הוט ו-yes הודיעו: לא נשלם לתאגיד דמי תפעול על תכניו ב-VOD

שתי החברות מסרבות לדרישת תאגיד השידור "כאן" לשלם 1.2 מיליון שקל בשנה תמורת השימוש בתוכן שמשודר ב-VOD שלהן ושנוצר בתאגיד • מקורבים לחברות טוענים: הסכום שנדרש כדמי תפעול רחוק מלשקף עלויות תפעול בפועל ולפי מחיר שוק

משרדי תאגיד השידור הציבורי "כאן 11" / צילום: שלומי יוסף, גלובס
משרדי תאגיד השידור הציבורי "כאן 11" / צילום: שלומי יוסף, גלובס

הוט ו-yes מסרבות לשתף פעולה עם הניסון של תאגיד השידור הציבורי "כאן" לגבות כסף על תכניו: לגלובס נודע כי שתי החברות הודיעו רשמית לתאגיד כי אינן מתכוונות לשלם את דרישת התשלום שנשלחה אליהן עבור דמי תפעול.

כפי שנחשף לראשונה בגלובס, לאחר שנתיים בהם הופיעו תכני התאגיד בכל הפלטפורמות מבלי לשלם דמי תפעול, לאחרונה שלח התאגיד להוט, ל-yes, לפרטנר ולסלקום - הפלטפורמות שמפיצות תכנים של "כאן 11" ו"החינוכית" - דרישה לתשלום 1.2 מיליון שקל בשנה תמורת השימוש בתוכן שמשודר ב-VOD ושנוצר בתאגיד.

הבקשה נשלחה לאחר שבמועצת התאגיד, שחזרה לאחרונה לפעול, הוחלט כי הגיע הזמן לשקול מחדש החלטה קודמת, שמכוחה נחתמו ב-2019 הסכמים עם הוט, yes, סלקום ופרטנר, שאפשרו להן להציע את תכני התאגיד בשירותי ה-VOD ללא תמורה. כעת סבורים חברי המועצה כי לא נכון להעביר חומרים שהופקו בכסף ציבורי לגורמים מסחריים מבלי שתשלום עבורם יחזור בחלקו לציבור.

בחברות סירבו אומנם להתייחס לפרסום, אך מקורבים לשתי החברות טענו כי תכנים של תאגיד שידור ציבורי צריכים להיות זמינים לציבור דרך כל הפלטפורמות ללא תמורה, וכי דווקא עצם הימצאותן על הפלטפורמות המשדרות מסייע בהפצת התכנים ובהגעתם לציבור. בנוסף, נטען כי הסכום שנדרש כדמי תפעול רחוק מלשקף עלויות תפעול בפועל ולפי מחיר שוק.

נזכיר כי בשונה מהערוצים המסחריים שמודל ההכנסות שלהם מבוסס על מכירת פרסום, או מפלטפורמות כדוגמת הוט ו-yes שמתקיימות ממכירת מינויים, התאגיד ממומן על-ידי תקציב ממשלתי שמועבר לו מתוקף חוק השידור הציבורי. תקציב התאגיד עומד על כ-780 מיליון שקל בשנה, מתוכם כ-280 מיליון שקל מוקצים להפקות מקור מקומיות.

בשנתיים מאז הקמתו איפשר התאגיד להוט, ל-yes, לסלקום ולפרטנר שימוש חינמי בתכנים שייצר, מתוך אסטרטגיית ההפצה המוצהרת של הנגשת התוכן לציבור בכל צינור הפצה אפשרי. הסיבה שהתאגיד איפשר את הפצת התוכן ללא תשלום נובעת מהתפיסה לפיה התאגיד הוקם לצורך מטרות ציבוריות של הפצת תוכן ישראלי לכמה שיותר אזרחים, וכדי לעמוד במחויבות זאת עליו לפגוש את הצופים/מאזינים בכל נקודה מפגש אפשרית ובכל פלטפורמה.

אסטרטגיית הפצת התוכן הייתה חלק מהסיבות הרשמיות בעטיין עזב התאגיד את ועדת המדרוג. זאת גם הייתה הסיבה שהתאגיד בחר, במקום להרגיל את הצופים לצפות בתכנים שלו באתר התאגיד, להגיש אותם ביוטיוב, בניגוד להתנהלות שבה בוחרים הערוצים האחרים. 

מתאגיד השידור "כאן" נמסר: "אסטרטגיית ההפצה לא השתנתה, אך הציבור לא צריך לשאת בעלות תפעול ההפצה לפלטפורמות המסחריות". 

באופן לא רשמי מספרים מקורבים כי בתאגיד מתכוונים להיפרד מהוט ומ-yes אם לא יגיעו למתווה של תשלום דמי תפעול.