מה כולם מחפשים ברשת החברתית דיסקורד?

הסטארט-אפ הוא רשת חברתית של צ'טים מרובי משתתפים שמנויים משלמים הניעו את הצמיחה שלה • בשנה שעברה החברה כמעט שילשה את הכנסותיה

דיסקורד / צילום: Shutterstock, Konstantin Savusia
דיסקורד / צילום: Shutterstock, Konstantin Savusia

אפליקציית הצ'ט דיסקורד (Discord) נהנית מעלייה בפופולריות שהובילה לרווחים גואים ולהערכת שווי גבוהה, למרות שחסר בה מרכיב אחד המשותף לרוב פלטפורמות הרשתות החברתיות: פרסומות. והמנכ"ל אומר שזה לא צפוי להשתנות בקרוב.

דיסקורד כמעט שילשה את הכנסותיה בשנה שעברה רק ממכירת מנויים המספקים למשתמשים גישה למאפיינים בלעדיים. לעומת זאת, החברות שמאחורי כיכרות העיר המקוונים החינמיים הגדולים - כולל פייסבוק, טוויטר וסנפצ'ט - מכניסות כסף בעיקר ממכירת פרסומות שמכוונות אישית למשתמשים.

מייסד שותף בדיסקורד ג'ייסון סיטרון, בן 36, אמר בראיון שהחברה נמנעה מהמודל העסקי המבוסס על פרסומות בגלל שפרסומות מפריעות יותר מדי. אנשים משתמשים בדיסקורד על מנת לנהל שיחות בזמן אמת, אמר סיטרון, בניגוד לקריאה פסיבית, או תגובה על פוסטים. הוא הוסיף שהוא חושב שצרכנים באופן כללי לא אוהבים פרסומות ולא רוצים שמידע הפרטי שלהם ישותף עם מותגים מסחריים.

"אנחנו באמת מאמינים שאנו יכולים לבנות מוצרים שהופכים את דיסקורד ליותר מהנה ושאנשים ישלמו על זה.  זה שומר את התמריצים שלנו מכוונים לכיוון הנכון", אמר.

בשביל סטארט-אפ כמו דיסקורד, הניסיון לעשות כסף עשוי להתגלות כמסובך, אמר מארק שמוליק, אנליסט בחברת AB Bernstein. "במצב כזה אתה מתחרה עם החברות המבוססות כמו גוגל, פייסבוק, ורשתות חברתיות אחרות על דולרים של פרסומות, וזו לא משימה קלה", אמר. "זו תחרות במשקל כבד".

החברה, שמשרדיה ממוקמים בסן פרנסיסקו, התחילה את דרכה בשנת 2015 כפלטפורמה שהקלה על חובבי משחקי וידאו לשוחח בזמן שהם משחקים ביחד. סיטרון, גיימר רציני ומפתח משחקים, אמר אז שהטכנולוגיה עליה מבוסס האתר של החברה חזקה יותר מהאופציות האחרות שהיו בשוק בזמנו. המשיכה של דיסקורד התרחבה מאז לכלול קבוצות כמו תלמידי תיכון העושים ביחד שיעורי בית, חברים הצופים בסרט במסך משותף ומשקיעים פרטיים מקהילת WallStreetBets ברשת החברתית רדיט, שהמוניטין שלה גדל לאחרונה - לאו דווקא לטובה - בגלל תפקידה במסחר הפרוע במניות גיימסטופ.

בדיסקורד אמרו שהחברה הכפילה את בסיס המשתמשים החודשי שלה לכ-140 מיליון, כשהחיים עצמם עברו לאינטרנט בתקופת הסגרים של הקורונה. בשנה שעברה החברה ייצרה 130 מיליון דולר בהכנסות, עלייה מכ-45 מיליון דולר ב-2019, כך אמר אדם המכיר את ענייני הכספים בחברה.

בכל זאת, דיסקורד אמרה שאינה רווחית. רוב הצמיחה הייתה מפה לאוזן, אם כי בחודשים האחרונים החברה אמרה שהשקיעה בקידום עצמי בקרב סטודנטים במכללות.

משתמשי דיסקורד מקימים קבוצות הנקראות שרתים שיש בהם חברים או קהילות מוקדשים לקבוצות שונות כגון עציצים או מטבעות קריפטו. הם יכולים לשוחח בטקסט, קול או וידאו, ורוב השרתים של דיסקורד מבוססים על הזמנה בלבד. משתמשים יכולים להחליט לרכוש מנוי שעולה 9.99 דולר בחודש או 99.99 דולר בשנה למשתמש "ניטרו" (Nitro), חבילה שכוללת תוספות כמו אמוג'י מיוחדים ורזולוציה טובה יותר בווידאו.

