משרד הבריאות: מוסדות רפואה לא יקבלו עובדים שמסרבים להתחסן

המשרד פרסם היום הוראות חדשות לגבי חיסון צוותים רפואיים • עובדים שמסרבים להתחסן לא יוכלו לעבוד במחלקה שבה מאושפזים חולים במצב של דיכוי חיסוני

מחלקת טיפול נמרץ בבית חולים זיו בצפת / צילום: Associated Press, Oded Balilty
מחלקת טיפול נמרץ בבית חולים זיו בצפת / צילום: Associated Press, Oded Balilty

משרד הבריאות מפרסם הערב (ב') הוראות חדשות באשר לחיסון צוותים רפואיים, במטרה לדרבן את הצוותים שטרם עשו זאת - לגשת ולהתחסן. בין היתר, קובע משרד הבריאות כי לא יתקבל לעבודה במוסד רפואי עובד חדש, המסרב להתחסן. בנוסף, תלמיד חדש במקצועות הבריאות שלפי מקצועו נדרש במהלך לימודיו לבצע עבודה מעשית במחלקה שבה מאושפזים חולים במצב של דיכוי חיסוני, לא יוכל להתקבל ללימודים או להמשיך בלימודיו אם הוא מסרב להתחסן.

בחוזר מנכ"ל שהופץ הערב לעובדי מערכת הבריאות, כתב מנכ"ל משרד הבריאות, חזי לוי, כי עובדי המערכת וסטודנטים שחוסנו בחו"ל יידרשו לבצע בדיקה סרולוגית בישראל. אם הבדיקה תהיה חיובית, ייחשב הנבדק כמחוסן. מי שהוגדר כמחלים לפי הוראת המנהל בנושא זה אינו נדרש לקבל חיסון, כל עוד אישור ההחלמה בתוקף, לפי הוראות המנהל וכל עוד לא תשתנה המדיניות בנושא. הערב, הודיע משרד הבריאות כי מחלימים יקבלו מנת חיסון אחת שלושה חודשים לאחר שהחלימו.

במקרה של סירוב לקבל חיסון, עובד מערכת הבריאות או הסטודנט המסרב יזומן למרפאת החיסונים לקבלת הסבר על ההשלכות הרפואיות של סירובו, כלפיו וכלפי מטופליו, ואת ההשלכות הפוטנציאליות של החלטתו (כולל השלכות ביטוחיות ונזיקיות). העובד יצהיר על סירובו ויתעד אותו בחתימה על טופס סירוב. טופס הסירוב של עובד מערכת הבריאות יישמר בתיקו של העובד במרפאת החיסונים/פרסונל של המוסד הרפואי, ואם אין מרפאה כזו - במחלקת משאבי אנוש של המעסיק, והודעה על כך תימסר למנהל האחראי על שיבוצו לעבודה.

תלמיד מקצועות הבריאות או עובד במערכת הבריאות שלא חוסן כנגד קורונה, לא יוכל לעבוד עם חולים מהקבוצות או במחלקות הבאות במוסד הרפואי: מחלקות ובהן חולים במצב של דיכוי חיסוני, כגון במחלקות להשתלת מח עצם, המטו-אונקולוגיה, אונקולוגיה, יילודים ופגייה או עבודה עם חולים אלו במרפאות או בקהילה, וכך גם מחלקות קורונה ומיון נשימתי. מנהל מוסד רפואי, עם זאת, רשאי לאשר באופן פרטני עבודה של עובד מערכת בריאות לא מחוסן במחלקות שבהן חולים עם מצב של דיכוי חיסוני, בתנאי שאין תחליף מתאים לעובד.