על רקע שיקום המחירים: ערב הסעודית צפויה להגדיל את תפוקת ייצור הנפט

לאחר תקופה של קיצוץ בייצור עליה החליטה באופן חד-צדדי בשנה שעברה, יצואנית הנפט הגדולה בעולם מתכננת להפוך את המגמה, בצעד שמסמן אמון בשיקום הכלכלה

מתקן נפט בערב הסעודית / צילום: רויטרס
מתקן נפט בערב הסעודית / צילום: רויטרס

ערב הסעודית מתכננת להגביר את ייצור הנפט בחודשים הקרובים לאחר קיצוץ גדול מאוד בתפוקה שלה, כך אומרים יועצים בממלכה. הצעד מסמן את הביטחון הגובר שמחיר הנפט חוזר לרמתו מלפני מגפת הקורונה.

יצואנית הנפט הגדולה בעולם הפתיעה את שווקי הנפט בשנה שעברה כשהודיעה כי תקצץ באופן חד-צדדי בפברואר ומרץ ייצור של מיליארד חביות נפט גולמי ביום, בניסיון להחזיר את המחיר לרמה קודמת.

הממלכה מתכננת להכריז על היפוך של הקיצוץ הזה בפגישה של קבוצת מדינות המייצרות נפט בחודש הבא, כך אמרו היועצים, לאור שיקום המחיר לאחרונה. העלייה בייצור לא תתחיל עד אפריל, בהתחשב בכך שהסעודים כבר התחייבו לגבי הקיצוץ בייצור עד מרץ.

היועצים הזהירו כי התוכניות עדיין עשויות להתהפך אם הנסיבות ישתנו, וכוונת הסעודים עוד לא הועברה לאופ"ק, ארגון המדינות המייצרות ומייצאות נפט, כך אמרו היועצים הסעודים ונציגים של אופ"ק.

"אנו נמצאים במקום הרבה יותר טוב משהיינו לפני שנה, אבל אני חייב להזהיר, שוב, מפני שאננות", אמר הנסיך עבדול עזיז בן סלמן, שר האנרגיה של ערב הסעודית, בכנס ביום רביעי. "אי-הוודאות גבוהה, ואנו צריכים להיות מאוד זהירים".

מחירי הנפט השבוע נעו לרמות שלא נראו מאז פרצה מגפת הקורונה בראשית 2020, כשריסקה את תעשיית הנפט העולמית. נפט ברנט, מדד הנפט העולמי, הגיע ל־64 דולר לחבית; בעוד נפט גולמי של מערב טקסס, המדד האמריקאי של נפט גולמי, עבר 60 דולר לחבית.

עם זאת, מחירי הנפט השילו את כל הרווחים היומיים האלה ביום רביעי לאחר החדשות על התוכניות הסעודיות לחדש את האספקה. ברנט ירד ב־0.1% ל־63.33 דולר, וחוזים עתידיים על נפט גולמי של מערב טקסס ירדו ב־0.8% ל־59.55 דולר לחבית.

אולם המחירים חזרו לטפס לאחר שמכון הדלק האמריקאי רשם ירידה חדה בכמות הנפט הגולמי בארה"ב בשבוע האחרון. ברנט סגר על 64.85 דולר לחבית, עלייה של 2.4%; ונפט גולמי של מערב טקסס סיים ב־61.66 דולר, עלייה של 2.7%.

המחירים התאוששו באופן עקבי בחודשים האחרונים, כשכמה מדינות מערביות התקדמו בתוכנית ההתחסנות והגדילו את התקוות לשיקום כלכלי בהמשך השנה. אנליסטים מצביעים על עדויות לכך שהביקוש לנפט עולה בחזרה בסין ובהודו, וגם על כך שישנו שיפור בניידות ובתעסוקה בארה"ב.

השיקום הזה הואץ לאחרונה על-ידי עונה קרה לא צפויה בארה"ב, שהשפיעה על ייצור הנפט הגולמי לטווח הקצר. מאמצי הייצור לקצץ באספקה ולאזן מחדש את שווקי הנפט, בהובלת ערב הסעודית, גם הם עזרו לחוזים עתידיים על נפט, כך אומרים אנליסטים.

"הגדלה סעודית של הייצור... נשמעת הגיונית לגמרי בהתחשב במצב ההדוק שמתחיל להפציע בשוק", אמר אולה הנסן, ראש אסטרטגיה על סחורות ב־ Saxo Bank בלונדון. "השוק אמור לקבל את זה טוב".

העלייה במחיר בשבועות הקרובים צפויה לפצות ומעבר לכך על ההשפעה הכלכלית של צמצום הייצור של הממלכה, אמרה קתלין קלי, ראש Queen’s Gate Capital, חברת ייעוץ המבוססת בניו יורק.

למרות השיקום, אופ"ק -  שחברות בה 13 מדינות וקבוצה של 10 מדינות יצרניות נפט בהובלת רוסיה, שעבדו יחד להעלות מחירים - צפויה לשמור על הגבלות ייצור בפגישה הבאה שלה ב־4 במרץ, כך אמרו נציגי אופ"ק. עם זאת, כמה מחברי הקבוצה הרחבה יותר הזו, המכונה אופ"ק־פלוס, צפויים לדחוף לכיוון הגברת ייצור משלהן, אמרו הנציגים.

בקבוצה הלא רשמית של כמה מיצרניות הנפט הגדולות בעולם הסכימו בפועל לשמור על תפוקת נפט קולקטיבית של כ־7.1 מיליון חביות ליום עד סוף פברואר. אבל רוסיה וקזאחסטאן, ששתיהן התנגדו לשימור הייצור בגרף שטוח סך-הכול, הורשו להגדיל ייצור בכ־75 אלף חביות ביום, ביחד, על-מנת להגן על החלק שלהן בשוק.

הצעד הסעודי המתוכנן לשחזר את האספקה אינו צפוי לגרום מיד להגדלות תפוקה משמעותיות בקרב יצרניות אחרות, כך אומרים אנליסטים, בהתחשב בכך שמדינות הכירו בזה שערב הסעודית ספגה את רוב הנזק הכלכלי הכרוך בצמצום הייצור.

יחד עם זאת, אנליסטים צופים שציות לצמצום הייצור בין מדינות מייצרות נפט יהיה פחות ופחות מתואם ככל שהשיקום הכלכלי יצבור תאוצה.

הצעד של ערב הסעודית לפתוח את הברזים, כששאר חברות הקבוצה שומרות עליהם סגורים, מגיע בתוך כך שהביקוש העולמי לנפט צפוי לגדול בחודשים הקרובים.

באופ"ק צופים כי צריכת הנפט בעולם תעלה ל־3.72 מיליון חביות ביום ברבעון האחרון של השנה, לעומת שלושת החודשים הראשונים שלה, בתוך שיקום של הכלכלה בכל העולם.

בדוח השוק החודשי מפברואר, הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה הודיעה כי שיקום של הביקוש יעבור את יכולת הייצור במחצית השנייה של השנה, ויגרום ל"משיכת מניות מהירה" לגבי כמות הנפט הגולמי שנצברה מאז החלה מגפת הקורונה.