דעת הקהל האמריקאית לגבי סין עברה מרעה לרעה מאוד

כמעט מחצית מהאמריקאים אמרו שעל ארה"ב לנסות לרסן את כוחה של סין, כך מגלה סקר שנערך בידי מכון פיו

שי ג'ינפינג / צילום: AP - Li Xueren
שי ג'ינפינג / צילום: AP - Li Xueren

סדרה של סקרי דעת קהל בארה"ב מצביעה על גישה צוננת במיוחד לסין, יותר מאי פעם, ועל תמיכה גוברת בממשל ביידן לגבי עמדה קשוחה יותר שמטרתה להשפיע על התנהגותה של בייג'ינג.

הסקרים מצביעים על כך שרטוריקה פוליטית וכותרות שליליות לגבי סין מוסיפים לעלייה בתפישות השליליות לגבי המדינה, המתמקדות יותר ויותר בנושא של זכויות אדם.

תשעה מכל 10 אמריקאים רואים בסין מתחרה או יריבה וכמעט מחציתם מאמינים שארה"ב צריכה לבקש לצמצם את כוחה של סין, כך מתגלה בסקר של מכון פיו (Pew Institute) שפורסם ביום חמישי האחרון.

סקר של גאלופ (Gallup) שפורסם בשבוע שעבר, מצא של־79% מהאמריקאים תדמית שלילית לגבי סין, השיעור הגבוה ביותר מאז החלה החברה לערוך סקרים בשנת 1979. רק איראן וצפון קוריאה קיבלו ציונים גרועים יותר.

קטלוג הנושאים איתם מתמודד הנשיא ג'ו ביידן בבואו לפתח אסטרטגיה ליחסים מול סין מגוון - אבל רק ל־53% מהאמריקאים ביטחון שיצליח ליישם אותו באופן יעיל, כך לפי הסקר של מכון פיו. זה בניגוד ל־60% שאמרו בסקר שהם צופים תוצאות חיוביות מנשיא ארה"ב במדיניות חוץ באופן כללי, כמו למשל שיפור היחסים עם בנות בריתה של ארה"ב.

באופן חלקי, ספקות לגבי סיכוייו של ביידן להצליח משקפים חוסר אמון עמוק בנשיא סין שי ג'ינגפינג, אשר רק 15% מהאמריקאים אמרו שיעשה את הדבר הנכון בנוגע למדיניות חוץ, כך לפי מכון פיו.

בסין מאשימים את טראמפ והכיסוי התקשורתי

התפישה בסין היא שדעת הקהל האמריקאית לגבי המדינה נפגעה בגלל מאמצי ממשל טראמפ "לפגוע ביחסי סין־ארה"ב ולעשת לסין דמוניזציה" בשנתו האחרונה בתפקיד, כמו גם כיסוי תקשורתי ביקורתי בארה"ב לגבי פעולות הממשלה בהונג קונג ובשינג'יאנג, כך אמר וו שינבו, מומחי ליחסי סין־ארה"ב באוניברסיטת פודאן בשנחאי.

"זה מעוצב בידי המנהיגים הפוליטיים, ההצהרות שלהם", אמר. "זה נוצר בידי הכיסוי התקשורתי".

בתדרוך יומי בבייג'ינג ביום רביעי, אמר דובר משרד החוץ הסיני וואנג וונבין שהממשל האמריקאי הקודם "הרעיל את אווירת דעת הקהל בשתי המדינות".

הסקרים האחרונים, כולל הסקר שפורסם על ידי מועצת שיקגו לעניינים עולמיים, מכון מחקר בלתי תלוי, מראים שהדאגה לגבי סין משותפת לחברי שתי המפלגות הגדולות בארה"ב.

רפובליקאים - בעיקר מובילי דעה רפובליקאים - הם בעלי דעות נציות לגבי סין ותומכים במאמץ האמריקאי להגביל את עלייתה של בייג'ינג, כך התגלה בסקר של מועצת שיקאגו. דמוקרטים, שהם יותר מפולגים, מעדיפים לרוב מעורבות ישירה עם הסינים, כך מראה הסקר.

מהיחס לקורונה, דרך מדיניות החוץ ועד היחס למיעוטים

בעוד שדעת הקהל האמריקאית לגבי סין עוברת תהליך של הקשחה בשנים האחרונות, הפער האידאולוגי בין המדינות הגיע לשיא ב־2020 כשהקורונה התפשטה ברחבי העולם, והתגלו סימנים לכך שבייג'ינג לא התייחסה למגפה ברצינות הנכונה בהתחלה, לאחר גילויה.

