אם מאסק בא, לא תבואו גם? מה מנהלים ומותגים מחפשים ברשת קלאבהאוס

ההופעה של יזם העל אלון מאסק ברשת החברתית החדשה והמדוברת הזניקה את העניין בה בשבועות האחרונים • מדובר באפליקציה מבוססת קול, שמשלבת בין רשתות חברתיות, פודקאסטים וזום • כיצד נולדה קלאבהאוס, מי המשתמשים, על מה מדברים בה ומה אפשר לעשות איתה?

אילון מאסק / צילום: Shutterstock, vasilis asvestas
אילון מאסק / צילום: Shutterstock, vasilis asvestas

מאז הופעת פייסבוק וטוויטר, מעטים סוגי המדיה חדשה או הרשתות החברתיות חדשות שהצליחו לייצר באזז כמו זה שיוצרת "קלאבהאוס".

יחד עם טקטיקות שיווק, כמו זמינות באייפון בלבד וגישה לבעלי הזמנות בלבד, הפכה קלאבהאוס תוך זמן קצר לפצצה של FOMO - הפחד להחמיץ. אם אתה לא שם כרגע, אתה לא חלק ממה שקורה. ומה שקורה - קורה עכשיו, אין אפשרות לשמור לאחר כך, להעביר לחבר או להריץ קדימה ואחורה.

הרשת החלה את דרכה כמעין "סלון" של בכירי עמק הסיליקון מצד אחד, אך גם בית לתכנים אנטישמיים ואנטי-ישראליים, כפי שסיפרה ל"גלובס" שותפה בקרן הון סיכון אמריקאית עמה שוחחנו.

קפיצת המדרגה הגיעה בפברואר השנה, כשקלאבהאוס זינקה לתודעה של המוני מאמצים מוקדמים בעולם. האירוע שהצית את הטרנד היה השתתפותו של יזם-העל אלון מאסק בתוכנית על חדשות טכנולוגיה שמגישים שני בני זוג המקורבים לקרן ההון סיכון אנדריסן הורוביץ. בראיון, חבש מאסק את כובע האורח כאשר לקראת סיומו הפתיע את המאזינים כשהחליף את כובע האורח לכובע המארח, והזמין לשיחה את ולאדימיר טנב, אחד ממייסדי פלטפורמת מסחר המניות "רובין הוד", שהתפרסמה לאחרונה סביב פרשת הרצת מניות "גיימסטופ".

הרשת-מדיה החדשה משלבת בין שלושה סוגי מדיה מוכרים. את השידור החי לקחה קלאבהאוס מהרדיו. את העובדה שהשידורים לא מוקלטים ולא נשמרים היא לקחה מ"סטוריז" - התמונות הנעלמות שכבר הפכו לסטנדרט בכל הרשתות החברתיות הגדולות. את היכולת לארח מספר מוגבל של משתתפים, להעניק להם את זכות הדיבור, ולסלק משתתפים חצופים וסוררים לקחה קלאבהאוס מהזום.

ברחבי העולם כבר הצטרפו אלון מאסק, כריס רוק, אופרה ווינפרי, אשטון קוצ'ר, ג'ו רוגן, מארק צוקרברג בכבודו ובעצמו (עם קרוב למיליון עוקבים) ואפילו ראש ממשלת דרום קוריאה.

בין המאמצים הראשונים בישראל אפשר כבר למצוא את שרת המשפטים לשעבר ח"כ איילת שקד, את נעה תשבי ודני רופ. בשידור קלאבהאוס ביום ראשון בבוקר חשף רופ בשידור קלאבהאוס טפח מאחורי הקלעים של העשייה התקשורתית, ודן עם מאזיניו באופן גלוי בנטייה של התקשורת להגזמה ולניפוח, באופן שפחות מקובל לדון בו "בפומבי". אחר הצהריים שרון כידון ראיינה את יאיר לפיד, שאמנם זרק את הקלישאות הרגילות, אבל היה נשמע כאילו הוא לידנו בסלון.

