זו אזעקת אמת: אסור למנוע מישראלים בחו"ל להגיע ולהצביע

סגירת נתב"ג והתרה רק למעטים שמאושרים ע"י ועדת חריגים להיכנס ולהצביע שוללת מישראלים רבים להשתתף בבחירות ומעלה סכנה שמי שאחראי על ההיתרים ישפיע על מיהות הבוחרים

קלפי / צילום: שלומי יוסף
קלפי / צילום: שלומי יוסף

לא יאומן. פחות מחודש ימים לפני הבחירות, ועדיין לא ברור כיצד תמומש, אם תמומש, זכות הבחירה של האזרחים הישראלים ששוהים מחוץ למדינה ביום הבחירות. לכאורה זה לא באמת מפתיע. הרי הממשלה במשבר הקורונה "הופתעה" שוב ושוב מדי בוקר מכך שהשמש זורחת במזרח. כך לגבי ניהול מערכת החינוך (מי היה מאמין שילדי ישראל צריכים ללמוד בזמן מגפה?), כך לגבי ניהול הכניסה והיציאה מישראל (מי יכול היה לצפות שמוטציות בריטיות תיכנסנה דרך נתב"ג? הרי ידוע שהן סובלות מפחד טיסה) וכך לגבי נושאים רבים שבהם הממשלה נקטה אפס מעשה באופן מחפיר. אפשר שכך אלא שבניגוד לשאר המחדלים בניהול משבר הקורונה, הפעם מדובר בפגיעה בסדר גודל אחר לגמרי. זאת משום שהזכות להשתתף במעשה השלטוני היא זכות-על שאין בילתה בדמוקרטיה.

לא פשוט לכתוב טור זה. בשנה האחרונה נשמעו כל-כך הרבה פעמים זעקות "זאב זאב" בנוגע לפגיעות אנושות בדמוקרטיה הישראלית השברירית (פה בשל פגיעה בחופש הביטוי ובזכות להפגין, כאן בשל הצרת חופש הדת ופגיעה בזכות הפולחן ועוד) שהאוזן כבר הפסיקה באמת לשמוע אותן. מרבית הזעקות היו מוצדקות אבל כעת קשה לנסח זעקה באופן שהקוראים יבינו שהיא אחרת, מאיימת יותר. קשה אך אין ברירה. משום שכל שאר הזכויות (אלה שנזכרו קודם ואלה שלא) תלויות הלכה למעשה בזכות יסוד אחת - הזכות לבחור - וכשזו עלולה להיפגע, שיני הזאב מתחדדות באחת.

עד כה הסטטוס קוו היה ברור: ישראלים השוהים בחו"ל ורוצים להצביע בה נאלצים להגיע אליה בגופם. רק כאן מתאפשר להם להשתתף בבחירות. ניסיונות קודמים רבים של בעלי אינטרסים מפלגתיים כאלה ואחרים לאפשר לישראלים השוהים בחו"ל להצביע שם נדחו עד כה. לטעמי בצדק: בניגוד למדינות אחרות שמאפשרות לחלק מאזרחיהן להצביע מחו"ל, הרי שהמצב הישראלי שונה מאוד. רכישת האזרחות שלנו קלה מאוד באופן יחסי ליהודי (מכוח חוק השבות) ורבים מאוד מאלה שרכשו אותה לא מתגוררים בה שנים רבות כשחלקם בקושי שהו בה.

די לדמיין מה יקרה אם בעלי אזרחות ישראלית בחו"ל יוכלו להצביע שם כדי להבין את משמעות ההחלטה. לפי ההערכות מדובר בקרוב לעשרים מנדטים! לזאת יש להוסיף את חוסר המוסריות הטבוע בכך שמי שבוחר לא יישא בתוצאות בחירתו. לא הוא ייצא למלחמה שהשלטון שהוא תמך בו יצא אליה ולא הוא יישא במחיר החברתי של תכניתה הכלכלית. כאמור, הפתרון הוא שמי שמעוניין להשפיע - יגיע להצביע כאן. אמת, זה לא הוגן כלפי ישראלים שנמצאים בחו"ל באופן זמני ואין באפשרותם להגיע ליום הבחירות אבל זו הדרך היחידה למנוע הטיית הבחירות באמצעות הצבעת אזרחים שמרכז חייהם אינו כאן.

כך היה תמיד אלא שכעת הקורונה מסכנת פתרון זה. סגירת נתב"ג והתרה רק למעטים שמאושרים ע"י ועדת חריגים להיכנס ולהצביע שוללת מישראלים רבים להשתתף בבחירות ומעלה סכנה שמי שאחראי על ההיתרים ישפיע על מיהות הבוחרים. על רקע זה נשמעות הצעות לאפשר באופן חריג הצבעה בחו"ל. מהטעמים שפורטו לעיל - זה מסוכן לא פחות ואף יותר.

הפתרון היחידי הוא שמירה על הסטטוס קוו גם בעת קורונה. יש לאפשר לכל מי שמעוניין להצביע להגיע לישראל בלי שום מגלה מספרית. הוא יוכל להצביע בקלפיות מיוחדות בנתב"ג ולחזור מיד לארצו או לאחר הצבעתו להיכנס ארצה דרך מלונית בידוד כפי שנעשה בשאר ימות הקורונה לגבי מותרי הכניסה. את זה צריך להודיע כבר עתה כדי שאנשים יוכלו להיערך ולא להמתין לחצות שלפני פתיחת הקלפיות שתגיע "בהפתעה" כמובן שבע שעות מאוחר יותר.

הכותב הוא דיקן הקמפוסים הרב-תרבותיים בקריה האקדמית אונו