קבוצות הפייסבוק שכל משקיע מתחיל צריך להכיר

הרשתות החברתיות אינן אחראיות רק על התפשטות של פייק ניוז ותיאוריות קונספירציה, אלא גם על מתן מידע אמין ושימושי • חלק מהנושאים הפופולריים שעליהם מתייעצים החברים בקבוצות פייסבוק הם כלכלה, השקעות ופיננסיים • הנה 5 ישראליות ואחת גלובלית • המדריך למשקיע, פרויקט מיוחד

פייסבוק / צילום: Shutterstock, Jirapong Manustrong
פייסבוק / צילום: Shutterstock, Jirapong Manustrong

אחת התופעות המרגשות בעולם הרשתות החברתיות הוא שלצד הפייק ניוז, השיימינג, הגסות והבריונות המילולית, משגשגות לא מעט פינות אחרות. כאלה של עזרה, שיתוף ולימוד הדדי, שמקדמים שיח מברר במקום שיח מתעמת. בין אלה בולטות קהילות שחבריהן משתפים זה את זה במידע ותובנות כלכליות ופיננסיות, מסייעים זה לזה ומנתחים יחד תופעות באופן שתורם להבנה ולידע של הכלל.

ברחבי האינטרנט פועלות קהילות שונות של פורומים או שאלות כמו רדיט ו-Quora. אלה פחות פופולריות בקרב הקהל הישראלי, שמעדיף למלא את קבוצות הפייסבוק בדיונים שוקקים על כלכלה ופיננסים. הפופולריות שבקבוצות הללו מגיעות לעשרות אלפי חברים. אלה ממשיכים ומפתחים את הדיון הציבורי שמתחיל במדיה המסורתית, הרבה אחרי שהתקשורת המסורתית המשיכה הלאה בחייה. עבור הגולשים הללו המדיה המסורתית היא רק נקודת התחלה, ותהליכי העיבוד וההנגשה שלהם מתרחשים בקהילה.

ריכזנו עבורכם כמה המלצות לקהילות השקעות בפייסבוק, חמש קהילות שכאלה מישראל, וקהילה אחת עולמית, שיעזרו לכם לעשות סדר בכל הג'ונגל הפיננסי הזה. 

1. מאני טוקס: ענייניות, דיוק והנגשה

מאני טוקס
 מאני טוקס

עם יותר מ-27 אלף חברים, ותק של מעל לשנה, דיונים אינטליגנטיים ומנומסים, עדכונים בתדירות מטורפת, ומנהלים נחמדים - "מאני טוקס" היא יהלום של תוכן איכותי, ואי של רצינות באוקיאנוס של אינטרסים זרים ופייק ניוז.

הקבוצה היא מגזין כלכלי של ממש, עם פוסטים שיכולים להגיע לאלפי מילים. כשקורה משהו מעניין, אפשר לסמוך על הקבוצה שתוך יום יומיים יפרסמו בה פוסט קצר ולעניין - מי נגד מי, כמה ולמה.

היתרון הכי משמעותי שלה היא ההנגשה. מנהל הקבוצה אבי שטרן מצליח לתרגם לשפה אנושית תהליכים מורכבים באופן יוצא דופן, באופן שהופך את הקבוצה לשער כניסה מומלץ לתחום.

2. מאסטר בשוק ההון: מתמחה בניתוח טכני

מאסטר בשוק ההון
 מאסטר בשוק ההון

קבוצת "מאסטר בשוק ההון" מתמחה בניתוח טכני - שמסתכל על נתוני המסחר, על המחיר ונפח המסחר, ומנסה לחלץ מהם תובנות לגבי טרנדים. בכל שבוע מתפרסם בקבוצה פוסט עם בקשות לניתוח טכני של מנהל הקבוצה, שגם מפרסם בה מדי יום פוסט עם ניתוח טכני של שווקים, סחורות ומניות מרכזיים. הקבוצה מתאימה לאנשים שיש להם שאלות מאוד ספציפיות, לרוב כאלה שכבר פועלים בשוק. למרות זאת, זה מקום טוב לקבל חשיפה לתחום הניתוח הטכני, שגם אם לא תבחרו בו כטקטיקת השקעה, עדיין כדאי להכיר את קיומו ואת צורת ההסתכלות שמאפיינת אותו. הקבוצה פעילה זה כשנתיים.