טענות למיזוגניה ואנטישמיות

עם זאת, לצד ההתלהבות מהמדיום החדש, עלו לא מעט חששות לגביה בשל העובדה שהיא משמשת פלטפורמה לשיח בעיתי - אנטישמי, מיזוגי, וגזעני. כך למשל בימים האחרונים סיפר משתתף בחדר קלאבהאוס, כי נטש את אחד מהחדרים לאחר שהמשתתפים פצחו בדיון שעסק בשאלה בסגנון "מדוע זה בסדר לשנוא יהודים".

ביקורת רבה נשמעת כלפי פייסבוק באשר לאופן שבו היא מסדירה את חופש הביטוי בפלטפורמה, אבל היעדר הפיקוח בקלאבהאוס (ולפניה רשת PARLER, שהורדה משרתי אמזון בשל התכנים הבעיתיים שפורסמו בה) רק מדגיש את מחיר החופש והיעדר הפיקוח. אם המשתמשים לא יחושו ביטחון בשימוש באפליקציה הדבר עשוי לחבל בסיכויי ההמראה שלה.

כך, לצד החדרים האנטישמיים החלו לשגשג גם חדרים אחרים לגמרי. למשל חדרים המשדרים מדי ערב שבת קבלות שבת המוניות של יהודים מרחבי העולם. אלה שרים יחד ומגיבים בחסימה מיידית של אורחים לא קרואים, שמנסים לשאול את המשתתפים שאלות כמו "האם שמעתם על פלסטין?".

פתיחות משולבת עם ארעיות   

קלאבהבאוס, וזה הערך העצום שהיא יכולה להציע לעסקים ולמנהלים - מציגה "פומביות" מסוג חדש - ללכת עם ולהרגיש בלי. היא משלבת את היתרונות של האינטרנט עם אלה של המדיה הישנה. מצד אחד ישנה הדמוקרטיזציה של האינטרנט - שבה כל אחד יכול לפתוח "תחנה" או "תוכנית", ולשדר לקהל רחב. מצד שני ישנה הארעיות שלו, מעניקים לדוברים בו מעט יותר ביטחון מאשר כל מדיה אחרת.

בעידן שבו האינטרנט זוכר כל מילה שנאמרת, וציוצים בני עשור נשלפים מהארכיון כל שני וחמישי כדי לצוד את המכשפה התורנית שהעליבה מישהו בדיעבד, מדיום לא מחייב שכזה יכול לקסום למי שכיום נוטים פחות להתבטא בפומבי.

מאחר שקלאבהאוס מציעה חוויה חד-פעמית, סוגיות האבטחה משמעויות עבורה שבעתיים. משתמשים שמנסים להקליט או לעשות הקלטת מסך (בווידאו) מקבלים אתראה מהאפליקציה כי מדובר באקט אסור וכי אין לשתף תכנים שהושמעו בפלטפורמה וכי ינקטו סנקציות כלפי משתמשים שיבצעו זאת. השבוע פורסם ב"לוס אנג'לס טיימז" כי החברה הודתה שהאקר הצליח לשדר תכנים ממספר חדרים לאתר אינטרנט חיצוני, אך היא נקטה צעדים נגד אותו משתמש ונקטה פעולות שיימנעו זאת בעתיד. עם זאת, מומחים טענו כי החברה לא בכלל לא נמצאת בעמדה שבה היא יכולה להבטיח דבר שכזה, ועל המשתמשים להניח שכל השידורים שלהם מוקלטים תמיד. הגיוני בהתחשב בעובדה שכל אדם יכול לצלם ולהקליט את הנעשה בה בעזרת מכשירים חיצוניים.

האפקט של החד-פעמיות של התוכן הוא הרבה מעבר לתחושת הביטחון שהוא מעניק למשתמש. זו פרקטיקה שיווקית מהמעלה הראשונה שמעצימה את תחושת ההשתייכות למועדון סגור של מוזמנים בלבד. הדרך היחידה לצרוך את קלאבהאוס זה "עכשיו", ולכן, "אם לא עכשיו אז אימתי". בקלאבהאוס אי אפשר לעשות צילומסך ולפרסם אותו בפייסבוק כמו שמשתמשים עושים לפעמים עם הציוצים שלהם בטוויטר. 

