הממשלה אישרה מענק חד פעמי של 562 מיליון שקל לנכים

גובה המענק יקבע בהתאם לסוג הקצבה, רמת הזכאות של הקצבה ומספר חודשי הזכאות במהלך שנת 2020 • הממשלה אישרה תוכנית בהיקף 150 מיליון שקל לצמצום הפשיעה בחברה הערבית

ישראל כ"ץ ובנימין נתניהו / צילום: עמית שאבי, ידיעות אחרונות
ישראל כ"ץ ובנימין נתניהו / צילום: עמית שאבי, ידיעות אחרונות

הממשלה אישרה ללא התנגדות את הצעת ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר ישראל כ"ץ ושר העבודה והרווחה איציק שמולי להעביר לציבור הנכים מענק חד פעמי מיוחד של 562 מיליון שקל. זאת בהמשך לכמיליארד שקל שהוקצו בשנת 2020.

גובה המענק יקבע בהתאם לסוג הקצבה, רמת הזכאות של הקצבה ומספר חודשי הזכאות של הנכה במהלך שנת 2020, כפי שתואם גם עם ארגוני הנכים.

נתניהו אמר כי ההחלטה מממשת את הבטחת הממשלה לציבור הנכים ומאשרת את התקציב שיסייע להם בייחוד בתקופת הקורונה.

שר האוצר כ"ץ לא פספס הזדמנות לבקר את כחול לבן: "אחרי עיכוב מיותר, אני מברך על אישור המענק המיוחד לכ-500 אלף נכים בוגרים וילדים, שזקוקים לכסף כמו אוויר לנשימה".

שמולי אמר "אני שמח שעלה בידנו פעם נוספת להעביר מענקים מיוחדים לציבור הנכים, קבוצה שכה יקרה ללבי ואני תומך בה עוד מראשית מאבקה. תוספת התקציב חשובה ומשמעותית בייחוד עתה, בשעת משבר, ומביאה לידי ביטוי ערכים סוציאליים של סולידריות וערבות הדדית שכה נחוצים בהתמודדות עם משבר הקורונה".

אלכס פרידמן, ממנהיגי מחאת הנכים, הצטרף לביקורת על כחול לבן: "לאחר שגנץ החזיק את הנכים כבני ערובה אני שמח ומברך על העברת המענק לנכים בממשלה. מודה לשר האוצר ישראל כ"ץ שנענה לבקשתי להאריך את המענק ומזה חודשיים נלחם יחד איתנו מול גורמים שונים, שחלקם פעלו באופן לא ראוי ומביש. כולי תקווה שלא יהיו מכשולים נוספים וההליך בכנסת יתקדם במהירות כדי שהנכים יקבלו את התוספות בחודש מרץ כמתוכנן".

חנן טל, מייסד ומנכ"ל "נכה לא חצי בן אדם": "חוק מענק קצבאות הנכים הוא חוק עם משמעות קיומית ללא מעט אנשים עם מוגבלות והחשיבות להעברתו בממשלה היא בעלת ערך חברתי-כלכלי מהמעלה הראשונה. הארגון ואני מברכים על העברת החוק ומצפים לקיום חוק הנכים במלואו והעלאת הקצבה ל-3,700 שקלים בחודש. תודה לשר האוצר ישראל כ"ץ ולשר הרווחה איציק שמולי על שיתוף הפעולה ועל מיצוב ציבור הנכים בראש סדר העדיפויות החברתי-כלכלי של משרדם".

יוקמו חמש תחנות משטרה ביישובים ערביים

הממשלה אישרה את הצעת נתניהו לחיזוק יישובי החברה הערבית ולצמצום הפשיעה. למען יישום ההחלטה מוקצים 150 מיליון שקל להקמת והרחבת חמש תחנות משטרה חדשות וקיימות, שתי תחנות כיבוי אש, בינוי מבנים רב תכליתיים לשירותים קהילתיים ביישובים הערבים, וכן הקמת יחידה מיוחדת במשטרת ישראל שתכליתה המאבק בפשיעה במגזר הערבי. ההחלטה מאמצת את עקרונות הפעולה שגובשו ע"י צוות מנכ"לים של משרדי הממשלה לטיפול בפשיעה והאלימות שהוקם בהמשך להנחיית רה"מ.

בהחלטה נקבע כי המשרד לביטחון הפנים ומשטרת ישראל יקדמו שני מבצעי איסוף נשק מאורגנים ויבצעו פעילות מבצעית מאומצת לתפיסת אמל"ח בלתי חוקי ביישובי החברה הערבית וכן יוקם צוות בין משרדי לטיפול בכניסת אמל"ח לא חוקי לתוך שטחי ישראל.