3. ידע שווה כסף - לי זה עולה יותר: מדריכים מפורטים

ידע שווה כסף לי זה עולה יותר
 ידע שווה כסף לי זה עולה יותר

קבוצת "ידע שווה כסף - לי זה עולה יותר" אמנם לא מתמחה בשוק ההון, אבל עם למעלה מ-70 אלף חברים, המדובר באחת מקבוצות הכלכלה הגדולות והפעילות ביותר בעברית.

לצד שאלות על נדל"ן, פנסיה וגמל, חברי הקבוצה מתייעצים גם בשאלות על שוקי ההון והמטבעות, ממגוון זוויות שונות, אשר כוללות גם את סוגיות התפעול שמסביב - מפלטפורמת להשקעות דרך עמלות ועד לביטקוין ומטבעות דיגיטליים. לצד הדיונים הערים, בקבוצה יש גם עשרות מדריכים מפורטים על שלל נושאים ובהם השקעות, התנהלות כלכלית, פנסיה, ועוד.

4. הבורסה - קהילת השקעות ערך, כלכלה ושוק ההון: שאלות ממוקדות על השקעות

הבורסה קהילת השקעות ערך,  כלכלה ושוק ההון
 הבורסה קהילת השקעות ערך, כלכלה ושוק ההון

לאלו שמרגישים שהם כבר שוחים בעסקי ההשקעות, אבל עדיין רוצים להתייעץ ולדון במניות ספציפיות ואפילו לשאול שאלות עוד יותר ספציפיות - "הבורסה - קהילת השקעות ערך, כלכלה ושוק ההון", שכוללת מעל 23 אלף חברים - היא המקום.

בקבוצות כלכלה והשקעות אחרות לא תמיד נותנים להעלות שאלות מאוד ממוקדות, שנוגעות בדיוק לנסיבות שלכם. לפעמים גם סתם קצת לא נוח לדבר על מניות ישראליות נישתיות - כשכולם מסביב מדברים על אמזון וגיימסטופ. אם זה המצב שלכם, כנראה שבקבוצה הזאת תרגישו יותר בבית.

5. נינג'ה פיננסית - ללמוד איך כסף עובד: כלכלת בית ועסקים קטנים

נינג'ה פיננסית  ללמוד איך כסף עובד
 נינג'ה פיננסית ללמוד איך כסף עובד

עם 58 אלף חברים, "נינג'ה פיננסית" היא אחת הקהילות הגדולות בתחום ההשקעות, שמשלבת תוכן רציני עם שפה קלילה שהופכת את כל החוויה לקצת פחות מלחיצה. בחלק של המדריכים לנינג'ה יש מדריך למשקיע המתחיל, שדי יסדר לכם את העניינים של מי נגד מי מבלי לבלבל את המוח. הקבוצה היא תכל'סית במהותה, ולרוב מכילה דיונים סביב שאלות נקודתיות של חברי הקבוצה.

לצד השקעות, הקבוצה עוסקת גם בשאלות של כלכלת בית ועסקים קטנים כמו פנסיה קופות גמל, ביטוח מנהלים, ביטוח חיים, משכנתה וכו'. המוטו של הקבוצה הוא "אם לא מבינים - לא משקיעים".

6. Value Investing: ברוחם של באפט וגרהאם

Value Investing
 Value Investing

השם מעיד על הסגנון: ניתוח ברוח משקיעי העל וורן באפט ומורו, בנג'מין גראהם, מייסדי תחום "השקעות ערך". לפי גראהם "השקעה היא פעולה שעברה בדיקה יסודית, ומעניקה ביטחון על הקרן ותשואה נאותה. פעולות שלא עונות על הדרישות הן ספקולטיביות".

אין הרבה הסברים על מהות הקבוצה ומי עומד מאחוריה, אבל מבהירים: יפורסמו רק פוסטים בעלי ערך ומי שיזהם את את השיח - יעוף. עם יותר ממאה אלף עוקבים, ותק של 12 שנה ו-33 פוסטים ביום, זו אחת הקבוצות הפעילות והאיכותיות ביותר. הסדר, הנושאים והרצינות, הופכים אותה לאחת הנעימות בתחום המניות.