לאבו דאבי כדי להשתתף בתערוכה, אך לא קיבלה אישור לטוס מוועדת החריגים המאשרת טיסות לחו"ל • בכיר באחת מהחברות: "החברות המתחרות יעשו עסקאות במקומנו - אין בכך ספק, וההפסד הצפוי, כלכלי ותדמיתי, עצום"

ראש ועדת החריגים השר אופיר אקוניס / צילום: אורון בן חקון
ראש ועדת החריגים השר אופיר אקוניס / צילום: אורון בן חקון

נכון לעכשיו, המשלחת הישראלית של התעשיות הביטחוניות ובה כ-40 חברות לא תשתתף בתערוכה הביטחונית הבינלאומית IDEX באבו דאבי. מאות עובדי התעשיות הביטחוניות היו אמורים להמריא בחמש טיסות שנבחרה ארקיע לבצע. אלא שלגלובס נודע שוועדת החריגים האמורה לאשר טיסות לחו"ל בראשותו של השר אופיר אקוניס, סירבה לבקשת משרד הביטחון לאפשר את הטיסות.

מדובר בכנס/תערוכה מהגדולים בעולם, ובוודאי בשנת הקורונה, שבה בוטלו רוב הכנסים הפיזיים בעולם, ושנה ראשונה שבה אמורות חברות ישראליות להשתתף בכנס כזה באיחוד האמירויות בשמן המלא ועם דגל ישראל מתנופף, זאת לאחר חתימת הסכמי השלום.

משרד ראש הממשלה ומשרד הביטחון דנים באפשרות למצוא מתווה שיאפשר בכל זאת את הגעת נציגי החברות הישראליות לכנס. בין השאר מדובר על מתן אפשרות למחוסנים ולמחלימים לטוס, וכן למי שנבדק ונמצא שלילי יומיים לפני היציאה.

על הפרק נמצאים גם קיצור השהות שם, קביעת מגבלות תנועה ומגע לטסים, ובחזרה, ביצוע בדיקות לפני היציאה, ובידוד לכולם, לרבות המחוסנים עד לבדיקות שיוודאו שלא נדבקו. לגלובס נודע כי מומחי משרד הבריאות בוחנים את המתווה המוצע.

 מנכל רפאל, יואב הר אבן / צילום: רפאל
  מנכל רפאל, יואב הר אבן / צילום: רפאל

המשתתפים מישראל, היו אמורים להציג ולקחת חלק פעיל בתערוכה שבה משתתפות עשרות מדינות, כשעסקאות בהיקפים גדולים היו על הפרק. בין השאר היו אמורים לטוס לאבו דאבי נציגים מרפאל ומהתעשייה האווירית שאף אמורה הייתה להציג בביתן ייעודי מגוון רחב של מערכות בדגש על מערכות חלל, תעופה אזרחית, מטוסי משימה ועוד.

החברות שילמו לארקיע את רוב העלות הנדרשת להטסה המיוחדת כשחמש טיסות היו אמורות לצאת מתל אביב בימים הבאים. אלא שברגע האחרון, השתתפותם בוטלה כשהם לא קיבלו היתר חריג לצאת מהארץ.

לאחרונה הטיסה ארקיע משלחת של אנשי התעשיות הביטחוניות לבנגלור בהודו באישור מיוחד, אלא שכעת האישור לכ-400 המשתתפים בתערוכה הזו - לא ניתן.

בועז לוי, מנכ"ל התעשייה האווירית הנכנס / צילום: תעשיה אוירית
 בועז לוי, מנכ"ל התעשייה האווירית הנכנס / צילום: תעשיה אוירית

בתערוכת International Defence Exhibition and Conference תכננו להשתתף חברות נוספות בהן אלביט, ECI, אירונאוטיקס, NSO ורבות אחרות. הביתן הישראלי אמור היה למשוך עניין רב כשהתערוכה תתקיים במגבלות הקורונה כך שכינוס של קהל גדול ינוהל בעיקר באמצעים דיגיטליים ובאולמות סומנו כיסאות במרוחק זה מזה.

ממשרד הביטחון נמסר כי "בעקבות חתימת הסכמי אברהם, החליט משרד הביטחון להשתתף לראשונה בתערוכה הביטחונית באבו דאבי, בראש משלחת של עשרות תעשיות ביטחוניות. לפני מספר ימים משרד הביטחון פנה לוועדת החריגים של ממשלת ישראל בראשות מנכ"ל המשרד לפיתוח אזורי, לקבלת אישור יציאה בזמן סגר, אך סורב.

בתעשיות הביטחוניות זועמים על ההחלטה נכון לעכשיו. בכיר באחת מהחברות המובילות אמר לגלובס כי "השקענו כסף וזמן רב להכנת ביתנים ברמה הגבוהה ביותר, המארחים מהאמירויות היו ידידותיים מעל ומעבר, ופרשו לנו שטיח אדום. היינו אמורים להיות במוקד התערוכה עם כמה מוצרים ותצוגות מהשורה הראשונה, וכל זה לשווא? - החברות המתחרות יעשו עסקאות במקומנו - אין בכך ספק, וההפסד הצפוי, כלכלי ותדמיתי, עצום". 

עוז ברלוביץ' מנכ"ל ארקיע אינטרנשיונל אמר לגלובס כי "החברה הציעה חלופת בריאות שכוללות הוצאה רק של מציגים שעברו חיסון שני כאשר הנוסעים מתחייבים לבצע בדיקות קורונה בכניסה לישראל וביציאה".

עוד אומר ברלוביץ' כי החברות אף היו מוכנות להיות ערבות לבידוד של המשתתפים בתערוכה לאחר שובם ארצה. בתך כך, עשרות בודדות של נוסעים שכן קיבלו היתר חריג להשתתף מחפשים את הדרך להגיע לתערוכה בשעה שהממשלה סגרה את השמיים. לאור זאת הגישה ארקיע בקשה מיוחדת לבצע טיסה לדובאי כבר מחר (ג') ולאפשר לבודדים שקיבלו היתר לצאת מן הארץ, לייצג את ישראל בתערוכה החשובה.