עלה ירוק חוזרת בדלת האחורית, ויש לה תמיכה ממקור מפתיע

עלה ירוק ושותפותיה פנו לעשר חברות הקנאביס הגדולות לסיוע במימון הקמפיין החדש של התנועה ללגליזציה של הקנאביס וארבע מהן נענו: תיקון עולם, גרינפילדס, בול-פארמה וקנדוק, שבאחרונה משמש ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק כיושב ראש הדירקטוריון שלה

אהוד ברק / צילום: Reuters, Corinna Kern
אהוד ברק / צילום: Reuters, Corinna Kern

תנועת "עלה ירוק", שעד בחירות 2015 רצה לכנסת כמפלגה, פתחה בקמפיין פוליטי ללגליזציה של הקנאביס, עם עוד שלוש תנועות הפועלות בתחום. הקמפיין, שהחל לרוץ בימים אלה ברשתות החברתיות, מציג התחייבות לראשי המפלגות להעברת החקיקה ללגליזציה, שבין השאר תפסיק את הפללת צרכני הקנאביס ותמחק את הרישומים הפליליים מהעבר בתוך שלושה חודשים מיום הקמת הקואליציה. 

עלה ירוק ושותפותיה פנו לעשר חברות הקנאביס הגדולות לסיוע במימון הקמפיין וארבע מהן נענו: תיקון עולם, גרינפילדס, בול-פארמה וקנדוק, שבאחרונה משמש ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק כיושב ראש הדירקטוריון שלה. כל אחת מארבע החברות תרמה לפי פניית עלה ירוק והשותפות, 15 אלף שקל.

במסגרת הקמפיין החלה החתמה של אלפי אזרחים על ההכרזה כי יתמכו בבחירות רק ברשימה שתקדם את דרישות הלגליזציה. נכון ליום רביעי בצהריים חתמו על כך יותר  מ-3,300 בני אדם.

בשבועות הקרובים תפנה התנועה אל ראשי המפלגות ומועמדיהן. המטרה של הקמפיין חידוש הרצת החקיקה בכנסת. הצעת חוק של חברי הכנסת רם שפע מכחול לבן לשעבר (כיום בעבודה) ושרן השכל מהליכוד לשעבר (כיום בתקווה חדשה) עברה בקריאה טרומית ואף קיבלה את אישור ועדת השרים לחקיקה ומשרד המשפטים. אלא שאז התפזרה הכנסת והיא נמחקה.

סביר מאוד שבהצעה יתמכו תקווה חדשה, יש עתיד, העבודה ומרצ. יתנגדו הציונות הדתית של בצלאל סמוטריץ' ושותפיו, וכן הסיעות החרדיות, אף ששם ההתנגדות פחותה. המשמעות של ההתנגדות הזו שבמקרה של הקמת ממשלת ימין, ראש הממשלה נתניהו, גם אם יתחייב לכך היום, יתקשה להעביר חקיקה כזו. נתניהו אישית תומך, כך לפחות צייץ לפני שנה: "בחנתי את הנושא והחלטתי על קידום מחיקת רישום פלילי לעשרות אלפי ישראלים על שימוש אישי והחזקה בקנאביס, דבר שגורם סבל מיותר לרבים ועומס בבתי המשפט. השר אוחנה החל בעבודה בנושא והוא יבחן את המודל הקנדי להסדרת שוק חוקי בישראל".

אופיר שיקרקה מתנועת ליגלייז: "מפלגה שלא תתחייב להמשיך בתהליכי החקיקה תאבד כמיליון מצביעים צרכני קנאביס. אנחנו נמצאים בכל מקום, חרדים וערבים, שמאלנים וימנים, פריפריה ומרכז".