מדינת ניו יורק תובעת את אמזון על יחסה לעובדים במהלך מגפת הקורונה

באמזון טוענים כי העתירה שהגישה התובעת הכללית של ניו יורק לא מציירת תמונה מדויקת של תגובתה למשבר הבריאותי

מרכז שילוח של אמזון בארה"ב / צילום: Reuters, Lucas Jackson
מרכז שילוח של אמזון בארה"ב / צילום: Reuters, Lucas Jackson

התובעת הכללית של ניו יורק הגישה תלונה נגד אמזון, בטענה כי קמעונאית האינטרנט לא עושה מספיק כדי להגן על עובדיה במדינה מפני מגפת הקורונה.

בשבוע שעבר הגישה אמזון עתירה נגד התובעת הכללית בניו יורק על-מנת למנוע ממדינת ניו יורק נקיטת הליכים משפטיים נגד אמזון בגין כשלים לכאורה של החברה בניהול בטיחות העובדים במגפה ופיטורי אחד המחסנאים בשנה שעברה.

"במשך המגפה ההיסטורית הזו, אמזון כשלה באופן נשנה ועקבי בציות למחויבות החברה לנקוט צעדי זהירות סבירים להגן על עובדיה מהתפשטות הנגיף במתקני החברה בניו יורק", נכתב בעתירה שהגישה אמש (ג') התובעת הכללית לטישה ג'יימס לבית המשפט העליון של מדינת ניו יורק.

דוברת של אמזון מסרה כי החברה "לא מאמינה שהעתירה שהגישה התובעת הכללית מציירת תמונה מדויקת של תגובת החברה למגפה, שהייתה מובילה בתעשייה".

ג'יימס כתבה בעתירה כי אמזון נכשלה בציות להנחיות ניקיון וחיטוי במתקני האחסנה שלה. כמו כן, החברה לא דיווחה כראוי לעובדים על עובדים עמיתים שנדבקו, נטען.

"התגובה של אמזון למגפה ממשיכה להיות מתחת למצופה", נכתב בעתירה. החברה לא סגרה מחסנים לחיטוי אפילו אחרי שהתגלו בהם עובדים חולים בקורונה", נכתב שם. כמו כן, ג'יימס מצאה פסול בכך שאמזון המשיכה לעקוב אחרי ביצועי עובדים ולתגמל אותם על-פי פריון למרות התנאים התברואתיים הקשים.

העסקים באמזון פרחו בזמן מגפת הקורונה, מפני שאנשים רבים ששהו בבתיהם בעקבות הסגרים פנו לאתר של החברה לרכישת מוצרי יסוד ומוצרים אחרים. החודש הציגה אמזון דוח רבעוני עם נתון מכירות מרשים, כ־125.5 מיליארד דולר.

"רווחיה הקיצוניים של אמזון והצמיחה שלה בטור מעריכי באו על חשבון החיים, הבריאות והבטיחות של עובדי הקו הראשון שלה", כתבה ג'יימס במסמכים שהגישה לבית המשפט.

הדוברת של אמזון מסרה כי החברה "דואגת מעומק הלב לבריאות ולבטיחות של העובדים, כפי שהוצג בדיווח שלנו משבוע שעבר". בעתירה שהגישה אמזון, החברה פירטה כמה צעדים שנקטה בנושא בטיחות העובדים במגפה - כולל בדיקות קורונה שגרתיות, בדיקות טמפרטורה ואספקת ציוד מגן. החברה אמרה כי הוציאה בשנה שעברה כ־11.5 מיליארד דולר על נושאים הקשורים להתגוננות בפני קורונה.

התובעת הכללית של ניו יורק החלה לחקור את נהלי ההעסקה באמזון בשנה שעברה לאחר פיטורי העובד כריסטיאן סמולס. סמולס היה חלק מקבוצת עובדים שקמו ועזבו את עמדות העבודה במחסן של אמזון בסטטן איילנד במרץ, על-מנת למשוך תשומת-לב לדרישתם לשכר טוב יותר ולשיפור אמצעי המיגון שלהם נגד המגפה. ההפגנה הייתה אחת מכמה הפגנות כאלה ברחבי ארה"ב בטענה כי אמזון לא הטמיעה צעדי בטיחות מספיק חזקים נגד הקורונה.

אמזון טענה כי פיטרה את סמולס כיוון שהוא הפר את כללי הריחוק החברתי, כולל הנחיה להישאר בבית שבועיים לאחר שבא במגע עם עובד שהיה חולה מאומת. סמולס הוא אחד ממספר עובדי אמזון לשעבר שטענו כי פיטוריהם בשנה שעברה היו נקמה על כך שהתבטאו באופן ציבורי לגבי נהלי הבטיחות בחברה.

בעתירה שהגישה אמזון בשבוע שעבר, החברה טענה כי למדינת ניו יורק אין סמכות שיפוטית לפקח על פעילויות החברה במתקני האחסנה שלה, מכיוון שאלה נתונים לפיקוח של חוקים פדרליים וסוכנויות רגולציה כמו מינהל הבטיחות והבריאות בתעסוקה, סוכנות פדרלית המפקחת על בטיחות וגהות במקום העבודה. אמזון טענה כי ג'יימס איימה לתבוע את החברה אם לא תיכנע לדרישות שכללו קיצוץ בדרישות הפריון והביצועים ותשלום "סכומים גדולים" לסמולס.

העתירה בניו יורק מתווספת לאתגרים המשפטיים והתעסוקתיים שאמזון מתמודדת איתם. באלבמה מתקיימת הצבעה מתוקשרת לגבי התאגדות עובדים באחד ממחסני החברה, וההצבעות כבר החלו בדואר אלקטרוני לפני שבוע. בימים אלה בודקת מדינת קליפורניה את היחס של אמזון למוכרים בשוק המקוון שלה, ובקוניטיקט הרשויות חוקרות איך אמזון מוכרת ומפיצה ספרים דיגיטליים.