באיחור של ארבעה ימים: במשרד הבריאות אוסרים את הרחצה בחופים

כארבעה ימים לאחר שהחלו להיפלט כמויות גדולות של גושי זפת לכ-170 ק"מ של חופי ים בישראל, הוציאו במשרד הבריאות אזהרה חמורה לציבור • "אין מספיק תיאום בין המשרדים ולצערנו לקח זמן רב מדי עד אשר משרד הבריאות יצא באזהרה כלפי הציבור לגבי הסכנות הבריאותיות לציבור"

הצטברות זפת על חוף הים / צילום: מרכז למחקר סביבתי חיפה
הצטברות זפת על חוף הים / צילום: מרכז למחקר סביבתי חיפה

הבוקר (א'), כארבעה ימים לאחר שהחלו להיפלט כמויות גדולות של גושי זפת לכ-170 ק"מ של חופי ים בישראל, הוציאו במשרד הבריאות אזהרה חמורה לציבור. בשל זיהום הים התיכון והחופים בזפת, מראש הנקרה ועד חופי המועצה האזורית חוף אשקלון (זיקים), משרדי הפנים, הגנת הסביבה והבריאות מודיעים לציבור הרחב שלא להגיע לחופים לפעילות רחצה, ספורט ונופש - וזאת עד להודעה חדשה. "חשיפה לזפת עלולה להזיק לבריאות הציבור!" כתבו המשרדים, והוסיפו כי יעדכנו את הציבור בהתפתחויות.

המשרד האחראי לאזהרות בנוגע לזיהומים בים שעלולים לסכן את בריאות האדם, הינו משרד הבריאות. ואולם, למרות שהאירוע עצמו החל ביום רביעי בקנה מידה משמעותי מאוד, רק היום הוציא משרד הציבור אזהרה לציבור. זאת, בזמן שבמהלך סוף השבוע פקד הציבור את החופים, וגולשים שנכנסו למים, גילו את הסכנה הבריאותית בעקבות מראה עיניים.

"אסון זיהום הזפת שם על המפה את נושא הקשר שבין בריאות וסביבה, ועד כמה צריכים את שיתוף הפעולה הבין משרדי והבין תחומי", אומר על כך פרופ' נדב דוידוביץ', מנהל בית הספר לבריאות הציבור, אוניברסיטת בן גוריון ויו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור. "כמו לגבי הקורונה, אין מספיק תיאום בין המשרדים ולצערנו לקח זמן רב מדי עד אשר משרד הבריאות יצא באזהרה לגבי הסכנות הבריאותיות לציבור. אך מעבר לטיפול כעת במורד הזרם, יש צורך בתוכנית לאומית לבריאות וסביבה אשר תופעל באופן אינטגרטיבי כדי למנוע אסונות כאלה ולטפל בהם באופן מתאים. השמירה על הסביבה היא גם שמירה על בריאותנו".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "בתקופה זו חופי הארץ סגורים לרחצה. בעקבות מזג האוויר הסוער והחשש לזיהום, הוציא המשרד ביום רביעי אזהרת רחצה לציבור מפני רחצה בים. היום, לאור תמונת המצב על היקף הזיהום הנרחב והחשש מזיהום נוסף, ולאחר הערכת מצב משותפת עם המשרד להגנת הסביבה ומשרד הפנים, הוחלט על הוצאת הודעת אזהרה משותפת לשלושת המשרדים. משרד הבריאות מקבל עדכונים בנושא, וימשיך לעדכן את הציבור ככל שיידרש".