יינות ביתן | ניתוח

הכישלון למכור סניפים החזיר את ביתן למגעים עם אלקטרה צריכה

ביתן ניסה ללא הצלחה למכור 15 סניפים ליוחננוף ולפרשמרקט תמורת 300-350 מיליון שקל • המגעים עם אלקטרה צריכה, שנחשפו בגלובס, חודשו בניסיון להכניס לרשת משקיע • לא משנה מי המשקיע על הפרק, השאלה נשארת זהה: האם ביתן יתפשר על השליטה?

נחום ביתן / צילום: רמי זרנגר
נחום ביתן / צילום: רמי זרנגר

אלקטרה צריכה, אייפקס והפניקס: יינות ביתן ממשיכה להיטלטל בין האפשרויות להכנסת שותף, שיסייע לה לצאת מהבוץ אליו נקלעה. אלקטרה מוצרי צריכה (אמ"צ) מקבוצת אלקו חוזרת להיות מועמדת משמעותית בדרך לעסקה, כפי שנחשף בגלובס.

שנה חלפה מאז שיינות ביתן הכריזה על כך שמצאה משקיע, שיזרים לה סכום של כחצי מיליארד שקל ויוציא אותה מקשיי התזרים אליהם נקלעה, ויאפשר לרשת יציבות פיננסית ויוריד את הלחץ מצד הספקים. אלא שמאז זרמו מים רבים בנהר, ונראה שבכל יום חדש שחקן חדש מנהל מגעים עם יינות ביתן. ואולם, הרשת טרם הצליחה להשלים עסקה שתייצב אותה, כשהצמיחה המשמעותית בשוק המזון, הודות להשפעות משבר הקורונה, מאפשרת לה להמשיך למשוך זמן.

לגלובס נודע כי במקביל לניסיונות לגייס משקיע, יינות ביתן המשיכה לבחון עסקאות למכירת סניפים למתחרות. ככל הידוע לפני כחודש יינות ביתן ניסתה לגבש עסקה למכירת 15 סניפים לשתי רשתות מתחרות - יוחננוף ופרשמרקט - בתמורה לסכום כולל של 300-350 מיליון שקל. בענף מעריכים כי מגעים נוספים התנהלו גם מול רשת ויקטורי.

אלקטרה צריכה חוזרת לתמונה

ואולם, עסקה שכזו לא הבשילה לפי שעה, ויינות ביתן שבה לחפש משקיע שיזרים לה מאות מיליוני שקלים. המשמעות לכך, היא כי ביתן איבד למעשה את הכיוון שהיה אמור לאפשר לו לשרוד גם ללא הכנסת משקיע חיצוני. המצב הוביל את הרשת להחיות את המגעים עם אלקטרה צריכה, עליהם דווח לפני חודשים. השבוע גם אישרה אלקטרה צריכה את חשיפת גלובס בדבר המגעים לרכישת מניות יינות ביתן.

המתווה הנרקם לעסקה הזו עדיין לא ברור, אולם ניסיון העבר כבר הוכיח שנחום ביתן, מייסד ובעל השליטה ברשת המזון הגדולה, פעל לטרפד עסקאות שבהן היה לו חשש כי השליטה בחברה תילקח ממנו, והוא פעל לנסות לגבש עסקאות בין אם של מכירת חנויות, ובין אם של מכירת מניות שיאפשרו לו להמשיך להיות בעל השליטה בחברה.

ואולם, גם אלקטרה צריכה, וגם מועמדות אחרות ששמן נקשר לעסקת ביתן, בהן קרנות השקעה, נוהגות לרכוש ולהשקיע בחברות שבהן מתאפשר להם להחזיק בשליטה או להיות חלק מקבוצת השליטה ולא להסתפק בהחזקה של מחצית המניות או פחות מכך. ניתן להעריך, שגם במקרה הזה אלקטרה צריכה תתקשה לוותר על שליטה. המשמעות לכך עשויה להיות ויתורים מבחינת נחום ביתן.

חוסר היציבות הפיננסית ביינות ביתן כבר דחק את נחום ביתן לפני כחצי שנה להשיג קו אשראי של 150 מיליון שקל מהבנקים - הפועלים ומזרחי - בחלוקה שווה, וזאת בתמורה לאופציות למניות בחברה של כ-8% כל אחד. עתה ביתן מעוניין שהמשקיע שיכנס לרשת יאפשר לו לפרוע את חובותיו לבנקים, ובאופן הזה להשאיר נתח גדול יותר של המניות בידיו.

אלקטרה צריכה אינה השחקנית היחידה עמה מנהלת יינות ביתן מגעים בעת הזו. כפי שנחשף בגלובס, גוף נוסף שמנהל מגעים לרכישת נתח מהותי ממניות הקבוצה, הוא קרן אייפקס שבהובלת זהבית כהן, מגעים בהם היה מעורה גם עדי צים, עמו הקרן שותפת מיעוט בחברת המימון החוץ בנקאי "אס.אר אקורד".

קבוצת יינות ביתן-מגה מונה 148 סניפים ולה מחזור מכירות של קרוב ל-3.5 מיליארד שקל. מזה שנה וחצי היא פועלת לאיתור גורם ממן שיאפשר לה לפרוע את חובותיה לבנקים לאחר שנקלעה לקשיי תזרים ועכבה תשלומים לספקים, ובמקביל מכרה סניפים למתחרות ויקטורי, יוחננוף, פרשמרקט וקינג סטור.

הפניקס הקטינה את ההצעה שלה

ככל שיתממש, החיבור לאלקטרה צריכה עשוי להיות מאתגר עבור קבוצת יינות ביתן שמתנהלת עם ועד עובדים דומיננטי, שכבר חווה קיצוץ משמעותי ועשוי להתנגד לגזרות נוספות שינחתו עליו ככל שאלקטרה צריכה תיכנס לתמונה.

במסגרת זו יינות ביתן כבר נדרשה להיפרד מהמרכז הלוגיסטי שהפעילה, ולצמצם ולהתייעל. במהלך החודשים האחרונים חשפנו גם כי חברת ההסעדה שהייתה בבעלות נחום ביתן נסגרה, בין היתר בשל המכה שספגה מהקורונה.

כאמור, עסקה נוספת שעמדה על הפרק בחודשים האחרונים הייתה מול קבוצה שהובילה חברת הפיננסים הפניקס. אולם, בתום תקופת הבלעדיות בפניקס ביקשו להפחית במידה ניכרת את שווי החברה בעסקה, שהוערך בכ-890 מיליון שקל "אחרי הכסף". נזכיר כי הפניקס חתמה על מזכר הבנות עם קבוצת הקמעונאות יינות ביתן-מגה לרכישה של 45% ממניותיה תמורת 400 מיליון שקל. הפניקס הייתה אמורה להזרים סכום של כ-200 מיליון שקל תמורת 20% מהמניות, כשיתרת המניות תתחלק בין קרן כלירמרק, ארקין השקעות וברק קפיטל.