סין בלמה את הנפקת אנט גרופ של ג'ק מא לאחר חקירה שחשפה מי ירוויח ממנה

שחקנים מקושרים פוליטית, כולל כאלה שיכולים לאתגר את שלטונו של הנשיא שי, הסתתרו מאחורי שכבות של מכשירי השקעות חסויים • המידע הזה התווסף לחשש הממשלה מפני הסיכון הכרוך בהנפקה ולזעם על ביקורתו של ג'ק מא נגד רגולציה כלכלית בסין

ג'ק מא / צילום: רויטרס
ג'ק מא / צילום: רויטרס

כשנשיא סין שי ג'ינפינג עצר את ההנפקה של קבוצת אנט (Ant Group) היה נראה שיש לו מניע ברור: הוא חשש שאנט מוסיפה למערכת הפיננסית סיכונים וזעם על הביקורת שהשמיע המייסד ג'ק מא על הקמפיין שלו לחזק את הפיקוח הממשלתי על המערכת הפיננסית.

אבל הייתה סיבה מרכזית נוספת, על פי יותר מתריסר בכירי ממשל ויועצי ממשלה סינים: חשש גובר בבייג'ינג לגבי מבנה השליטה המורכב באנט - והאנשים שהיו מרוויחים הכי הרבה ממה שהייתה צפויה להיות ההנפקה הגדולה ביותר אי פעם.

בשבועות שלפני שענקית הטכנולוגיה הפיננסית הייתה אמורה להיות מונפקת בבורסה, חקירה ממשלתית סינית שעד עתה לא דווח עליה גילתה שהתשקיף של אנט הסתיר את המורכבות במבנה הבעלות על החברה, כך אמרו הבכירים והיועצים המכירים את החקירה המדוברת. מאחורי שכבה אטומה של מכשירי השקעות שיש להם חלקים בבעלות החברה נמצאת קבוצה של כמה שחקנים סיניים חזקים, כולל אנשים שיש להם קשרים למשפחות פוליטיות העשויות לאתגר את הנשיא שי ואת המעגל המקורב אליו.

האנשים האלה, יחד עם מא והמנהלים הבכירים בחברה, עמדו להרוויח מיליארדי דולרים מהנפקה שהתחזיות העריכו שתגיע לגובה של 300 מיליארד דולר.

בשמונה השנים שהוא מכהן כנשיא, שי הצליח להיפטר מיריבים רבים, ואחיזתו בשלטון כעת דומה לזו שהייתה למאו דזה-דונג.

בין היוזמות של שי היו מבצעים נגד שחיתות, ספקולציה בתחום הנדל"ן ופעילויות פיננסיות אחרות שיש בהן סיכון גבוה. שי ניצל את המבצע נגד השחיתות ושוחד הפקידים גם כדי להילחם בשחיתות באופן ממשי אך גם כדי לבסס את אחיזתו בשלטון. תוכנית ההנפקה של אנט גרופ הייתה צפויה להביא לצבירת הון והתעשרות מהסוג שהנשיא לא אוהב.

דובר של אנט גרופ אמר בהודעה שפרטי מבנה השליטה בחברה היו גלויים לחלוטין בתשקיף של החברה ובמסמכי הרישום התאגידי שלה.

לפני החקירה, רגולטורים בבנק המרכזי הסיני כבר חששו לגבי המודל העסקי של אנט. בבעלות החברה אפליקציה לתשלומים הנקראת Alipay שמשמשת יותר ממיליארד איש. האפליקציה נותנת לאנט הרים של נתונים על מנהגי הצריכה, התנהגות לגבי הלוואות והיסטורית החזר תשלומים של המשתמשים, ואנט השתמשה במידע הזו על מנת לבנות אימפריה של שירותים כלכליים.

החברה מפעילה את שוק המימון הגדול ביותר בסין: היא חילקה הלוואות לקרוב לחצי מיליארד איש, ומוכרת עשרות מוצרים פיננסיים אחרים. אך היא לא נאלצה לעמוד בדרישות ההון והרגולציה המחמירות שבנקים נתונים להן. החברה מרוויחה עמלות על עסקאות, בעוד שבנקים השייכים לממשלה מספקים את רוב המימון ולוקחים על עצמם את רוב הסיכון.

