בלוקצ'יין | בלעדי

לראשונה בישראל: סימטריה קיבלה אישור להפעיל פלטפורמה לני"ע דיגיטליים

במסגרת ההיתר שקיבלה, במענה לפנייה מקדמית שהגישה לרשות ני"ע, תקים סימטריה בשלב הראשון לוח מודעות דיגיטלי, שיכלול מידע על ניירות ערך של חברות פרטיות שמגייסות הון

הסטארט-אפ הישראלי Simetria, הפועל לפיתוח של בורסה לניירות ערך דיגיטליים בישראל, קיבל ביום שלישי "אור ירוק" ראשון מהרגולטור הפיננסי להשקה של אחד המוצרים שבפיתוחו בתחום זה, עוד לפני קבלת רישיון בורסה. במענה לפנייה מקדמית שהגישה החברה לרשות ניירות ערך, בראשותה של ענת גואטה, קיבלה סימטריה מהרשות הנחיה מקדמית (פרה-רולינג), שתאפשר לה להתחיל לפעול להשקת לוח מודעות דיגיטלי של ניירות ערך.

לוח המודעות (bulletin board) הדיגיטלי של סימטריה, לדברי החברה, יכלול מידע אודות חברות פרטיות שמגייסות מימון בשוק הראשוני, וכן מידע אודות ניירות הערך בחברות פרטיות המוצעים למכירה על ידי בעליהן ("השוק המשני"). בלוח המודעות מוכרים וקונים פוטנציאליים יוכלו לפרסם אינדיקציות מכירה ורכישה מסוגים שונים.

סימטריה, שאותה מוביל המנכ"ל והמייסד השותף עו"ד זיו קינן, הוקמה באוקטובר האחרון על ידי חברת השקעות ההון סיכון האמריקאית דרייפר גורן הולם (DGH), שמתמקדת בחברות סטארט-אפ בתחום הבלוקצ'יין, יחד עם עמי בן דוד, יו"ר סימטריה וממייסדי חברת הבלוקצ'יין Ownera, וקינן, ששימש קודם לכן מנהל התפעול של Ownera. בנובמבר מונה למנהל התפעול הראשי (COO) של החברה ד"ר אילן שטיינר, לשעבר מנהל מחלקת המטבע בבנק ישראל.

סימטריה מקימה פלטפורמה דיגיטלית לניירות ערך של חברות פרטיות ישראליות, הפונה לשוק הבינלאומי. בפלטפורמה זו עושה החברה שימוש בטכנולוגיה של ניירות ערך דיגיטליים מבוססת בלוקצ'יין. המערכת הדיגיטלית אמורה לאפשר לחברות ישראליות לרשום מניות דיגיטליות שיוצעו למשקיעים כשירים ומוסדיים בישראל ובחו"ל.

"אבן-דרך לקראת הקמת בורסה דיגיטלית"

ביולי 2020 פרסמה רשות ניירות ערך את תזכיר חוק ניירות ערך (בורסות ייעודיות), שיאפשר את הקמתן של בורסות נוספות בישראל. על פי הצעת החוק, המקודמת בימים אלה על ידי משרד האוצר ורשות ניירות ערך, הקמתה של בורסה ייעודית בעלת מאפיינים ייחודיים נועדה לקדם את הרחבת אפשרויות ההשקעה בשוק ההון, הן לטובת הציבור והן לטובת חברות המבקשות להשיג מימון לפעילותן.

סימטריה נערכת להקמת בורסה דיגיטלית בהתאם לדרישות שנקבעו בהצעת החוק, ובשלב ראשון, עד לכניסת החקיקה לתוקף, תפעל במסגרת ההיתר שניתן לה בהנחיה המקדמית של הרשות. בפנייה המקדמית של החברה לרשות ניירות ערך, היא ביקשה לאפשר לה גם לבצע סליקה של ניירות ערך דיגיטליים על גבי המערכת שתקים. ואולם, בנוגע לאישור פעילות הסליקה במערכת זו, השיבה הרשות כי עמדתה תינתן בנפרד. 

בתשובת רשות ניירות ערך לפנייה המקדמית של סימטריה נכתב, בין השאר, כי "סעיף 49 א' לחוק (ניירות ערך; ר"ק) קובע איסור על הצעה של שירותי מסחר בניירות ערך באמצעות מערכת למסחר שאינה מנוהלת בידי בורסה בעלת רישיון בישראל, אלא בהיתר מיו"ר הרשות. הואיל והגענו למסקנה כי הפעילות המתוארת בפנייה אינה עולה כדי פעילות מערכת למסחר בניירות ערך, הרי ששאלת תחולת סעיף 49 א' אינה מתעוררת". על עמדת הרשות חתומים עו"ד גיא דביר, היועץ המשפטי למחלקת הפיקוח על הבורסה וזירות סוחר, עו"ד אורנה נחום, ראש המערך המשפטי ביחידה לפיקוח על בעלי רישיון, ועו"ד אמיר בן מויאל, ממחלקת התאגידים של הרשות.

בעקבות ההחלטה של רשות ניירות ערך, שעל פיה תוכל סימטריה להפעיל לראשונה פלטפורמה למידע על ניירות ערך דיגיטליים, אמר המנכ"ל והמייסד השותף קינן לגלובס: "החלטת רשות ניירות ערך היא אבן-דרך דרמטית לקראת הקמתה של בורסה דיגיטלית בישראל. החלטה זו מצרפת את ישראל לשורת המדינות הנמצאות בחזית החדשנות והטכנולוגיה בכל הנוגע לאימוץ פלטפורמות מסחר לניירות ערך דיגיטליים. בקרוב חברות פרטיות יוכלו להציע ניירות ערך דיגיטליים למשקיעים מוסדיים בינלאומיים על גבי הפלטפורמה הטכנולוגית של סימטריה, באופן שיאפשר להן לגייס הון ולפגוש נזילות".

מנכ"ל רשות ניירות ערך, עו"ד עודד שפירר, מסר לגלובס: "שוקי הון דיגיטליים הם כבר לא בבחינת עתיד רחוק, אלא בהתהוות כאן ועכשיו. רשות ניירות ערך היא בין הרגולטורים הראשונים בעולם שהציבו על סדר היום והגדירו את מיסודם של שווקים דיגיטליים כיעד שיש לקדם מתוך הבנת הפוטנציאל שההתפתחות הטכנולוגית המואצת מאפשרת. אנו מברכים על הצעדים הראשונים להקמת פלטפורמות מסחר המבוססות טכנולוגיית בלוקצ'יין כאן בישראל, ומקווים לראות פלטפורמות נוספות שיעניקו למשקיעים, לחברות ולמשק ערך מוסף וייצקו את התשתית לשוק ההון חדשני ומוביל בעולם".