כן כוללת התכנית קמפיין הסברה נגד אלימות בחברה הערבית בהיקף של כמיליון שקל מתוך תקציב משרד רה"מ. בנוסף, צוות מקצועי יפעל לקידום תוכניות לטיפול באלימות במשפחה שיוטמעו ביישובי החברה הערבית, תוך מתן גמישות ליישובים להתאים את התוכניות לצרכים המיוחדים של החברה הערבית ויינקטו פעולות נוספות להעצמת החברה הערבית וחיזוק מנגנונים חברתיים-קהילתיים להתמודדות עם תופעות הפשיעה והאלימות.

נתניהו אמר כי "זו החלטה חשובה שתתרום רבות לחברה הערבית ותשפר את רמת הביטחון במגזר". 

שר הביטחון גנץ: "מברך על אישור המדיניות הממשלתית לטיפול בתופעות הפשיעה והאלימות בחברה הערבית והעצמת החברה הערבית בישראל, אשר דחפתי לקידומה ביחד עם הצוות המסור במשרד לשוויון חברתי והשר איציק שמולי. בפגישה עם ראשי הרשויות הערביות הבטחתי שאדאג שההחלטה תעבור - וכך עשיתי. דבר חשוב נוסף הוא שהוספנו הבוקר לתוכנית אלמנט של 'שנת שירות' לאזרחי ישראל הערבים, בכדי להילחם בחוסר המעש בקרב צעירים רבים בחברה הערבית".

בתוך כך, בצהריים קיים נתניהו שיחת זום עם כמה מראשי הרשויות הערביות, לדיון בעניין קצב ההתחסנות הנמוך יחסית בחברה הערבית. בפגישה אמר נתניהו: "אני ביקשתי את הפגישה הזאת משום שהתחלואה בחברה הערבית עדיין מזנקת. עדיין יש הרבה פייק-ניוז, ועדיין יש צורך לחסן את כלל הציבור, אבל קודם כל את המבוגרים. המבוגרים מעל גיל 50 מביאים כמעט 100% מהמוות ומהתחלואה הקשה, מה שמעמיס על בתי החולים וכמובן מביא לטרגדיות. אנשים מתים, אנשים סובלים ממחלות שיכולות להישאר לכל החיים. אגב, זה קורה גם לצעירים, ולכן צריכה להיות התגייסות מיוחדת שלכם כמנהיגי ציבור".

אותות מערכה לחיילי צה"ל ולאנשי צד"ל

הממשלה גם אישרה הצעת ההחלטה שהניח שר הביטחון, בני גנץ, לפיה תאושר הענקת אותות מערכה לחיילי צה"ל ולאנשי צד"ל על השתתפותם במערכה ברצועת הביטחון בלבנון, מספטמבר 1982 ועד מאי 2000.

הקריאה הציבורית להענקת אות מערכה ללוחמים ששהו ברצועת הבטחון בתקופת הביניים, החלה בעקבות פרסום ספרו של העיתונאי חיים הר זהב על התקופה הזו. הרמטכ"ל אביב כוכבי הקים ועדה שתבחן את הנושא וזו המליצה לעשות כן. ההמלצה קיבלה כעת תוקף רשמי והיא כוללת גם את אנשי צבא דרום לבנון שלחמו לצד צה"ל.

הענקת אות המערכה לחיילי צה"ל תיעשה מכוח סעיף 7 לחוק העיטורים בצבא הגנה לישראל, התש"ל-1970.

שר הביטחון גנץ אמר: "כמי שהיה החייל האחרון שיצא מלבנון, אני מרגיש היום זכות גדולה להעניק הכרה לאלפי לוחמים ואחים לנשק. כאלו ששבו הביתה, וכאלו שלא. הענקת האות היא גם מסר סמלי ללוחמי צה"ל בהווה המכירה בחשיבות שהמדינה מוקירה לחייליה, על המסירות, על הסיכון שהם לוקחים ועל הפעילות לשמירה על ביטחון המדינה. נעשה הכל בכדי לסיים את המלאכה ולהעניק את האות בהקדם האפשרי".

כוכבי בירך היום על החלטת הממשלה. "החלטת הממשלה לקבל את המלצתנו להענקת אות המערכה היא סגירת מעגל ערכית חשובה שלנו למול אלפי לוחמים אשר במשך שנים רבות פעלו בחירוף נפש להגנה על יישובי הצפון", אמר הרמטכ"ל. "הענקת האות גם לחברינו לנשק, לוחמי צבא דרום לבנון, היא ביטוי חשוב לברית האמיצה אשר הייתה מרכיב קריטי במימוש משימותינו ברצועת הביטחון משך כעשרים שנה. לבנו היום עם המשפחות השכולות אשר איבדו את יקיריהן בשנות הלחימה ברצועת הביטחון" .