ועדת הכנסת אישרה פטור מחובת הנחה להצעת חוק למיסוי רווחים ממשאבי טבע

הצעת החוק תובא לאישור בקריאה ראשונה • חברות הגז וכיל צפויות להתנגד לחוק, שאמור להביא לגידול בתשלומי המסים שנלקחים מהן

דיון בוועדת הכנסת על הצעת חוק למיסוי רווחים ממשאבי טבע / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
דיון בוועדת הכנסת על הצעת חוק למיסוי רווחים ממשאבי טבע / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

ועדת הכנסת אישרה היום (ב') פטור מחובת הנחה על הצעת חוק מיסוי רווחים ממשאבי טבע, שיזמו רשות המסים ומשרד האוצר. הצעת החוק אמורה להביא לגידול של ממש בתשלומי מסים מיידים בהיקף של מיליארדי שקלים (לרבות לקרן העושר), מצד חברות ענק כמו כיל וחברות הגז.

ההצעה, המתקנת את החקיקה הקודמת בנושא, תובא לאישור בקריאה ראשונה, ואחר כך בוועדת הכלכלה, והצפי הוא כי החברות הללו יאבקו בה וינסו לנטרלה. בהתחשב במצב הפוליטי סיכויי ההצלחה שלהם לדחייה, גבוהים. בהצבעה היום שישה חברי כנסת תמכו ורק ח"כ שבח שטרן מהליכוד נמנע.

נציג רשות המסים גיא גולדמן אמר בדיון כי מדובר בתיקון לחוק משאבי טבע שלא עודכן מ-2011. "צברנו פערים של כלי אכיפה של מס הכנסה. אנחנו מציעים כלים בסיסיים שחלים על כל שומה, אולם הם אינם חלים על שומה של חברות העוסקות במשאבי טבע. מצאנו לנכון להכניסם גם בגביית מס ממשאבי טבע.

אנחנו מבקשים להשוות סעיפים נוספים, כגון להתעלם מעסקה מסוימת כאשר העסקה נועדה אך ורק להפחית מס. יש היום חברות שמתמחות בבניית הדברים הלו על מנת ליצור עסקאות שנועדו להפחית מס. כמו כן, הקדמת גביה לחברות שהחליטו ללכת להליך משפטי. היום ההליך המשפטי משעה את חבות תשלום המס עד סיום ההליך המשפטי. לעיתים, אלו הליכי סרק שנועדו לדחות את תשלומי המס. הליך הגביה המוצע יהיה בתום הבירור המנהלי, ההליך המשפטי יוכל להתנהל במקביל. אנחנו צופים שגביית המסים שאינם במחלוקת יגדלו. מדובר במסים של חברות גדולות שיש להן את האפשרות לנהל הליכים משפטיים לאורך שנים מתוך מטרה לדחות את תשלומי המס".

יו"ר הוועדה, ח"כ איתן גינזבורג, הגדיר את הצורך בחוק במילים ישירות: "קרן העושר לא מתחילה לפעול בגלל הליכים משפטיים-הליכי סרק שיזמו חברות הגז והם דוחים את גביית המסים מהן".

יצטרכו לשלם לפני ההליך המשפטי

נסביר, כיום לפי החקיקה הקיימת החברות העוסקות במשאבי טבע, קרי חברות האנרגיה המפיקות גז מהים התיכון, וחברות כמו כיל השולטת על מפעלי ים המלח, מנצלות את הלקונה בחוק המאפשרת להן למשוך ויכוחים אודות השומות שהגישו לשנים ארוכות, תוך הגעה להליכים משפטיים יקרים למדינה. וזאת מבלי לשלם את השומה שנקבעה להן על רווחיהן על ידי רשות המסים, כפי שעושים העצמאים ורוב החברות בתחומי המשק האחרים. תיקון כעת קובע כי קודם כל על החברות יהיה לשלם את השומות בתום ההליך המנהלי מול רשות המסים, ורק אחר כך יוכלו להגיע להליכים המשפטיים שבהן יש לחברות יתרון על רשות המסים הקצרה בכוח אדם.

עוד תיקונים עוסקים בהגבלת סוגי העסקאות שבהן משתמשות החברות כדי להקטין את רווחיהן מלאכותית ואת תשלומי המס בשל כך. הדוגמה הבולטת לעין היא הניסיון של כיל להימנע מתשלום מס על רווחיה ב-2017-2018 באמצעות הערכת יתר של שווי נכסיה. הסוגיה עדיין במחלוקת, ותיקון החוק אמור לסייע במאבק המדינה לקבל את המס על רווחי כיל ממשאבי הטבע של ים המלח.

התיקון קובע בנוסף קנסות על החברות שלא עומדות בתנאי הגשת הדוחות החדשים במועד.

אם יאושרו התיקונים הם יחולו גם על שומות במחלוקת של שנים עברו, שנמצאות בשלב ההליכים המנהליים וטרם הגיעו להליך משפטי.