סיטרון אמר שדיסקורד מתכננת להמשיך להישען על הבסיס הרחב של המשתמשים האדוקים על מנת להפוך לרווחית, אפילו כשההתחסנות עולה ומוסרות המגבלות הקשורות לקורונה. משתמשים לעתים קרובות קונים מנוי ניטרו לכל חברי השרת אליו הוזמנו כדרך להראות את תמיכתם, אמר, והוסיף: "זה כמעט כמו לתת לחברים שלך חיבוק קבוצתי או להזמין אותם לאכול".

מודלים עסקיים המבוססים על מנויים הם אטרקטיביים למשקיעים בטכנולוגיה, כך אומרים אנליסטים, מפני שהם מספקים הכנסות עקביות ולכן צפויות. אבל האסטרטגיה תלויה בזה שמשתתפים יאהבו פלטפורמה מספיק כדי להתחייב לתשלומים חודשיים על השירותים או המוצרים שיש בה.

"אתה בונה על לעשות הרבה יותר הכנסות מכמות קטנה של לקוחות בעלי תשוקה לדבר שמוכנים לשלם בשביל המוצר ממה שהיית מקבל מלהראות פרסומות לכל בסיס הלקוחות", אמר דאג קלינטון, שותף מנהל בחברת ההשקעות והמחקר Loup Ventures. "יש סיכון בלהסתמך על כך שלקוחות ימשיכו לשלם על פני תקופת זמן ארוכה, אבל זה יפה כשזה עובד".

פלטפורמות תקשורת אחרות, כמו Signal או ווטסאפ, גם הן לא עושות כסף מפרסומות. סיגנל היא עמותה ללא כוונת רווח הנשענת על תרומות, ופייסבוק תכננה להכניס פרסומות לווטסאפ בשנה שעברה אבל חזרה בה.

בדצמבר הכפילה דיסקורד את הערכת השווי שלה ל-7 מיליארד דולר לאחר שגייסה 100 מיליון דולר בסבב גיוס שהובל בידי חברת ההון סיכון Greenoaks Capital, שכבר הייתה משקיעה בחברה. בסך הכל, דיסקורד גייסה קרוב ל-480 מיליארד דולר, כך על פי נתונים של Crunchbase. המנכ"ל סיטרון אמר שהוא לא חושב בשלב זה על הנפקת החברה בבורסה.

רוב השרתים של דיסקורד הם פרטיים, בעוד שרשתות חברתיות אחרות הן במה בעיקר לדיון ציבורי. בעוד שדיסקורד נועדה בעיקר לצרכנים, כמה חברות הקימו שרתים כדי לשתף חדשות ולתת שירות לקוחות, כמו גם כדי לאפשר לעובדיהן לתקשר אלה עם אלה. "אין מוצר בר השוואה שנראה ומרגיש כמו דיסקורד", אמר ניל מהטה, שותף ב-Greenoaks Capital.

הסטודנטית הת'ר נבארו אמרה שהיא חלק משרת פרטי של דיסקורד עם עוד כ-36 אנשים וכמה שרתים ציבוריים, כמו אחד לפנויים ופנויות ושרת אחר המוקדש לריצ'מונד, וירג'יניה, העיר בה היא חיה. לפעמים תקפוץ לביקור בשרת בו סטודנטים מכל הגילאים עוזרים לתלמידי בתי ספר בשיעורי הבית.

נבארו, בת 20, הצטרפה לדיסקורד לפני כמה שנים כדרך לשוחח עם חברים בזמן שהיא משחקת משחקי וידאו. לאחרונה רכשה מנוי ניטרו חודשי בגלל ש"בזמן האחרון אני משתמש בזה הרבה יותר. החברים שלי ואני משתמשים בדיסקורד כדי לשוחח על החיים שלנו. אנחנו מדברים כל יום".

דיסקורד בוחנת עוד מאפיינים בתשלום, כולל משחקים מקוריים מרובי־משתתפים ומדבקות דיגיטליות.

כמו פלטפורמות של רשתות חברתיות אחרות, האתגר של ניטור מסרים נמצא באופק, והחברה נאבקה לפעמים לרסן שחקנים רעים, בגלל שהיא לא מנטרת שיחות של משתמשים. "הפרטיות בנויה לתוך המוצר שלנו מהיסודות כלפי מעלה", אמר סיטרון.

דיסקורד משתמשת בשילוב של למידת מכונה, עובדים ומודרטורים מתנדבים על מנת לסלק התנהגויות המפרות את כללי השיח בה. ישנו צוות של כ-45 אנשים, כ-15% מכוח העבודה בחברה, שתפקידם לחפש באופן אקטיבי ניסיונות להקים שרתים שאינם רצויים על הפלטפורמה. "יש לנו אפס סובלנות לשנאה ולקיצוניות", אמר סיטרון.