"מצד אחד, יש לך כמה אנשים בודדים שעשויים לצבור כמויות עצומות של כסף", אמר אחד האנשים המכירים את החקירה של בעלי השליטה באנט גרופ. "ואז מצד שני, רוב הסיכון הועבר לצד של המדינה".

בנאום מסוף אוקטובר, מא מתח ביקורת חריפה על רגולטורים בגלל תקנות שהגדיר כלא נחוצות ושמעכבות חדשנות טכנולוגית. הוא הכעיס בכירים פיננסיים רבים - חלק מהם היו בחדר כשנאם.

הקטילה הפומבית של סוכנות הרגולציה במדינה, יחד עם החקירה על מבנה הבעלות של אנט גרופ - שהחלה עוד לפני הנאום של מא - היו הבסיס להחלטתו של הנשיא שי לעצור את ההנפקה ולהכריח את החברה להקטין את כמות ההלוואות והשירותים אחרים שיש להם אופי בנקאי, כך אמרו אנשים המכירים את החקירה.

באותו זמן, הנשיא הסיני פתח בקמפיין לריסון תחום הטכנולוגיה בסין באופן כללי על מנת למנוע מחברות גדולות כמו אנט גרופ שימוש בגודל שלהן ובהרי הנתונים על צרכנים למטרות פגיעה בתחרות בשוק. המהלכים האלה מראים שאחרי שנים שנקט יד קלה עם יזמי טכנולוגיה, הנשיא כיום דורש שיהיו מתואמים עם העדיפויות הפוליטיות של המדינה.

דגל אדום

חלק מהמשקיעים של אנט והדרך בה הבעלות בקבוצה בנויה הרימו דגל אדום לרגולטורים שצללו אל תוככי התשקיף, אמרו אנשים המכירים את החקירה.

אחד מאלה הוא Boyu Capital, חברת הון סיכון פרטית שנוסדה באופן חלקי בידי ז'יאנג ז'יצ'נג, הנכד של נשיא סין בשנות ה-90 ז'יאנג זמין. רבים ממקורביו של ז'יאנג טוהרו במהלך מבצע הלוחמה בשחיתות של הנשיא שי, אם כי הוא עצמו נשאר שחקן חזק מאחורי הקלעים.

בעל מניות נוסף שיש לו קשרים לז'יאנג, הוא חבר במה שמכונה "סיעת שנחאי", קבוצה המובלת בידי ג'יא קינגלין, חבר לשעבר בוועדה המתמדת של הפוליטביורו, הגוף העליון של המפלגה הקומוניסטית הסינית.

תומכים אחרים באנט הנראים כבעייתיים כוללים מפתחת נדל"ן שעשתה הון מתוכניות הלוואה עמית-לעמית לפני שנים - תוכניות שגרמו למאות משקיעים להפסיד את כל חסכונותיהם כשהן קרסו, אמרו אנשים המכירים את החקירה.

הקשר של מא לז'יאנג ז'יצ'נג, "נסיך" עם חינוך מהארווארד, כפי שמכונים הצאצאים של נשיאים סין, התחיל בשנים בהן מא הרחיב את קבוצת עליבאבא (Alibaba Group Holdings), ענקית המסחר באינטרנט שהיא מקור העושר של מא. מא הוא אחד האנשים העשירים ביותר בסין.

בשנת 2012, ז'יאנג, המוכר גם בשם אלווין, עזר למא לקנות חצי מהנתח שהיה ליאהו (Yahoo) בעליבאבא. קבוצת משקיעים שהובלה בידי Boyu Capital של ז'יאנג, תאגיד ההשקעה הסיני (קבוצה בבעלות הממשלה) וקבוצות ההון סיכון של China Development Bank ושל Citic Group, כולן חברות עם קשרים פוליטיים חזקים, מימנו חלק מ-7.1 מיליארד הדולר שהיו נחוצים לרכישה. הערך של 5% בעליבאבא שהקבוצה קיבלה בתמורה למימון עלה כשעליבאבא הונפקה בבורסה של ניו יורק אחרי שנתיים.

