אחוז המשכנתאות הדחויות הגיע לשפל מאז פרוץ הקורונה

הפסקת מתווה הדחיות של הבנק המרכזי בשיתוף עם הבנקים למשכנתאות, גרמה לירידה גדולה בכמות המשכנתאות שנמצאות בסטטוס של דחייה • על אף הירידה בהיקף לקיחת משכנתאות על ידי זוכי מחיר למשתכן, נמשכה בחודש ינואר התופעה של לקיחת משכנתאות בשיעורים גבוהים משווי הנכסים

שלט דירה למכירה / צילום: תמר מצפי
שלט דירה למכירה / צילום: תמר מצפי

ירידה של 17 מיליארד שקל בכמות המשכנתאות שנדחו על ידי הלווים הביאה את אחוז המשכנתאות הדחויות לרמה הנמוכה ביותר מאז פרוץ הקורונה, כך עולה מנתוני בנק ישראל. בינואר השנה ירד סך המשכנתאות הדחויות לרמה של 8%, לאחר שבתחילת תקופת הקורונה הוא הגיע כבר לרבע.

הפסקת מתווה הדחיות של הבנק המרכזי בשיתוף עם הבנקים למשכנתאות, גרמה לירידה גדולה בכמות המשכנתאות שנמצאות בסטטוס של דחייה. הדחייה הייתה צעד שננקט בסוף חודש מרץ שנה שעברה, שמטרתו הייתה להקל על משקי בית שנקלעו לקשיים בעמידה בהחזרי המשכנתה החודשיים, וזאת עקב פיטורים, יציאה לחל"ת, והפסקת פעילות עסקים של עצמאים.

ואכן, במהלך הסגר הראשון, הבהלה הייתה רבה וכמות הדחיות הגיעה באפריל-מאי לכרבע מכלל תיקי המשכנתאות. באותם חודשים הציבור דחה משכנתאות בהיקפים של למעלה מ-90 מיליארד שקל. בהמשך 2020 גובשו מתווים חליפיים, והציבור נרגע והקטין מאוד את השימוש באופציית הדחייה. במחצית השנייה של השנה, אחוז הדחייה ירד לכ-13% מכלל המשכנתאות בישראל.

בסוף 2020 הודיע בנק ישראל על סיומו הקרב את מתווה הדחייה. הוא פרסם מתווה שמגביל מאוד את האפשרויות לדחות משכנתאות, רק למשקי בית שיכולים להראות שנקלעו למצוקה, והדבר הביא לירידה גדולה בהיקפי הדחיות. בחודש שעבר הם הגיעו ל-32 מיליארד שקל, ההיקף הנמוך ביותר מאז פרוץ הקורונה, במרץ שנה שעברה.

אינדיקטורים אחרים מורים על המשך פעילות רבה בענף הנדל"ן, וזאת על אף שהיקף המשכנתאות שנלקח בינואר השנה היה נמוך ב-22% לעומת ההיקף של דצמבר שהיה אחד מהחודשים הגבוהים ביותר מבחינת לקיחת משכנתאות. אבל דצמבר באופן מסורתי נחשב לחודש עתיר משכנתאות, בעוד שינואר נחשב יחסית לחודש צנוע. בינואר 2021 נלקחו משכנתאות בגובה של 6.4 מיליארד שקל, והוא נחשב לחודש ינואר הגבוה ביותר מבחינת משכנתאות בעשור האחרון לפחות. נלקחו בו משכנתאות בהיקף שגבוה ב-5% מאשר בינואר 2020, וב-39% מאשר בינואר 2019 .

הממצא הבולט ביותר הוא, שהיקף המשכנתאות שנלקחו על ידי רוכשי הדירות במחיר למשתכן הייתה הנמוכה ביותר מאז נובמבר 2019 והיא הגיעה ל-765 מיליון שקל בלבד. לעומת זאת המשקיעים המשיכו לקחת משכנתאות היקף גבוה יחסית, של 860 מיליון שקל, מה שמעיד על המשך התעוררות המגזר הזה.

על אף הירידה בהיקף לקיחת משכנתאות על ידי זוכי מחיר למשתכן, נמשכה בחודש ינואר התופעה של לקיחת משכנתאות בשיעורים גבוהים משווי הנכסים (LTV גבוה) - למעלה מ-40% מהמשכנתאות שנלקחו היו בשיעור של 60% ומעלה משווי הנכסים שנרכשו.

ההחזרים בשליש מהמשכנתאות שנלקחו בינואר מגיעים ל-30% ויותר מההכנסה של משקי הבית שלקחו אותן, ואף נתון זה ממשיך את התמונה של המחצית השנייה של השנה שעברה.