דיווח מסוריה: מגעים בתיווך רוסי לשחרור ישראלית שחצתה את הגבול

אמש התכנסה הממשלה לדיון שנושאו צונזר, והיום הטלוויזיה הסורית כבר דיווחה על מגעים עסקה בתיווך רוסי לשחרור האסירה ניהאל אל-מקת ממג'דל שאמס והאסיר דיאב קהמוז מהכפר רג'ר תמורת שחרור של אזרחית ישראלית שחצתה את הגבול באזור קוניטרה ונעצרה

בני גנץ / צילום: אורן בן חקון
בני גנץ / צילום: אורן בן חקון

הטלוויזיה הסורית מדווחת: מגעים בין סוריה לישראל בתיווך רוסי לעסקה במסגרתה ישוחררו האסירה ניהאל אל-מקת ממג'דל שאמס והאסיר דיאב קהמוז מהכפר רג'ר תמורת שחרור של אזרחית ישראלית שחצתה את הגבול באזור קוניטרה ונעצרה. לפי פרסומים בתקשורת הזרה, הישראלית היא צעירה מהחברה החרדית ממודיעין עילית.

מסוכנות הידיעות הסורית נמסר כי "במסגרת נחישותה של סוריה לשחרר את אזרחיה ממחנות המעצר של הכיבוש הישראלי בכל אמצעי ומחיר אפשרי, נעשה מאמץ לשחרר שני אזרחים סורים מבני הגולן הסורי הכבוש בכלא הכיבוש הישראלי. עסקת החילופין מתרחשת כעת באמצעות מתווכים רוסים, במסגרתה משוחררים הסורים ניהאל אל-מקת והאסיר דיאב קהמוז מהגולן הסורי הכבוש. בתמורה תשוחרר נערה ישראלית שתעתה וחדרה לשטח סוריה באזור קונייטרה, ונעצרה בידי הרשויות בסוריה".

לאחר הפרסום גם גורמים רשמיים בישראל מאשרים: אזרחית ישראלית חצתה את הגבול לסוריה, ובימים אלה מתנהלים מגעים במעורבות רוסית להשבתה לישראל.

ראש המטה לביטחון לאומי מאיר בן שבת ומתאם השבויים והנעדרים טסו הבוקר (ד') למוסקבה להשלמת המגעים והעיסקה, הם כבר בדרכם חזרה.

ניהאל אל-מקת היא אחותו של סידקי אל-מקת ששוחרר בעסקת חילופי השבויים בשנה שעברה. היא הורשעה ביוני האחרון בשלוש שנות מאסר על תנאי ובקנס כספי בגין הסתה.

ד'יאב קהמוז מהכפר רג'אר הורשע לפני שלוש שנים בשיתוף פעולה עם חיזבאללה - קיבל הוראות מאנשי חיזבאללה לצלם סיורים של צה"ל, לקבל מטעני חבלה ולהחביאם כדי לבצע באמצעותן פיגוע באזור הצפון ונגזרו עליו 14 שנות מאסר.

לפי דיווחים פלסטינים, קהמוז, המיועד להיות משוחרר במסגרת העיסקה, מסרב להשתחרר לסוריה. הוא אמר לנציגים רשמיים שבאו אליו היום בכלא כי ישתחרר לביתו בכפר רג'ב בלבד.

 

הצנזורה האפילה את דיון הממשלה אמש

אמש (ג') התכנסה הממשלה לדיון שנושאו צונזר, מה שהעלה כמובן ניחושים והשערות בנוגע לטיבו. הדבר היחיד שניתן היה לפרסם דאז הוא אמירה כללית כי ישראל פנתה לרוסיה שתסייע בעניין הומניטרי מול סוריה. 

השרים התחייבו בחתימתם לא לספר מה היה בישיבה, והצנזורה בלמה כל מידע בעניין. 

ההודעה הזו נמסרה אמש ברקע דיווחים בשבועות האחרונים על שיחות תכופות בין נתניהו לפוטין ובין שר החוץ אשכנזי ושר הביטחון גנץ לעמיתיהם מרוסיה.

לפני שבועיים היו דיווחים שהגיעו מסוריה על כך שחיילים מצבא רוסיה חופרים בבית קברות סמוך למחנה הפליטים הפלסטיני אל ירמוק הסמוך לדמשק ומוציאים משם שלדים, ככל הנראה לצורך בדיקות התאמה עם קרובי משפחתם של נעדר ישראלי.

בקרב סולטן יעקוב נותרו מאחור שלוש גופות נעדרים, אנשיי צוות טנק שנפגע מירי סורי מהמארב: זכריה באומל, יהודה כץ וצבי פלדמן. באפריל לפני שנתיים גם כן בסיוע רוסי נמצאה גופתו של באומל בבית קברות בסוריה והובאה לישראל לקבורה. שני האחרים לא נמצאו עד כה.

נעדר נוסף מאותה מלחמה הוא הטייס רון ארד, שנשבה לאחר שמטוס הפנטום שלו נפגע בשל תקלה בחימוש המטוס. הטייס ישי אבירם חולץ על ידי צוות מסוק קוברה, ארד נפל בשבי ארגון אמל השיעי. הוא שלח שלושה מכתבים ותמונה מהשבי אך ארגון אמל סירב לשחררו והעבירו ככל הידוע לארגון אחר, שם נעלמו עקבותיו. לפי מידע שהועבר על ידי גולים איראנים הוא הועבר לכלא ליד טהרן, וברבות השנים התקבל מידע כי מת בכלא ממחלה. איראן לא נידבה מידע על כך.