Boyu הפכה לאחת המשקיעות המוקדמות באנט ב-2016, אם כי הפעם בדרך יותר עקיפה. בסיס החברה בהונג קונג הפך לנושא בעל פוטנציאל לבעייתיות כשהרגולטורים הסינים הגבילו בעלות "offshore", על שירותי תשלום, אחד מעסקי הליבה של אנט גרופ.

על פי מסמכים עסקיים שנצפו בידי הוול סטריט ג'ורנל, Boyu הקימה חברת בת בשנחאי, אשר השקיעה בחברת השקעות שמשרדיה נמצאים שם. החברה הזו השקיעה בקרן הון סיכון הנקראת Beijing Jingguan Investment Center, והקרן הזו רכשה מניות באנט גרופ.

הקרן Beijing Jingguan רשומה כאחת מ-16 משקיעים שסיפקו סך של 29.1 מיליארד יואן, כ-4.5 מיליארד דולר, לאנט גרופ ב-2016. היא גם הצטרפה לקבוצה אחרת של קרנות שהשקיעו 21.8 מיליארד יואן באנט גרופ ב-2018. שתי ההשקעות נתנו ל-Beijing Jingguan נתח של כ-1% בחברה, כך לפי מסמכי ההנפקה של אנט גרופ, וזה שם את הקרן בין עשרה בעלי הנתחים הגדולים בחברה. התשקיף לא מזכיר את הקשר של Boyu Capital ל-Beijing Jingguan.

ז'יאנג ומשקיעים אחרים באנט גרופ המוזכרים בכתבה זו סירבו להגיב.

קבוצה נוספת בעלת שליטה המסתתרת מאחורי שכבות של מכשירי השקעה אחרים היא Beijing Zhaode Investment Group, הנשלטת בידי לי בוטן, הנכד של ג'יה, החבר לשעבר בוועדה המתמדת של הפוליטביורו שיש לו קשרים קרובים לז'יאנג זמין.

בין האליטות הכלכליות והפוליטיות בסין, לי מוכר בעיקר עקב העזרה שלו ב-2009 לייסד את מועדון מאוטאי (Maotai Club), מועדון פרטי בבית היסטורי בעיר האסורה שהיה מקום בו "הנסיכים" ועשירי סין אחרים נפגשו עד השנים האחרונות.

מאז שעלה לשלטון בשנת 2012, הנשיא שי מיקד זעמו בשחיתות במפלגה ובסיפורים על מסיבות ראוותניות של חבריה והרמונים מלאי פילגשים שגרמו לסינים רגילים להתייחס לממשלה באופן ציני. אירועים כמו המסיבות שהיה עורך לי במועדון מאוטאי הזיקו למפלגה, כך לפי השקפתו של הנשיא שי. "אתם, או שאתם אוכלים ושותים את דרככם לקבר, או שאתם מתים בין הסדינים", אמר בפגישה עם פקידים בכירים בשלב מוקדם של שלטונו, כך אמרו אנשים המכירים את הדברים.

נשיא סין שי ג'ינפינג / צילום: רויטרס - Koki Kataoka
 נשיא סין שי ג'ינפינג / צילום: רויטרס - Koki Kataoka

לנשיא לא היה עניין בכך שהנפקה של אנט גרופ תזרים כמויות עצומות של כסף לנסיכים הסינים, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא. לפי תפישתו, דבר כזה רק היה מרחיב את פער השכר ופוגע בשאיפתו לצמצם את העוני.

'קפיטליסט אדום'

על מנת להדוף לחץ של רגולציה כשקבוצת אנט החלה לגדול, הציע מא חלקים בבעלות החברה לקבוצה של חברות לאומיות כמו קרן הפנסיה הלאומית או תאגיד ההשקעה הסיני, קרן ההון העצומה של הממשלה ואחת מחברות הביטוח הגדולות ביותר בסין.

