קבינט הקורונה אישר: פתיחת קניונים וחדרי כושר מיום ראשון

בישיבת הקבינט אושרו שורה של הקלות כבר מתחילת שבוע הבא, אך מקומות רבים יהיו פתוחים רק למחוסנים ומחלימים • בפורים יהיו הגבלות נרחבות, הכוללות איסור מסיבות, תהלוכות, ואירועים המוניים • תלמידי כיתות ז'-י' ימשיכו ללמוד בזום

סגר 3 בקורונה - יום שבת אנשים בחוץ / צילום: איל יצהר
סגר 3 בקורונה - יום שבת אנשים בחוץ / צילום: איל יצהר

18:30

ועדת השרים למאבק בקורונה אישרה את השלב הבא של ההקלות, שהוקדם ליום ראשון הקרוב. בין השאר, אושרה פתיחתם של הקניונים במגבלה של התו הסגול המחמיר יותר, כן יפתחו השווקים הפתוחים, חנויות רחוב ומתחמי קניות.

הפעילות בחדרי הכושר והבריכות תחודש, וכן יפתחו בתי מלון ללא חדרי אוכל ובמסגרת של תו ירוק קרי, למחוסנים ומחלימים בלבד. ילדים שלא חוסנו יחוייבו בהצגת בדיקות קורונה שליליות.

בתחום התרבות יתאפשרו אירועים גם הם למחוסנים ומחלימים בלבד, וכך גם תערוכות. המוזיאונים יחוייבו בתו הסגול המחמיר יותר בשל העובדה כי מדובר במתחמים סגורים ברובם. בנוסף, תחודש הפעילות בליגות התחרותיות בענפי הספורט השונים. 

לגבי התפילות נקבע כי בתי הכנסת יפתחו אבל בקפסולות של עשרה בני אדם בלבד, ובפורים יהיו הגבלות נרחבות, הכוללות איסור מסיבות, תהלוכות, ואירועים המוניים.
לפי בקשת השר לבטחון פניםןאמיר אוחנה, שהזהיר מפני עליה המונית לקבר רבי שמעון בר יוחאי, הוסכם כי מתחם הקבר יסגר כליל.

בנוסף, יפתחו כיתות ה'-ו' ויא'-יב' ביישובים ירוקים, צהובים וכתומים גבוליים. 

המתווה לכניסת קהל לאירועי תרבות וספורט:
- עד 75% תפוסה או עד 300 אנשים באולמות הסגורים
- 500 אנשים במרחבים פתוחים
- איסור על מכירת שתייה ומזון
- כניסה בהזמנת כרטיס מראש
- כניסה רק למחוסנים או למחלימים מקורונה. משרד הבריאות טרם אישר כניסה בהצגת בדיקת קורונה שלילית

12:20

שר החינוך יואב גלנט קורא בישיבת קבינט הקורונה לאפשר פתיחה מלאה של כל מערכת החינוך בישובים שבהם התחלואה נמוכה והם מסומנים בירוק ובצהוב. 

"בשבוע האחרון עצרנו ובדקנו את הנתונים ואת ההערכות שלנו", אמר גלנט. "אני יכול לומר באחריות מלאה שבהינתן נתוני התחלואה הנוכחיים ועל פי המלצות המומחים הגענו לנקודה המאפשרת לפתוח את מוסדות החינוך, באופן מלא, לכל הגילאים, בערים הירוקות והצהובות. אין שום סיבה להשאיר תלמיד אחד בבית בערים האלה". עוד אמר כי ניתן לפתוח חלקית את הלימודים ביישובים בעלי סימון כתום.

