המערכת הפוליטית גועשת בעקבות התבטאות של ח"כ פינדרוס על הגיור בצה"ל

סדר היום של בחירות 2021 מקבל תפנית למערכת היחסים בין דתיים לחילוניים: ח"כ יצחק פינדרוס מיהדות התורה אמר כי חיילות שהתגיירו בגיור צהל"י אינן נחשבות ליהודיות לפי ההלכה, והתגובות לא איחרו לבוא • בנט: "‏בושה"; לפיד: "אמירה חשוכה ועצובה"; האוזר: "דרך ארץ קדמה לתורה"

ח"כ יצחק פינדרוס / צילום: איל יצהר
ח"כ יצחק פינדרוס / צילום: איל יצהר

סדר היום המנומנם של בחירות 2021 בצל הקורונה התחלף מאז אמש בהתנגחויות חוצות מפלגות סביב פסיקת בג"ץ שהכשירה גיורים רפורמיים וקונסרבטיביים. המערכת הפוליטית קיבלה סדר יום דתי-חילוני, שהקצין הבוקר (ג') עם פרסום דבריו של ח"כ יצחק פינדרוס מיהדות התורה, לפיהם "מי שהתגיירה בגיור צה"לי היא שיקסע. אם מישהו מתחתן איתה - האבא צריך לשבת שבעה". פינדרוס אמר את הדברים בכנס של אתר "כיפה" ומכון עתים, והתגובות לא איחרו לבוא.

ההתבטאות של פינדרוס, שלא נגעה הפעם לגיור הרפורמי שנמצא במחלוקת אלא לגיור שנערך בצה"ל, הוביל גם פוליטיקאים דתיים לגנות את הדברים. יו"ר מפלגת ימינה נפתלי בנט צייץ בטוויטר: "‏איזו בושה. ככה, בהבל פה, פינדרוס מזלזל ופוגע באלפי חיילי צה"ל אשר השלימו תהליך של גיור כהלכה. חיילים אשר החליטו לעבור תהליך גיור מלא תוך כדי שרות בצה"ל. לא אתן לאף אחד לפגוע בהם".

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד צייץ "‏האמירה של ח"כ פינדרוס היא אמירה חשוכה ועצובה. על איזו חיילת ששירתה בצה"ל הוא מדבר? הלוחמות בקרקל? המג"בניקיות במחסומים? התצפיתניות מול עזה? הצעירות המופלאות האלה שאתה קורא להן 'שיקסע' מצילות את חייך".

יו"ר סיעת ישראל ביתנו, ח"כ עודד פורר‏, אמר "ראיתם את טיסות הקומבינה, את ההתחמקות מגיוס, את חוק המרכולים ושאר מיני כפיה דתית. אחרי פורים ירדה המסיכה גם בנושא הגיור בצה"ל. מה עוד אתם צריכים כדי להבין שסוף לשילטון דרעי וליצמן זה לא קמפיין אלא צו השעה. רק ישראל ביתנו ואביגדור ליברמן יובילו לממשלה בלי ש"ס ובלי יהדות התורה".

ח"כ צבי האוזר, יו"ר ועדת חוץ וביטחון, גינה אף הוא את דבריו של פינדרוס ואמר "מקומם לראות איך חבר הכנסת פינדרוס שכח שדרך ארץ קדמה לתורה ופוגע בלי להסס באלפי חיילות וחיילים. ביטחוננו וביטחונו של פינדרוס יובטח על ידי אלה הנלחמים על נצח ישראל. לא ניתן להשפילם ולהוציא אותם מחוץ למחנה".

גם ח"כ תהלה פרידמן גינתה את רוח הדברים ואמרה "‏לא הגיור הרפורמי מפריע לחרדים אלא כל גיור שאינו חרדי. בטח אם הוא נעשה בצה"ל. גרת צדק, חיילת, גיור אורתודוכסי, אזרחית ישראלית= שיקסע. לא הרפורמים מפריעים אלא הציונים הדתיים".

בעקבות הסערה הפוליטי מיהרו בלשכתו של פינדרוס להוציא "הבהרה" לדברים לפיהם השימוש במילה "שיקסע" הוא במובן הדתי. "למען הסר ספק, השימוש במילה שיקסע מהפאנל שפורסם הבוקר היה בהכוונה למשמעות הדתית שלה, לאמור, הגיור הוא רק על פי ההלכה והלכה לא יכולה להיקבע בחוק ולא בבג"ץ. גיור שאינו על פי ההלכה אינו תופס והנשים הללו אינן יהודיות.

"כל ניסיון להוציא את הדברים מהקשר ולטעון כאילו יש כאן זלזול בתרומתן לביטחון המדינה הוא ניסיון מעוות. גם חסידי אומות העולם לאורך ההיסטוריה היו אנשים נפלאים ובכל זאת אינם יהודים, וכך גם לוחמים רבים בני העדה הדרוזית שאנחנו מעריכים ומוקירים - אבל איש לא חושב אפילו בטעות שהם יהודים".