חיות דחתה את בקשת אמיר ברמלי לפסול את השופט חאלד כבוב מלדון בעניינו

נשיאת העליון קבעה כי קבלת בקשתו של ברמלי תהווה תמריץ לייצר עניין ממשי כדי לבחור את השופט הדן בעניינו • "הסכנה הטמונה באיומים על שופט או מי מבני משפחתו מצד בעלי דין היא ברורה ומובהקת, ומקומם לא יכירם במדינת חוק"

אמיר ברמלי / צילום: תמר מצפי
אמיר ברמלי / צילום: תמר מצפי

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, דחתה ערעור שהגיש אמיר ברמלי, שהורשע בהונאת משקיעים בהיקף של מאות מיליוני שקלים, על החלטת השופט חאלד כבוב שלא לפסול את עצמו מלהמשיך ולדון בעניינו. זאת בעקבות פתיחת חקירה חדשה נגד ברמלי בחשד לאיומים ולניסיון סחיטת בנו של כבוב, במטרה להשפיע על המשפט.

חיות קבעה כי "הסכנה הטמונה באיומים על שופט או מי מבני משפחתו מצד בעלי דין היא ברורה ומובהקת, ומקומם לא יכירם במדינת חוק".

עוד קבעה חיות כי "קבלת טענת הפסלות בנסיבות כגון אלה חותרת תחת העקרונות שלהם מחויב כל שופט, ולפיהם עליו למלא את תפקידו ללא משוא-פנים אך גם ללא מורא", והוסיפה כי קבלת הבקשה תהווה תמריץ לייצר עניין ממשי כדי לבחור את השופט הדן בעניינו, ואין זה משנה אם ברמלי מכחיש את האיום.

ברמלי טען בבקשת הפסילה כי הוא קיים קשר עסקי ממושך עם בנו של השופט כבוב, וביקש לפסול את ההליך החל מהשלב הנוכחי של המשפט - הטיעון לעונש וגזירת הדין.

השופט כבוב דחה את בקשת הפסלות וקבע כי "מדובר כמעשה מתוכנן מראש, תוכנית שקבע הנאשם לתמרן את מערכת המשפט", וכי "אין בכך לפגוע ביכולתו של בית המשפט לעשות דין ללא משוא-פנים. לבית המשפט מומחיות וניסיונו, והוא יכול לבצע באפן משוחרר ונקי".

לדברי כבוב, "מדובר בטענה רעועה חסרת בסיס משפטי ממספר רב של טעמים. זהו מקרה מובהק שבו השתהה הנאשם בטענותיו לעניין הפסלות, טעם המצדיק לדחות את הבקשה. ההליך נוהל משך 4 שנים תוך קבלת אורכות ממושכות".

עוד קבע כבוב כי "הנאשם תכנן בסבירות גבוהה את מעשיו על-מנת למצוא את שעת הכושר להגיש את הבקשה בשלב זה. הוא שמר כמעיין נשק סודי את טענותיו לקשר עסקי".

כבוב הרשיע את ברמלי בחודש אוקטובר האחרון בהונאת משקיעים בהיקף של מיליוני שקלים במסגרת קבוצת רוביקון קלע. הטיעונים לעונש נקבעו ליום חמישי הקרוב. התיק מתנהל מאז שנת 2016.

החקירה החדשה נפתחה לפני כחודש בעקבות תלונה שהגיש במשטרה עו"ד ווליד כבוב, בנו של השופט חאלד כבוב. על-פי החשד, ברמלי רקם תוכנית על-מנת להביא לפסילת השופט.

בחקירה עלה כי גורמים מטעמו של ברמלי, השוהה במעצר, העבירו מכתבים לבנו של השופט כבוב, שבהם נטען כי במהלך המשפט, ועוד בטרם ניתנה הכרעת הדין, היה ברמלי בקשרים עסקיים עם הבן.

על-פי החשד, ברמלי ביקש ליצור מצג-שווא לקשרים עסקיים קודמים עם בנו של השופט, על-מנת להשפיע על המשפט ולהביא לביטול הכרעת הדין המרשיעה, או לחלופין להביא לפסילת השופט מלגזור את דינו. החקירה עודנה נמשכת.

ע"פ 566/21

*** חזקת החפות: אמיר ברמלי הורשע בהונאת משקיעים. החקירה בחשד לסחיטה באיומים עודנה נמשכת, הוא מכחיש את המיוחס לו, ועומדת לו חזקת החפות.