אפריקה מתחילה לחסן: כך נראה המבצע בגאנה ובחוף השנהב

גאנה וחוף השנהב הפכו השבוע למדינות הראשונות באפריקה שמדרום לסהרה שמציעות חיסונים נגד קורונה, כחלק ממיזם COVAX לתרומת חיסונים למדינות מתפתחות • בגאנה הקימו 325 מרכזי חיסון, רובם באוויר הפתוח

נשיא גאנה, ננה אקופו־אדו. הראשון להתחסן / צילום: Reuters, Latin America News Agency
נשיא גאנה, ננה אקופו־אדו. הראשון להתחסן / צילום: Reuters, Latin America News Agency

גאנה וחוף השנהב הפכו השבוע למדינות הראשונות באפריקה שמדרום לסהרה להציע חיסונים נגד קורונה. יותר ממיליון מנות חיסון כבר הגיעו לשתי המדינות, כחלק ממיזם COVAX שמובילים ארגון הבריאות העולמי, האו"ם וארגונים לא ממשלתיים, ושנועד לתרום חיסונים למדינות מתפתחות. החיסון שניתן בגאנה, החל מיום שני השבוע, מיוצר בהודו על בסיס הסכם שיתוף פעולה עם חברת "אסטרהזנקה" הבריטית-שבדית. החברה כבר הודיעה בעבר כי תחלוק את הידע לגבי ייצור החיסון וכי אינה מכוונת לרשום רווחים בעקבות ייצורו. עלותו בין דולר ל-3 דולר בלבד, לפי הערכות.

גאנה מתמודדת בשבועות האחרונים עם גל שני של קורונה, בעיקר באזורים צפופים במיוחד בבירה אקרה. עם זאת, כמו במדינות רבות באפריקה שמדרום-לסהרה, שיעור התחלואה נמוך הרבה יותר מזה שבאירופה. 440 מקרים נרשמו בממוצע ביום בשבוע האחרון ורק ארבעה מקרי מוות. מומחים משערים כי מערך בדיקות בסיסי הרבה יותר מזה שקיים באירופה מפספס הרבה מקרי הדבקה, אך גם כי הגיל הצעיר הממוצע באזור מונע מספר קורבנות גבוה מהמגיפה. הגיל החציוני בגאנה הוא 20, לעומת 48 בגרמניה.

הממשלה בגאנה הודיעה כי הקבוצות הראשונות שיהיו זכאיות לחיסון הם עובדי מערכת הבריאות, מבוגרים מעל גיל 60, חולים עם מחלות רקע וכן חלק מהמשטרה וסגל בתי המשפט והמערכת הפוליטית במדינה. רשויות הבריאות במדינה, ביחד עם ארגוני סיוע בינלאומיים, הקימו 325 מרכזי חיסון, רובם באוויר הפתוח, כדי להתמודד עם השלב הראשון של מבצע החיסון. רבות ממדינות אפריקה ערוכות היטב למבצעי חיסון ולפעולות הקשורות לבריאות הציבור בעקבות פעילות ענפה של ארגוני בריאות בינלאומיים ומקומיים בעשורים האחרונים בתחומים אלה.

מיזם COVAX הוא שותפות של ארגון הבריאות העולמי, UNICEF, וארגוני CEPI ו-GAVI שלהם אחראים תורמים פרטיים כמו קרן ביל ומלינדה גייטס. ממשלות שונות בעולם תרמו מיליארדי דולרים בשנה האחרונה במטרה לממן חיסונים למדינות העניות ביותר, ולהילחם באי שוויון שנוצר כתוצאה מהיכולת המוגברת של מדינות עשירות לרכוש אותם קודם. עד כה חתם המיזם על חוזים לרכש שני מיליארד מנות חיסון לשנים הקרובות.

שאלת התזמון היא קריטית. לדברי ארגון הבריאות העולמי, הכוונה היא לחלק כ-337 מיליון מנות חיסון למדינות העניות והמתפתחות כבר בחצי השנה הראשונה של 2021, רובן המכריע בייצור הודי של חיסון "אסטרהזנקה". כמה מיליוני מנות של החיסון שפיתחו השותפות "ביונטק-פייזר" גם נתרמו למיזם, ומאה אלף מהן כבר הגיעו אתמול לרואנדה. היעד לגבי שנת 2021 כולה היא לאפשר חיסון ל-20% הפגיעים ביותר במדינות עניות ומתפתחות.

גם קניה כבר דיווחה כי קיבלה משלוח של מיליון חיסונים ומשלוחים הגיעו גם לסנגל, לניגריה ולאנגולה, בין השאר. סנגל בחרה לרכוש במקביל חיסונים של חברת "סינו-פארם". בכל יבשת אפריקה - כולל צפון אפריקה - נרשמו עד כה 4 מיליון מקרי קורונה (1.5 מיליון מהם בדרום אפריקה) ו-105 אלף מקרי מוות (50 אלף מהם בדרום אפריקה), לפי נתוני אתר ה-BBC. בגאנה מתו עד כה 611 בני אדם.

למרות התדמית הבעייתית לה זכה החיסון של "אסטרהזנקה" באירופה ובדרום אפריקה (חלק מהמדינות אישרו את השימוש בו רק לצעירים והוא נכשל בהגנה מפני המוטציה הדרום אפריקאית), החברה ההודית המייצרת אותו מסרה בימים האחרונים כי ניסוי קליני בשלב 3 המתנהל בהודו העלה יעילות של 80% - גבוה יותר מהיעילות הממוצעת שנמצאה בניסוי של אסטרהזנקה שהתקיים באזורים שונים ובתקופה אחרת של השנה. לפי מחקרים בבריטניה, החיסון מונע כ-80% מהאשפוזים בבתי החולים. אחד היתרונות הגדולים שלו הוא שניתן לשמור אותו בקירור רגיל, וגם בטמפרטורת החדר לתקופות מסוימות. כדי להגביר את האמון בו, נשיא גאנה, ננה אקופו-אדו, ורעייתו קיבלו ראשונים את החיסון, באירוע ציבורי.

גאנה

אוכלוסייה: 30 מיליון בני אדם

שיעור חיסון: מבצע החיסונים החל רק השבוע

חיסונים: 600 אלף חיסונים שיוצרו בהודו על בסיס החיסון של "אסטרה זנקה"; נתרמו כחלק מתוכנית COVAX לתרומת חיסונים למדינות מתפתחות; הרשויות במדינה אישרו לשימוש גם את החיסון הרוסי "ספוטניק V"

תחלואה: 440 מקרים וארבעה מקרי מוות ביום

מדיניות: חיסון עובדי בריאות קודם, מבוגרים מעל גיל 60, חולים עם מחלות רקע ואחריהם חלק מהמשטרה, בתי המשפט והמערכת הפוליטית