סין נכנסה לסכסוכים עם טאייוואן והודו, בתוך כך שהייתה נתונה לביקורת נרחבת מצד ממשלות זרות לגבי התנהלותה במדיניות הפנים, עקב פעולות ענישה שנקטה נגד מיעוטים כמו המיעוט האויגורי והפעלת חוק לגבי ביטחון לאומי בהונג קונג שנועד לעצור פעולות נגד הממשלה. הפעולות האלה משתקפות בשיעור התמיכה הנמוך בסין בקרב אמריקאים.

מכון המחקר Freedom House שמושבו בוושינגטון ופועל למען דמוקרטיה ברחבי העולם, הודיע ביום רביעי שסין, שכבר הייתה מדורגת כמדינה "לא חופשית", נעשתה גרועה יותר בשנה האחרונה בכל הנוגע לזכויות אזרחיות ופוליטיות.

מומחים הצופים אל סין בארה"ב גם מייחסים כמה מהתחושות השליליות לגבי המדינה לנשיא לשעבר דונלד טראמפ ולאתגרים שהציב לבייג'ינג בשנה האחרונה של ממשלו, אחרי שהצדדים הגיעו לחתימה על הסכם סחר.

כמה מהשרים של טראמפ גינו את הרשויות הסיניות בנאומים מתוקשרים, ואיימו על בכירים סיניים בפעולות ענישה. בינואר עשתה מחלקת המדינה של טראמפ כותרות בכל העולם כשהודיעה שטיפול הממשלה הסינית במיעוט האתני האויגורי באחד המחוזות המערביים של סין נחשב לרצח עם.

בייג'ינג דחתה את הביקורת הזו. הממשלה בסין אמרה שפעלה באופן אחראי לגבי הקורונה ונושאים אחרים כולל ענייני פנים סיניים.

על הפרק: היחס למשבר האקלים

הממשלה גם חיכתה להזדמנות לשפר יחסים עם ממשל ביידן לגבי נושאים אחרים, למשל משבר האקלים. דובר משרד החוץ הסיני וואנג אמר שזו אחריות ארה"ב "לאמץ מדיניות רציונלית ומעשית לגבי סין" ואחריותה של התקשורת האמריקאית לטפח הבנה ואמון.

אבל אפילו בנושא האקלים, 79% מהאמריקאים שענו לסקר סבורים שבייג'ינג עושה עבודה רעה, כך על פי הסקר של מכון פיו. לגבי הקורונה, 54% אמרו שסין ניהלה את המגפה גרוע, לא רחוק מ־58% שאמרו לגבי ארה"ב שניהלה את המגפה גרוע.

כ־55% אמרו שזה רעיון טוב להגביל את כמות הסטודנטים הסינים הנכנסים לארה"ב. כשני שליש מהאנשים שענו לסקר של מכון פיו אמרו שהיחסים הכלכליים בין שתי הכלכלות הגדולות בעולם הם גרועים או גרועים מאוד.

ההידרדרות בדעת הקהל של אמריקאים לגבי סין מתבהרת מהסקרים של גאלופ, אשר מאז 2015, אז בדיוק חצי מהאמריקאים היו בעלי חוות דעת שלילית על סין, מציגים נתונים גרועים משנה לשנה.

כיום, כ־80% מהאמריקאים הם בעלי חוות דעת שלילית לגבי סין. לשם ההשוואה, אפילו לאחר פעולות הענישה נגד פעילי דמוקרטיה ב־1989, היה השיעור המקסימלי של אמריקאים בעלי חוות דעת שלילית על סין 54%.

פרופסור וו מאוניברסיטת פודאן אמר שסין, כמדינה שאינה בת ברית של ארה"ב ובראשה עומדת ממשלה קומוניסטית, לא נהנתה כמעט מעולם מחוות דעת חיובית בקרב הקהל האמריקאי. "האם הממשלה הסינית מודאגת לגבי זה? אני חושב שלא באמת", אמר. הרשויות מנסות להתמודד עם נושאים שהם בבסיס האינטרס הלאומי של סין, אמר, כך שתמיכה בעם הסיני היא חשובה.

זכויות אדם הן תחום המדיניות בסין שבו שני צידי המתרס הפוליטי מגיעים הכי קרובים להסכמה, כך נמסר ממכון פיו. זכויות אדם היו בראש הרשימה כשמכון פיו שאל אמריקאים שאלות פתוחות לגבי חששותיהם בנוגע לסין. נושאים כלכליים והמערכת הפוליטית היו הנושאים הבאים ברשימה.

עם זאת, הסקרים החדשים מצביעים על כך שישנו מעט חשש בקרב אמריקאים לגבי נושאים ספציפיים. בעוד ש־50% מהאמריקאים רואים במדיניות זכויות האדם בסין נושא משמעותי ביותר ו־52% מהנשאלים רואים כך את צבא סין, לפי הנתונים ממכון פיו, פחות משליש מהם ראו במצב בהונג קונג או בטייוואן מקור דאגה משמעותי עבור אמריקאים.