לדבריו, "כולנו ערים לאתגרים הרגשיים והנפשיים עמם מתמודדים התלמידים, שלא לדבר על פגיעה כלכלית של משקי בית כתוצאה מכך שההורים נמצאים בבית עם הילדים. למיטב שיפוטי, בשלו התנאים להחלטה עליה המלצתי כעת והיא חייבת להתקבל לפני החלטות על הקלות אחרות. עלינו לשים את הילדים לפני הכל ואת החינוך במקום הראשון. זה לא סביר לדבר על מגזרים אחרים לפני חינוך - התנאי למשק בריא ופתוח זה תלמידים בבית הספר והורים פנויים לעבודה. משרד החינוך יפעל להביא למימוש תפיסה זו". מדובר בשינוי כיוון של גלנט, שבשבוע שעבר נשמע ספקן הרבה יותר לגבי פתיחה מלאה, ואף יישר קו עם משרד הבריאות בעניין.

אמירתו זכתה לתגובות חיוביות מכמה מהשרים, אך הפרופסור שרון אלרועי פרייס השיבה לו שיש למשרד הבריאות נתונים משלהם וגם ניתוח, וחבל שלא השתמשו באלו להצגת תמונת המצב. לדבריה, חשוב לדעת שיש הבדלים בשיעורי התחלואה בגילאי שונים. "כשאנחנו מגיעים לסגר זה לא בגלל תחלואה במגזר החרדי/ זה בגלל תחלואה עודפת בכל מדינת ישראל. רק כשנסגרו בתי הספר תחלואת הילדים ירדה. להגיד שאין קשר בין בתי הספר לתחלואת הילדים זה לא נכון".

ממונה הקורונה נחמן אש התנגד לעמדת גלנט. "יש לנו שחקן חדש וזה המוטציה הבריטית", אמר. "אני חושב וממליץ שהפתיחה תהיה הדרגתית כמו שהצענו. בואו נראה איך נראית הפתיחה שעשינו ואז נמשיך".

נתניהו: "אנחנו לא רוצים שהתחלואה תתפשט בפורים"

בפתח הישיבה דרש ראש הממשלה נתניהו מהיועצים המשפטיים לזרז את קבלת חוות הדעת בנודע לשלבי הסרת המגבלות ומתן הקלות נרחבות למחוסנים ומחלימים. לדברי יועמ"ש משרד הבריאות, יש עבודה ראשונית על הפעימה השנייה של ההקלות, וכעת מכינים את התקנות לפעימה השלישית.

נתניהו דרש הבאה מזורזת של התקנות לשלושת שלבי ההקלות המתוכננים בשבועות הקרובים. המשנה ליועמ"ש רז ניזרי השיב כי התקנות וההגבלות צריכות להתקבל על סמך נתונים עדכניים, ולא זמן רב מראש.

נתניהו הזהיר מפני פתיחה מהירה, ופירט את עמדתו: "אנחנו חייבים לפתוח בהדרגה ובזהירות, וזה מה שאנחנו רוצים לעשות בשני שלבים: בשלב הראשון בשבוע הבא, כמובן שנפתח את חנויות הרחוב ובתי הכנסת אבל גם בתו ירוק את הקניונים, השווקים, חדרי הכושר, אירועי התרבות, הספורט, מוזיאונים, מלונות ועוד.

"בשלב השני, כשבועיים לאחר מכן, נבצע פתיחה נוספת. אנחנו יכולים לעשות זאת כי יש לנו חיסונים. חיסונים לכל אזרח בניגוד לכל המדינות. בניגוד לבריטניה, צ'כיה, צרפת ולכל האחרות. אנחנו יכולים לפתוח בצורה אחראית.

"אנחנו צריכים לפתוח תוך כדי מאמץ עליון לחסן כמה שיותר מ-570 אלף האיש מעל גיל 50 שהם בסכנת בריאות, מחלה קשה ומוות. לכן אנחנו צריכים לפעול במקביל לפתיחה בתו ירוק, גם לחיסון מהיר כדי לנצח את הנגיף".

עוד אמר נתניהו כי "נצטרך גם לקבל החלטות על מגבלות מיוחדות לגבי פורים, כי אנחנו לא רוצים שהתחלואה תתפשט בפורים, על כך נדון היום. מקווה שנוכל להגיע להחלטות היום בכל הנושאים הללו, לכל המאוחר מחר".