הקלאב של גלובס: בעידן כלכלת הנרטיב, הסיפור של חברה חשוב לא פחות מהדוחות שלה

הזינוק בהיקף המשקיעים והטירוף סביב גיימסטופ, רדיט ושאר הגימיקים העדכניים בעולמות המשקיעים מעלה לא מעט שאלות • על כל אלה ועוד דיברו עורכת גלובס נעמה סיקולר ומייסד GTeam ומחבר הספר 'יוצרים צמיחה' ערן גפן, בשיח שהתקיים בקלאבהאוס • המדריך למשקיע, פרויקט מיוחד

אפליקציית קלאבהאוס / צילום: Shutterstock, Boumen Japet
אפליקציית קלאבהאוס / צילום: Shutterstock, Boumen Japet

הזינוק בהיקף המשקיעים והטירוף סביב גיימסטופ, רדיט ושאר הגימיקים העדכניים בעולמות המשקיעים מעלה לא מעט שאלות. האם מדובר בטרנד? האם הקורונה דחפה לשינוי בעולמות ההשקעות, והרחיבה את הקהל לצעירים שפועלים מתוך דחף "לדפוק את המערכת"? על כל אלה ועוד דיברו עורכת גלובס נעמה סיקולר ומייסד GTeam ומחבר הספר 'יוצרים צמיחה' ערן גפן, בשיח שהתקיים בקלאבהאוס. בשיחה השתתפו גם ירון גפן ורכז הכתבים בגלובס בר לביא, שייצגו את דור המשקיעים הצעירים.

"זו כלכלת הנרטיב", אמר גפן. "מה שמניע את הכלכלה ואת המניות זה הסיפור. אנשים משקיעים ישירות בלי מתווך, ומתנהגים עם מניות כמו בעולמות אחרים, כשהם מושפעים מנרטיבים יותר מאשר מדוחות כלכליים שלא בטוח שהם יודעים בכלל לקרוא.

שיח גלובס בקלאבהאוס:
 שיח גלובס בקלאבהאוס:

"גם המוטו של 'לדפוק את השיטה' הוא חלק מהנרטיב שבו מדברים על כלכלה במונחים רכים עם יותר רגשות ממאזנים ודוחות. חברות סקסיות שיצאו להנפקה כמו Airbnb או אובר אפילו ציינו בדוחות שלהן שאולי הן לא ירוויחו לעולם, וזה לא הרתיע את המשקיעים. להיפך".

האם ככה נראית בועה? "ככה נראה נרטיב", מחדד גפן. "ואם כבר בועה, אני מעדיף בועה של החבר'ה מרדיט על פני בועת הבנקים".

ירון, סטודנט בשנות ה-20 לחייו, מודה שהוא "מושפע מהנרטיבים. זה לא שאני כלכלן, אני שבוי בחברות שבעיניי מביאות משהו חדש. למשל, למונייד - הם משתמשים בבינה מלאכותית ובחוויית משתמש ומודל עסקי הוגן, וזה מייצג עבורי דור של חדשנות".

"היום, גם מנכ"לים מבינים שחזון יכול למשוך חברה קדימה", אומר גפן. "הדוגמה המוחצת לכך היא טסלה, שהשווי שלה נגזר מהסיפור שלה. יש מי שיגיד שטסלה זה בלוף ויש מי שיגיד שזה החזון, אבל אין ספק שהסיפור הוא המנוע העיקרי כאן. זה חשוב לכל חברה לא רק בשביל המותג, אלא בשביל המניה. פעם הסיפור של החברה היה פוגש את מנהל השיווק, והיום זה הביצועים של המנכ"ל שמסתכל בעיניים כלות על המתחרה".

לדברי ירון, "יש פה מלחמת דורות עמוקה שהיא לא רק במניות. זה הדור הממוסד של ההורים עם הדירות מול הצעירים שגם עם מעט כסף יכולים לעשות שטויות עם גיימסטופ, ולחיות בוול סטריט בטס גם כדי לדפוק את המערכת. יש השקעות שאם תבוא איתן להורים הם יגידו שאתה מטורף, ולפעמים זה דווקא מדד טוב עבורי למניה".

לביא הוסיף כי אם בעבר השיח בחבר'ה נע סביב כדורגל ומקומות בילוי, היום מדברים על מניות גם הודות לכך שהסחר נהיה נגיש ופשוט. "בזמן שאני ממתין לקפה, אני מסתכל מה המניות עשו. זה נגיש ומהיר, והשיח בפורומים הוא עם הומור וברוח של איך לעשות קופה בשפה שכוללת ממים ואמירות כמו 'בואו נטיס את המניה לירח'. כשזה עובד זה חגיגה, וכשהן נופלות זה נקלע לקרבות פנימיים".