גיוס "משקיעים אסטרטגיים" כאלה - שכולם היו צפויים להרוויח מההנפקה - עזר לפנייה של אנט גרופ להירשם בבורסה להפליג דרך כמה רמות של בדיקות רגולטוריות בקיץ שעבר, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא. הפנייה של החברה להיות מונפקת אושרה בתוך חודש.

"ג'ק מאוד מחוכם מבחינה פוליטית", אמר גארי רייסקל, משקיע הון סיכון שעזר לניהול השקעות SoftBank באסיה בראשית שנות ה-2000. "אבל אם הוא לא היה הופך את כולם לעשירים, זה לא היה משנה".

במהלך השנים, הודות לקשרים הפוליטיים שצבר, הפך מא לאחד ה"קפיטליסטים האדומים" הבולטים ביותר - טייקונים עם קשרים חזקים לממשלה - שהפכו לסימן היכר של השלטון הקומוניסטי בסין.

למשל, לאחר ההשתלטות על המדינה בשנת 1949, פנתה הממשלה לתעשיין העשיר רונג יירן על מנת להרים את המדינה השבורה מהמלחמה בחזרה על הרגליים. באופן היסטורי, הותרת מרווח פעולה לאנשי עסקים גדולים עבדה לטובת הממשלה. זמן קצר אחרי שהחלה סין לחדש את הכלכלה המתוכננת שלה בשנות ה-80, ייסד ליו צ'ואנז'י את הקבוצה שהיום מכונה Lenovo Group, היצרנית הגדולה ביותר בעולם של מחשבים אישיים, בעזרת הלוואה מהממשלה.

מא, שהוא בן 56, הקים את עליבאבא בשנת 1999 בדירה שלו בהאנגז'ו, בירת מחוז ז'ז'יאנג התוסס מבחינה כלכלית. המנכ"ל של סופטבנק, מסאיושי סאן, השקיע פעם באופן מפורסם 20 מיליון דולר בעליבאבא אחרי פגישה קצרה עם מא, ב-2000. "יכולתי להריח אותו", אמר סאן, המוכר כלוקח סיכונים המונע על ידי האינסטינקטים שלו, בנאום בשנת 2019. "אנחנו אותו סוג של חיה".

מנכ"ל סופטבנק, מסאיושי סאן/ צילום: רויטרס
 מנכ"ל סופטבנק, מסאיושי סאן/ צילום: רויטרס

גם הנשיא שי העריך של היזמות של ז'ז'יאנג, כשהיה מושל המחוז בין השנים 2002 ל-2007 ועודד חברת כמו עליבאבא לגדול.

מימון בלי מעצורים

ישנם משקיעים הנמצאים בין השכבות של בעלי השליטה באנט גרופ שנוכחותם הדגישה את הגישה המשוחררת שלהם למימון אינטרנט, מה שמכונה פינטק, אמרו אנשים המכירים את החקירה. אחת מהם היא מפתחת הנדל"ן וואנג שאושינג, שגייסה מימון מחברות השקעה עמית לעמית שרשויות התקינה הסיניות טענו עליהן שלקחו את חסכונות חייהם של סינים פשוטים והעבירו אותם לתוכניות השקעה בסיכון גבוה.

כשתוכניות ההלוואה האלה קרסו בשנים האחרונות, מצאה וואנג דרך להשקיע באנט גרופ דרך קרן הון סיכון עצמית שהקים China International Capital Corp, או CICC, בנק השקעות סיני מוביל.

כמה מחבריו הקרובים של מא גם הם קיבלו נתחים באנט גרופ דרך כל מיני מכשירי השקעות. אלה כוללים כמה מהאנשים העשירים ביותר בסין, כמו אילו הנכסים לו ז'יקיאנג; שי יוז'ו, יושב ראש חברת הגיימינג באינטרנט Giant Interactive; וגואו גואנגצ'אנג, מייסד שותף ב-Fosun International.

