מיאנמר | פיצ'ר

ההפיכה במיאנמר: מה קורה ולמה יש הפגנות?

הפגנות גדולות נערכות במדינה במשך שבועות בהתנגדות להשתלטות הצבאית, שהרחיקה את תהליך המעבר לדמוקרטיה במדינה

מפגינה מצביעה בשלוש אצבעות, סמל המאבק, זאת לאחר שמפגינה נורתה בראשה ע"י המשטר הצבאי במסגרת ההפגנות / צילום: Associated Press
מפגינה מצביעה בשלוש אצבעות, סמל המאבק, זאת לאחר שמפגינה נורתה בראשה ע"י המשטר הצבאי במסגרת ההפגנות / צילום: Associated Press

הפגנות ענק סחפו את מיאנמר בהתנגדות להפיכה הצבאית שהתרחשה בראשון בפברואר וקטעה מעבר של המדינה לדמוקרטיה שהתרחש בעשור האחרון והחזירה את השליטה בה לידי הצבא. ההשתלטות שמה את האזרחים, אשר יצאו לרחובות במאות אלפים, מול צבא חזק שבעברו השתמש באמצעים קטלניים לחיסול תנועות דמוקרטיות.

הגנרלים הגיבו להפגנות בהחשכת האינטרנט מדי לילה ובאזהרות שחיי אדם יאבדו, בעוד המשטרה השתמשה בזרנוקי מים, גז מדמיע וקליעים נגד המפגינים.

למה מפגינים אזרחי מיאנמר?

ב-1 בפברואר, הצבא במיאנמר השתלט על הממשלה, ועצר את המנהיגה הנבחרת אונג סנצ'וקי וכמה חברים בכירים במפלגתה, הליגה הלאומית לדמוקרטיה. ההשתלטות הייתה מכה רצינית למעבר המורכב של המדינה לדמוקרטיה, אשר החל לפני כעשור לאחר חצי מאה של שלטון צבאי.

המפגינים דורשים את שחרורה המיידי של סנצ'וקי וחזרה לשלטון דמוקרטי. הפגנות נרחבות החלו ב-6 בפברואר בינגון, העיר הגדולה ביותר במדינה. מאז גדלו ההפגנות והתפשטו לחלקים אחרים של מיאנמר.

ההפגנות משכו אנשים רבים, כולל משרתי ציבור, אנשים מתחום בריאות הציבור, עובדי מפעלי טקסטיל, עובדי מסילות הרכבת, סטודנטים ופעילים פוליטיים. קבוצות חברה אזרחית ואזרחים צעירים הפעילו את הקהל על ידי שימוש ברשתות חברתיות ובאפליקציות מסרים מוצפנות.

איך קרתה ההפיכה?

סנצ'וקי וחברים בכירים אחרים בליגה הלאומית לדמוקרטיה נעצרו בפשיטה עם שחר ב-1 בפברואר, שעות לפני שהצבא הודיע בתחנת טלוויזיה צבאית שהוא מטיל מצב חירום. מחסומים הוקמו בכבישים סביב הבירה נאיפייטאו ותושבים מיהרו לרכוש מצרכים ולמשוך כסף מהכספומטים.

מתחים עם הצבא החלו לעלות בחודשים האחרונים לאחר שמפלגתה של סנצ'וקי זכתה בבחירות הלאומיות בנובמבר בהפרש משמעותי ומפלגת האופוזיציה הנתמכת על ידי הצבא ערערה על התוצאות. הצבא טען שברשימת הבוחרים היו שמות מזויפים ואמר שניסיונותיו לפתור את הנושא נדחו על ידי מועצת הבחירות, שהכחישה את קיומה של תרמית בהיקף נרחב.

ב־1 בפברואר, שאמור היה להיות יום פתיחת מושב הפרלמנט אחרי הבחירות, השתלט הצבא על המדינה. המשטרה האשימה מאז את סנצ'וקי ביבוא לא חוקי של מכשירי קשר ובהפרת של מגבלות הקשורות למגפת הקורונה. האשמות אלה שימשו את המשטרה כתירוץ להחזיק את סנצ'וקי כלואה בביתה בנאיפייטאו.

מי היא אונג סנצ'וקי?

סנצ'וקי היא ביתו של אונג סאן, פוליטיקאי ומנהיג צבאי שעזר למדינה להגיע לעצמאות מהשלטון הקולוניאלי הבריטי ב-1948. היא עלתה לבמה הציבורית כמה עשורים אחר כך כשלקחה את המושכות מהגנרלים, ששלטו בנוף הפוליטי, ונכנסה למעצר בית בשנת 1989. בשנת 1991 קיבלה את פרס נובל לשלום. מתוך שני עשורים, בילתה 15 במעצר. סנצ'וקי הפכה לאחת האסירות הפוליטיות המפורסמות ביותר בעולם.

היא שוחררה בשנת 2010 כשהמדינה החלה את המעבר שלה לדמוקרטיה. מפלגתה עלתה לשלטון בשנת 2015 בהצבעה שסימנה שינוי היסטורי בפוליטיקה של מיאנמר. היא כיהנה כיועצת המדינה ולא כנשיאה אבל בפועל הובילה את המדינה בדרום מזרח אסיה במשך כחמש שנים לפני ההפיכה.

דימויה של סנצ'וקי כאייקון של זכויות אדם נפגע קשות בעקבות טיפולה בהאשמות נגד מינאמר בגין ביצוע רצח עם, לאחר שמבצע צבאי אכזרי גרם לבריחתם של 740 אלף חברי המיעוט המוסלמי הרוהינגי מהמדינה ב-2017. כשהופיעה לפני בית הדין הבינלאומי ב-2019, חזרה על טענות הצבא שהמבצע היה מבצע נגד טרור, וביקשה מבית הדין לסמוך על צבא מיאנמר שיחקור את ההאשמות נגדו.

איך הגיבו להפיכה ארה"ב וסין?

המעבר של מיאנמר משלטון צבאי לדמוקרטיה זכה לשבחים כניצחון אסטרטגי של וושינגטון בחצר האחורית של סין.

הנשיא ביידן אמר שההשתלטות שביצע הצבא במיאנמר הייתה מתקפה ישירה על המעבר לדמוקרטיה במדינה וארה"ב תעבוד עם בנות בריתה באזור ובעולם כולו על מנת לתמוך בחזרה לדמוקרטיה ולשלטון החוק.

הוא ציין שארה"ב הסירה סנקציות שהוטלו על מיאנמר לאחר שהחלה במעבר לצורת שלטון דמוקרטית יותר. מאז ההפיכה, וושינגטון הטילה סנקציות חדשות נגד כמה מנהיגים צבאיים ונגד עסקיהם, והקפיאה גישה למיליארד דולר בכספים השייכים למיאנמר ומחזקים בארה"ב.

"ההפיכה של המעבר לדמוקרטיה תצריך בחינה מחדש באופן מידי של חוקי הסנקציות והסמכויות שלנו, ואחריהן תינקט פעולה ראויה", אמר ביידן. "ארה"ב תעמוד למען הדמוקרטיה בכל מקום בו היא נתונה למתקפה".

כשנשאל דובר משרד החוץ הסיני וואנג וונבין אם סין מגנה את המתקפה, אמר: "סין היא שכנתה הידידותית של מיאנמר. אנו מקווים שכל הצדדים במיאנמר יצליחו לנהל כהלכה את הסכסוכים ביניהן תחת החוקה ובמסגרת חוקית שתשמור על היציבות החברתית והפוליטית".