פגישה עם יאיר לפיד בקלאבהאוס השבוע. למעלה באדום - אזהרה לא להקליט את השיחה ללא אישור הדובר / צילום: צילום מסך
 פגישה עם יאיר לפיד בקלאבהאוס השבוע. למעלה באדום - אזהרה לא להקליט את השיחה ללא אישור הדובר / צילום: צילום מסך

אודיו מספק פתרונות לבעיות תקשורת

העובדה שמדובר ברשת מבוססת קול אינה טריוויאלית. כיום אמצעי ביטוי הנפוצים באינטרנט הם טקסט, תמונה או וידאו. כל אחד מהווה חסם בפני קהלים שונים, שאינם מרגישים איתו בנוח. על חסם מצלמת הווידאו, יעידו המסכים השחורים הרבים בכל שיחת זום. קלאבהאוס הוא כמו זום בקנה מידה גדול (מאפשר הרבה יותר קהל מזום), כשכולם בלי מצלמה ואף אחד לא מקליט.

תחום האודיו באינטרנט הוא אחד האחרונים להתפתח. הוא התפתח עם המצאת פורמט הפודקאסט, תוכניות הרדיו האינטרנטיות, שהגיעו בעקבות הופעת נגני ה-MP3, ונקראו על שם האייפוד - נגן המדיה של "אפל". במשך שנים דשדש הפורמט, עד שפרץ בשנים האחרונות בזכות השלמת מהפכת הסמארטפונים. קלאבהאוס מעלה את האודיו לשלב האבולוציוני הבא.

גם עצם הביטוי הטקסטואלי מהווה חסם עבור משתמשים רבים, שמתבטאים טוב בעל פה אך נמנעים מהתבטאות בכתב. בניגוד לתחומים כמו פוליטיקה או תרבות, בפני רוב רבים בתחומים העסקיים, המדיה הטלוויזיונית או הרדיופונית כמעט ואינה זמינה, והם נותרים במרחב הטקסטואלי.

גם כאשר מתפרסמים טקסטים של מנהלים, קשה שלא להבחין בסינון הכבד שהם עוברים על ידי יועצים משפטיים ויועצי תקשורת. מעטים המנהלים שמפרסמים פוסטים בבלוגים, או מתבטאים בכתב מעבר לציוצים רזים בטוויטר.

לכן, בהשוואה לכל האמצעי הקיימים, קלאבהאוס מצליחה להציע אמצעי מדיה נוח וזמין. מנהלים יכולים לתקשר באמצעותם עם קהל רחב, באופן משוחרר ולא מחייב יותר בהשוואה לכל אמצעי קיים. לא רק כדי להעביר מסרים, אלא כדי להתערבב בשיח הציבורי באופן שאולי פחות מזדמן להם ביומיום המקצועי. בוודאי בתקופת קורונה, שהעלימה את הכנסים הפיזיים - ההזדמנות היחידה של מנהלים מסוימים ל"התערבבות" אקראית ומגע עם ה"שטח".

בניגוד לאמצעי תקשורת אחרים, יותר "דמוקרטיים", בקלאבהאוס שולטים על מי יקבלו את זכות הדיבור וישתתפו בדיון, וכך הם נשארים יחסית נקיים מספאם ומסכנת קקפוניה. ציבור המאזינים יכול לפרסם שאלות תוך כדי שיחה (כמו בזום) והמנחים יכולים לבחור את מי "להעלות לשידור". כל מאזין בחדר יכול לראות לא רק את הפרופילים של הדוברים, אלא גם של המאזינים - המופרדים לשתי רשימות - אלה מן המאזינים שהדוברים עצמם עוקבים אחריהם וכל היתר.