Fosun של גואו, יחד עם כמה חברות פרטיות אחרות שלוו סכומים גדולים על מנת לממן מסעות רכישה מחוץ לסין, היו תחת זכוכית מגדלת לפני כמה שנים כשלקחו על עצמן חובות גדולים מדי. רגולטורים פתחו בסדרת חקירות שהגבילו את יכולת החברות האלה ללוות כספים, והחקירות זעזעו את האליטה הכלכלית הסינית.

בפורום בבייג'ינג ב-24 באוקטובר - היום בו מא נשא את הנאום שלו באולם כנסים בשנחאי - פן גונגשנג, סגן מושל הבנק העממי של סין רמז על החששות לגבי אופיים של בעלי השליטה באנט גרופ.

"יש כמה חברות לא פיננסיות שהתרחבו לתחום תעשיית הפיננסים בלי לבדוק", אמר פן, לפי תמליל של נאומו בכנס בחסות אוניברסיטת פקינג הנחשבת. "מבנה השליטה והמבנה הארגוני של חברות אלה מורכב, ויש בו אפילו בעיות בולטות כמו בעלות צולבת, הזרקת הון כוזבת ומיצוי הון עצום", הוסיף.

דבריו של פן כוונו לאנט גרופ של מא, כך אמרו אנשים הקרובים לבנק המרכזי. "מבנה השליטה הוא אחת הסיבות שאנו צריכים לבצע רגולציה בחברות כמו אנט גרופ", אמר אחד הפקידים בבנק המרכזי.

במשך שנים, הייתה סוג החדשנות שהביא מא לכלכלה הסינית רצויה לממשלה, שהייתה לה מטרה להפוך את סין למעצמה טכנולוגית. בשנים האחרונות, עליבאבא נכנסה גם לתחומי האינטליגנציה המלאכותית ומחשוב הענן, ששניהם כנראה יהיו מרכזיים בעתיד של סין.

בקרב בכירים סינים הייתה אי נוחות מסוימת ב-2014 כשמא הנפיק את עליבאבא בניו יורק, אבל הסביבה הפוליטית עדיין עודדה זאת, כפי שהעידו צעדים של הממשלה אז לשחרר את המטבע של סין ולעודד השקעה במניות.

בשנת 2015, הדברים השתנו. שוק המניות הסיני התרסק כשהכלכלה שנכנסה להאטה גרמה לפיצוץ בועת מניות שמומנה על ידי חוב. בשנים שמאז, מטוטלת המדיניות נעה לכיוון העדפת הסקטור של חברות בבעלות המדינה.

מא תכנן להנפיק את אנט גרופ בשוק החדש STAR Market בשנחאי, המתמקד בטכנולוגיה, יחד עם הנפקה בהונג קונג, מתוך מאמץ לשאת חן בעיני ההנהגה, כך אמרו אנשים הקרובים לחברה. שוק STAR Market פותח על פי רצונו של הנשיא שי ליצור שוק מניות סיני למניות טכנולוגיה שיתחרה בנאסד"ק האמריקאי.

המחווה לא עזרה להרגיע את חששות הבכירים לגבי תוכניותיו של המיליארדר.

כעת תצטרך אנט גרופ לעבור שינוי מבנה בעיקר כחברה פיננסית הצריכה לעמוד בקריטריונים הוניים של בנק. החוקים המחמירים יותר אולי יגרמו לחברה לגייס כספים על מנת לחזק את בסיס ההון שלה, מה שיפתח דלת לבנקים גדולים של המדינה או ישויות אחרות הנשלטות בידי הממשלה לקנות מניות שלה. מניות בעלי השליטה הקיימים עשויות להידלדל בערך בעקבות זה.

בעלי מניות המפתח באנט גרופ, מנהלים בכירים ומנכ"לים צפויים גם הם לעבור בחינה של סוכנויות תקינה, שיתמקדו בבדיקת כישוריהם ומקורות ההון שלהם.

האנשים המכירים מקרוב את החקירה אמרו שייקח כמה זמן עד שתסתיים הבנייה מחדש של אנט גרופ. "השאלה האם החברה תוכל להחיות את ההנפקה שלה לבורסה או לא אינה גבוהה בסדר העדיפויות של הממשלה ברגע זה", אמר אחד הבכירים.