קריאה לנתניהו: "אפשר לעובדי הייטק ברילוקיישן לחזור להתחסן כמו לדיפלומטים"

עו"ד קרין מאיר רובינשטיין, נשיאה ומנכ"לית האיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות, כתבה היום לראש הממשלה בבקשה לאפשר לעובדי הרילוקישן לחזור ארצה מיידית כדי להתחסן • רובינשטיין מבקשת לאפשר לעובדי הרילוקיישן להשתמש בהליך דומה לזה שיושם עבור דיפלומטים, כך שהם ינחתו בנתב"ג, יתחסנו ויחזרו מיד לחו"ל, בלי להיכנס לבידוד בארץ

חיסון של אסטרזנקה / צילום: Associated Press, Alessandra Tarantino
חיסון של אסטרזנקה / צילום: Associated Press, Alessandra Tarantino

עו"ד קרין מאיר רובינשטיין, נשיאה ומנכ"לית האיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות (IATI), פנתה היום (ה') במכתב ובו בקשה לאפשר לעובדים ישראלים הנמצאים ברילוקיישן לחזור מחו"ל לישראל כדי להתחסן, באותו מתווה כמו שיושם בשבועות האחרונים עם דיפלומטים ועובדי השגרירויות הישראליות בעולם.

המכתב נשלח לראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הבריאות יולי אדלשטיין ולפרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש, ומתייחס לעובדים ישראלים המועסקים בחו"ל בחברות רב-לאומיות כמו גם לעובדי חברות ישראליות בוגרות וצעירות.

"מלבד הנציגים הרשמיים של המדינה, ישנם ישראלים רבים אשר עשו רילוקיישן לחו"ל לתקופה מוגבלת ומבלי שהתנתקו מהתושבות הישראלית. מרביתם עדיין משלמים מסים וביטוח לאומי בארץ ועודם מבוטחים בקופות החולים. מרבית הישראלים העובדים בחו"ל, עושים זאת לתקופה מוגבלת ומתכננים לחזור ארצה - לישראל - אותה הם רואים כביתם", כותבת מאיר רובינשטיין במכתב.

"רבים מאותם עובדים נמנים על התעשיות המתקדמות (ההייטק ומדעי החיים). רבים מהם ממלאים תפקידים בכירים בחברות ישראליות צעירות ובוגרות וחברות רב-לאומיות, מביאים גאווה למדינת ישראל ותורמים למעמדה כמעצמה טכנולוגית עולמית. רבים מאותם עובדים כמהים להגיע ארצה להתחסן. זאת, הן במסגרת חברותם בקופות החולים ו/או במסגרת פוליסות ביטוחי הבריאות הפרטיים שברשותם", ממשיך המכתב.

נמל התעופה בן גוריון סגור באופן רשמי מאז סוף ינואר כחלק מצעדי המלחמה במגפה. אולם בפועל בנמל יש פעילות של טיסות חילוץ וטיסות מיוחדות, שמקבלות את אישור ועדת החריגים בראשה עומדת השרה מירי רגב. בימים אלו מגיעים לארץ גם מאות דיפלומטים ישראלים, באמצעות טיסות שכר פרטיות שארגנה ומימנה המדינה, כדי להתחסן כאן. בתחילה הוחלט להביא את הדיפלומטים לישראל בטיסות סדירות אך לאחר מכן הוחלט להשתמש בטיסות שכר מיוחדות, שמאפשרות לצאת ולחזור מיד אחרי החיסון, מבלי להיכנס לבידוד בארץ.

קרין מאיר רובינשטין, מנכ״לית ונשיאת האיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות (IATI) / צילום: סיון פרג'
 קרין מאיר רובינשטין, מנכ״לית ונשיאת האיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות (IATI) / צילום: סיון פרג'

המטוסים השכורים ממריאים ריקים בכיוון אחד וחוזרים עם הדיפלומטים לצורך קבלת חיסון. הדיפלומטים מחוסנים בעמדה ייעודית בנתב"ג וחוזרים מיד לארץ המוצא. לאחר מכן המטוס חוזר שוב ריק לארץ. כמובן שכל התהליך הזה צריך לקרות פעמיים, כדי שהדיפלומטים יקבלו גם את מנת החיסון השנייה. מי שמבצעות את הטיסות אלו חברות התעופה הישראליות כמו ישראייר שכבר הביאה מתחסנים מגאנה ופרנקפורט.

לדברי רובינשטיין, האיגוד אינו מבקש מהמדינה מימון למבצע הגעה כזה של דיפלומטים, אך רוצה שהמדינה תיתן לעובדי הרילוקיישן להתחסן בהליך דומה. יישום תהליך כזה ידרוש התאמות לוגיסטיות מורכבות, אך בשיחה עם גלובס רובינשטיין אמרה כי לדעתה ענף ההייטק יוכל לבצע מבצע כזה.

רובינשטיין אמרה כי החליטה לשלוח את המכתב בעקבות פניות רבות שקיבלה. "קיבלתי פניות הן מהחברות והן מעובדים עצמם, שחלקם הם אנשים צעירים עם משפחות. הם רוצים לחזור להתחסן, אבל שדה התעופה סגור ואנחנו לא יודעים מתי הוא יפתח. הקושי הוא לא כספי ואנחנו לא מבקשים עזרה כספית מהמדינה".

ובכל זאת, במה נבדלים עובדים ברילוקיישן מישראלים אחרים שנמצאים בחו"ל?
"עובדי ההייטק הם שגרירים אמיתיים של המדינה, אין שגרירים טובים מהם, וההייטק הוא קטר הצמיחה של המשק שמביא לישראל את מעמדה העולמי. יש פה לטעמי לכן עניין של חובה לאומית. האנשים האלו לא ‘ירדו’ מהארץ והם ממשיכים לשלם כאן מיסים שתורמים למדינת ישראל. הנוהל שיאפשר להביא אותם לארץ להתחסן כבר קיים וכל מה שצריך זה ליישם אותו".