נכון, אין סודיות מוחלטת. לכל שידור יכול להסתנן גורם עוין שיקליט ויפיץ את הדברים, אך מדובר בסיכון פחות משמעותית מאשר במצב שבו התוכן מתועד וזמין לכל גולש. אדרבה ואדרבה, אולי יותר מאשר בבאג, מדובר בפיצ'ר: הדלפות מחדרי קלאבהאוס יוכלו להפוך כלי יחצני מהמעלה הראשונה, אך גם כזה שעשוי לעודד התפתחות של שיח ציבורי במקומות שהוא לא התקיים קודם לכן.

הדבר הראשון שכל מנהל שמעוניין לעשות שימוש בכלי הזה, הוא להבין שבשלב המוקדם שבו הרשת נמצאת אין הרבה מה להבין. בוודאי כל עוד מדובר ברשת נישתית שפתוחה למשתמשי אייפון בלבד. זהו שלב "ארגז החול", שלב המשחקים, שיעצב את דמותה העתידית של הרשת.

הרשת בנויה באופן כזה שאין הרבה מה להילחץ מהאפשרות להישאר ללא קהל. גם אם ה"שדרן" לא דאג מבעוד מועד להזמין את חבריו, הרשת תציג לכלל המשתמשים את כל החדרים הפעילים - בין אם הם מופעלים על ידי החברים שלהם בקלאבהאוס או שהם עוסקים באחד הנושאים שהם הגדירו כתחומי העניין שלהם בעת הרישום לרשת.

ובאשר לנושאים - פשוט מדברים. בניגוד לפודקאסטים שמצריכים תכנון ועריכה, שידור קלאבהאוס הוא הדבר הכי קרוב לחצר בית ספר, לשיחת ברזייה, או מי היה מאמין שבסוף הרשת החברתית הכי לוהטת ב-2021 היא הגרסה הכי "אונליין" ל-"אופליין".

מודל הכנסות עדיין לא ברור

שווי החברה הוערך עוד לפני הקמתה ב-100 מיליון דולר. היא גייסה בסך-הכול 110 מיליון דולר ובסיבוב הגיוס האחרון שלה הערכת השווי שלה כבר קפצה למיליארד דולר. במקביל גם קפץ מספר המשתמשים בה מכמה אלפים, לכשלושה מיליון. הישג מרשים בהתחשב בכך שמדובר ברשת למחזיקי איפון ולמוזמנים בלבד.

יחד עם הודעת הגיוס, החברה חשפה חלק מתוכניותיה העתידיות, שמצביעות על המודל העסקי המתוכנן שלה. על פי הודעת החברה היא תשיק פיצ'רים בתשלום, ותייסד תוכנית מענקים למשתמשים מובילים. באחד מאירועי הקלאבהאוס השבוע דיברו המשתתפים על האפשרות שישולבו בה פרסומות וטענו כי מדובר בדבר בלתי מתקבל על הדעת, והציעו בין היתר את האפשרות לבקש תשלום ממשתמשים שמעוניינים לעלות לשידור בחדרים פופולריים.

בקלאבהאוס הבטיחו לפתוח את הפלטפורמה לכולם בהקדם, אך לא סיפקו מועד להשקת אפליקציית אנדרואיד.

טיפים להתנהלות בקלאבהאוס

אל תשאלו "מה זה?"

זו פלטפורמה חדשה שתתעצב עם הזמן. בינתיים זה זמן לקפוץ ראש ולהתנסות

תנו להוציא מכם משהו אחר

זה המקום שבו אפשר לדבר עם עמיתים, עובדים, צרכנים או לקוחות על דברים שלא מדברים בפלטפורמות אחרות

שוטטו והאזינו

יוטיוב, טוויטר ופייסבוק לכדו אתכם בתיבת התהודה של המחשבות שלכם. תרשו לעצמכם ליהנות מחוויה שחושפת תכנים חדשים

אין מקום לסנוביזם

אם לא תעקבו אחר אנשים לא תיחשפו לתוכן חדש. מומלץ לעקוב אחר הדוברים והמנחים (בעלי כוכב ירוק)

לא רק קלאבהאוס

אם גיליתם מישהו מעניין, עקבו אחריו גם בפלטפורמות אחרות